► Atât incoming-ul, cât şi outgoing-ul trebuie să meargă bine, deoarece un avion duce pasagerii în ambele sensuri 

Ultimii doi ani, caracterizaţi de pandemie, au fost foarte slabi pe partea de incoming, deci de atragere a turiştilor străini. Ce estimezi pentru 2022? Ce semnale ai dinspre Israel dar şi din alte ţări, privind piaţa de incoming din România?

În primul rând, nu doresc să mă limitez doar la piaţa israeliană. Doresc să mă implic în tot ceea ce înseamnă incoming, deci export de servicii, pentru România. Cred mult în produsul turistic românesc şi consider că anul acesta, o dată cu încetarea pandemiei covid-19, oamenii sunt dornici să călătorească. Datorită faptului că am pregătit tarife foarte bune pentru piaţa românească, zic că o să atragem mulţi turişti, dacă o să abordăm cum trebuie modalităţile de promovare şi de marketing. Din Israel cred că vom avea foarte multe grupuri, dacă pandemia se va încheia total. Nu cred că vom ajunge chiar la nivelul anului 2019, ultimul an post pandemie, dar sigur vom atrage un număr mare de turişti.

Cum vezi rolul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) în incoming, mai ales că observăm din nou, în sfârşit, o tendinţă la nivel naţional de a dezvolta incoming-ul? Cum vezi noua direcţie a ANAT privind domeniul incoming-ului?

 

Văd o implicare strategică a ANAT, pentru tot ce înseamnă turism, dar în special pentru incoming, ceea ce reprezintă export de servicii, deci bani care intră în ţară. Apreciez mult munca domnului Dumitru Luca, preşedintele ANAT, care a reuşit, alături de echipa sa, să determine guvernanţii să înţeleagă ce înseamnă export de servicii. ANAT este formată din mulţi profesionişti şi este unica asociaţie reprezentativă a agenţiilor de turism. Atât incoming-ul, cât şi outgoing-ul, deci turismul extern, trebuie să meargă bine, deoarece un avion duce pasagerii în ambele sensuri. Cu cât vin mai mulţi turişti străini în România, cu atât pleacă şi mai mulţi români în alte ţări, deoarece vorbim de mai multe zboruri şi, automat, de tarife mai avantajoase. ANAT s-a implicat în aplicarea şi îmbunătăţirea măsurilor impuse de pandemie. ANAT este, din punctul meu de vedere, una din cele mai importante asociaţii din turism, dar poate fi deveni mult mai puternică. Lupta noastră, a agenţiilor de turism, este preluată bine la nivelul ANAT. Ar fi bine ca asociaţia să-şi lărgească baza de membri şi cu alte agenţii mai mici sau mai noi, dar şi cu hoteluri şi cu alţi actori ai industriei turismului. Conducerea ANAT a fost foarte activă în perioada pandemiei, şi a reprezentat foarte bine domeniul nostru în ministerele abilitate. 

Cum vezi potenţialul turistic al României în actuala conjunctură şi sansele ţării noastre de a atrage turişti străini? 

Am văzut întotdeauna un potenţial imens în turismul, un domeniu vital pentru dezvoltarea economică a României. Şi mai ales acum, chiar şi cu situaţia dificilă de lângă graniţe, cifrele arată că oamenii încep iar să călătorească. Temerea a dispărut măcar în parte, iar România are ce să ofere. Ţara noastră are o ofertă unică: şi mare, şi munte, şi oraşe frumoase care se pretează la produsele tip city break. Avem ce oferi şi familiilor cu copii, dar şi celor care vin pentru city break-uri sau celor care vin pentru zone montane, cu aer curat, ultimii fiind în special turişti de vârsta a treia. Deci România are multe de dăruit iar prin asociaţiile de profil, aşa cum este ANAT, putem face multe pentru a atrage mai mulţi turişti străini.

Partenerii locali, hotelurile, au o deschidere mai mare pentru incoming. Avem hoteluri cu care colaborăm, inclusiv un lanţ hotelier partener. Facem foarte mult incoming, avem grupuri, oferim tarife promoţionale pentru a reatrage turiştii din Israel dar şi din alte ţări şi colaborăm foarte bine cu mai multe companii aeriene. Sunt optimist şi cred că dacă ne mişcăm în direcţia bună şi nu vor mai interveni alte probleme, 2022 va fi un an bun pentru turismul românesc.