Paradoxul Dubaiului, capitala influencerilor: „În această lume, reţelele sociale sunt totul”

Paradoxul Dubaiului, capitala influencerilor: „În această lume, reţelele sociale sunt totul”

Dubai a devenit un centru global culturii influencerilor FOTO SHUTTERSTOCK

Dubai a devenit un centru global pentru cultura influencerilor, găzduind o industrie aspiraţională pentru agenţi şi producători, mărci şi hoteluri de lux ca un mijloc ieftin de publicitate. Oraşul fabulos al Instagramului este, însă, paradoxal, strict reglementat: influencerii străini au nevoie de licenţă pentru munca lor, iar vedetele locale sunt selectate cu multă exigenţă de EAU.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dubaiul trebuie să emane strălucire, un stil de viaţă fabulos şi opulent, în timp ce vulgaritatea şi sexualitatea afişată sunt sancţionate legal sau excluse.
 
Husam Gamal, 28 de ani, directorul sucursalei din Dubai a companiei private de aviaţie Falcon, deţinută de un membru al familiei regale, care oferă tururi în elicopter, spune: „În această lume, reţele sociale sunt totul. Influencerii nu pot lipsi din strategia de publicitară, dar adesea sunt mai degrabă o pacoste decât un atu”. Mai ales când aceştia fac ceva nepermis şi atunci nici ei nu primesc bacşişul; sau compania ţine degeaba elicopterele la sol doar pentru nişte poze.
 
Cei care şi filmează sunt controlaţi de un ofiţer de poliţie pentru conţinut şi prezentarea oraşului într-o lumină bună. Un blogger italian a împărţit bacşişuri de 1.000 de euro, dar n-a fost lăsat să se pozeze înconjurat de femei într-un Lamborghini pe pista de elicoptere.
 
Influencerii plătiţi au nevoie de licenţă individuală emisă de Consiliul Naţional pentru Media din Emiratele Arabe Unite (aproape 3.500 de euro) sau una obţinută printr-o agenţie - cum ei pot primi orice de la cazare gratuită la mese, nu e întotdeauna clar cât de mult sau dacă chiar câştigă bani.
 
Dubai are reguli stricte pentru activitatea pe reţele sociale, fiind interzise „ofensarea unităţii naţionale”, criticile la adresa politicii sau religiei EAU. Totodată, EAU au o legislaţie împotriva folosirii tehnologiei „pentru activităţi inconsistente cu moravurile şi comportamentul public decent”, defăimarea cuiva online atrăgând pedepse cu închisoarea. 

Creat pentru Instagram

Între timp, arhitecţii din Dubai îşi adaptează planurile esteticii Instagramului - insulele exclusiviste sau atracţii precum „Cadrul”, un dreptunghi de 150 de metri în filgran aurit ce încadrează Burj Khalifa, cea mai înaltă clădire din lume, sunt create doar pentru a prezenta o imagine sau a transporta într-o lume pe cât de fermecată pe atât de artificială.
 
Oraşul animat de o suprapunere a esteticii şi aspiraţiei spre avuţie s-a dovedit irezistibil pentru proprietarii reţelei sociale, care şi-au stabilit cartierul din Orientul Mijlociu aici.
 
„Instagram este o platformă care inspiră oamenii şi asta se manifestă în acest oraş”, spune directorul de comunicare al reţelei din Dubai, Nada Enan. Potrivit Global Web Index, 69% din utilizatorii de internet din EAU preferă Instagram.
 
Dubaiul este în permanentă dezvoltare, 92% din locuitori fiind cetăţeni străini, mai ales muncitori migranţi în construcţii.
 
Sărac în petrol, oraşul investeşte în numele său şi oferă un paradis fiscal pentru comerţul internaţional, în măsura în care turismul atinge chiar o treime din PIB, potrivit unor estimări.
 
Influencerii au o importanţă recunoscută chiar de ministerul turismului care prin filiera sa „Vizitează Dubaiul” angajează aşa-numiţi „curatori” aleşi spre sprânceană precum pilotul de curse Saeed Bintowq şi Louise Nichol, consultantă britanică de modă care apar în cercuri exclusiviste , plimbându-se prin deşert sau urmărind curse de cai.

Totul depinde de imagine

Jim Krane, autorul unei cărţii despre oraş:„Dubai nu prea are cu se lăuda pentru a se promova. Profită de imaginea sa fără un plan de rezervă. Nu are petrol, dar e prima economie de succes de acest fel din Orientul Mijlociu”. O imagine spulberată însă rapid când se iţesc acţiunile autocrate precum cele ale şeicului Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vicepreşedintele EAU, acuzat de răpirea ambelor fiice. Prinţul moştenitor Hamdan bin Mohammed sau Fazza, şeful consiliului executiv din Dubai, este el însuşi un influencer cu 11,3 milioane de urmăritori pe Instagram.
 
Până şi gestionarea pandemiei a dat aparenţa privilegiului, deşi oraşul n-a rămas neatins- un lockdown strict şi muncitori şomeri dormind sub cerul liber, până la începutul lui 2021, când s-au redeschis spaţiile interioare şi, ulterior, peste jumătate de populaţie a fost imunizată.
 
Hotelul Dukes din Palm Jumeirah invită influenceri lunar: „Au puterea să promoveze mesajul că se poate călători, că eşti în siguranţă în destinaţia de vis. Un mijloc de a călători prin poze pentru restul, să vadă că pot spera”.
 
Surorile britanico-libaneze Reem şi Natalya Kanj, au o agenţie de management al influencerilor, Ego & East, fondată în 2016 şi au lansat o linie de bijuterii cu diamante crescute în laborator. 
 
Într-o cameră open-space, mobilată în alb, imaginea creată pentru influenceri este una a strălucirii, succesului şi optimismului.
 
„Nu vrem să fie superaccesibile, ci de calitate”, îi spun ele unei fete candidate la un intership neplătit. 
 
Guvernul şi regatul EAU s-au prins în trend şi pentru un control îmbunătăţit angajează direct influenceri precum Taim Al Falasi, care din 2014, când a lansat campania #thereisnocola (nu avem coca-cola) pentru restaurante, este una din cele mai puternice voci în Dubai. Are propriul lanţ de restaurante şi 3,1 milioane de urmăritori pe Instagram.
 
„Sunt foarte selectivi. Reputaţia ta trebuie să fie impecabilă. Dacă lucrează cu tine şi eşuezi, nu mai revin niciodată”.
 
Plătită şi cu 3.000 de euro pentru o singură poză pe Snapchat, influenceriţa are cel puţin o campanie medicală pe lună, Dubaiul având şi în acest domeniu reglementări stricte. În pandemie, Al Falasi a avut „campania celor 10 milioane de mese„ pentru cei în nevoie”.
 
Direcţia controlului guvernamental merge însă într-o singură direcţie în Dubai, iar cum autocenzura este esenţială, au înflorit companiile de „management al reputaţiei online” prin care imaginea clientului e poleită la perfecţiune.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările