Restricţiile pe piaţa muncii sunt inutile

Săptămâna trecută, la Bruxelles, Comisia Europeană a prezentat un raport privind funcţionarea dispoziţiilor tranzitorii pe piaţa muncii din Uniunea Europeană. Acest raport al Comisiei

Săptămâna trecută, la Bruxelles, Comisia Europeană a prezentat un raport privind funcţionarea dispoziţiilor tranzitorii pe piaţa muncii din Uniunea Europeană. Acest raport al Comisiei Europene este deosebit de interesant şi important pentru că se constituie, de fapt, într-o argumentaţie foarte clară adusă publicului şi oficialilor din vechea Europă cu 15 state membre (UE-15) pentru renunţarea la restricţiile pe piaţa muncii impuse cetăţenilor din noile state membre (UE-10) care doresc drept de muncă.
Libera circulaţie - doar efecte pozitive
Raportul încearcă să înlăture temerile europenilor din Vest privind posibile creşteri ale ratei şomajului sau presiuni pe bugetele naţionale ca urmare a intrării muncitorilor din cele 10 noi state membre (UE-10). Se demonstrează cu cifre că "nu există creşteri semnificative a numărului muncitorilor sau a cheltuielilor sociale în urma extinderii, în raport cu situaţia de acum doi ani." Cetăţenii din UE-10 care au venit să lucreze în vechea Europă reprezintă, conform Comisiei Europene "mai puţin de 1% din populaţia care lucrează în toate ţările, mai puţin Austria (1,4% în 2005) şi Irlanda (3,8% în 2005). Afluxul de muncitori străini a fost cel mai mare în Irlanda, iar Comisia consideră că "acest lucru a contribuit la excelentele sale rezultate economice". Comisarul european Vladimir Spidla, de naţionalitate cehă, responsabil pentru afaceri sociale, muncă şi egalitate de şanse, a recomandat ţărilor Uniunii să examineze cu mare atenţie raportul său deoarece - a declarat el - "acest raport arată clar că libera circulaţie a muncitorilor nu a cauzat perturbaţii pe piaţa muncii din vechile 15 state membre. Din contră, ea s-a dovedit profitabilă diferitelor ţări şi Europei, în ansamblu".
Prima fază a restricţiilor pe piaţa muncii a început la 1 mai 2004 şi trebuie să se termine foarte curând, la 30 aprilie 2006. Acest raport pune în discuţie necesitatea celei de-a doua faze de restricţii pentru perioada 1 mai 2006- 30 aprilie 2009. În aceste condiţii, el încearcă să arate că cele trei ţări care nu au impus restricţii pentru cele opt state foste comuniste deja intrate în UE plus Cipru şi Malta au avut numai de câştigat din punct de vedere economic, efectele fiind "esenţial pozitive". Marea Britanie a decis să nu aplice nicio restricţie, doar a introdus un sistem de înregistrare a muncitorilor. Acest sistem cere muncitorilor să se înregistreze la Ministerul de Interne în 30 de zile de la intrarea în activitate pe teritoriul în Marea Britanie. Alte două state care nu au aplicat restricţii sunt Suedia şi Irlanda. Raportul Comisiei spune că "aceste ţări au înregistrat o puternică creştere economică şi o scădere a şomajului". De asemenea, muncitorii care au obţinut drept de muncă în mod legal în cele 12 state membre care au ales să impună restricţii tranzitorii, "s-au integrat fără dificultate", conform Comisiei Europene. Dacă U-15 a stabilit restricţii pentru noile state, acestea din urmă nu pot aplica astfel de restricţii între ele. Astfel, un polonez se poate duce să lucreze fără probleme în Ungaria şi un ungur în Polonia. La fel se va întâmpla şi pentru România şi Bulgaria, care vor intra de la 1 ianuarie 2007 în UE şi se vor alătura acestui grup de noi state membre.
Ungaria, Polonia şi Slovenia i-au lovit unde îi doare mai tare
Ungaria, Polonia şi Slovenia au stabilit clauze de reciprocitate, impunând exact aceleaşi restricţii pe pieţele naţionale pentru muncitorii din UE-15 care doresc să vină să lucreze la ei. Aceste restricţii afectează toate marile companii din UE care au investit în cele trei ţări, pentru că, cel puţin la început, toate îşi doresc să instaleze în poziţiile de conducere şi control cetăţeni din ţările de origine, care au lucrat anterior în exact acele companii. Datorită clauzelor de reciprocitate, pot obţine permise de muncă pentru aceştia la fel de dificil cât este pentru unguri, polonezi şi sloveni să le obţină în cele 12 vechi state UE. În consecinţă, toate aceste companii ajung să facă lobby în propriile ţări în favoarea dreptului la libera circulaţie al muncitorilor. Comisia demonstrează şi că muncitorii veniţi din noile state membre UE-10 sunt mult mai tineri şi îmbunătăţesc raportul între populaţia aptă de muncă şi pensionari în vechea Europă.
UE-15 se mai gândeşte
După această etapă a prezentării raportului, Consiliul trebuie să reexamineze restricţiile temporare, iar statele membre UE-15 trebuie să-şi prezinte intenţiile pentru perioada următoare: 1 mai 2006-30 aprilie 2009. Tratatul de aderare a noilor state membre UE, semnat de vechea UE cu 15 state membre, prevede că, dacă UE-15 nu comunică indicaţii pentru continuare restricţiilor, se va aplica dreptul comunitar privind libera circulaţie a muncitorilor. Deocamdată, cele 15 state au dreptul să prelungească aceste restricţii până la sfârşitul perioadei de 5 ani de la data aderării, însemnând până la 30 aprilie 2009 pentru noile state deja intrate, şi până la 30 aprilie 2011 pentru România şi Bulgaria. Dacă însă vor reuşi să demonstreze că afluxul de muncitori din noile state a produs "grave perturbări" pe pieţele naţionale, pot cere încă doi ani de restricţii.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările