World Vision România: 5 soluţii pentru salvarea sistemului de învăţământ în mediul rural

World Vision România: 5 soluţii pentru salvarea sistemului de învăţământ în mediul rural

FOTO: World Vision Romania

Organizaţia World Vision România a identificat cinci soluţii care ar reduce decalajele rural-urban la nivelul şcolilor. Programele "Şcoală dupa Şcoală", formarea constantă a profesorilor, educaţia parentală, digitalizarea şcolilor şi dezvoltarea infrastructurii sunt direcţiile principale spre care ar trebui să se îndrepte deopotrivă eforturile şi finanţările.

„Vreau o şcoală ca la ţară” este noua platformă World Vision România care va integra toate proiectele educaţionale ale organizaţiei. 

„Astăzi, chiar în prima zi a anului şcolar 2019-2020, sistemul educaţional din România se confruntă  în continuare cu probleme grave, iar decalajul dintre şcolile de la sat şi cele de la oraş rămâne unul profund. La nivel naţional, rata de părăsire timpurie a şcolii este de 27,1% în zonele rurale, comparativ cu media naţională de 18,1% şi media UE de 10,6%, conform raportului UE Monitorul Educaţiei şi Formării, 2018. Nivelul acestui indicator este departe de ţinta asumată de România penttruu 2020, care este de 11,3%. Sărăcia şi excluziunea socială sunt de două ori mai mari la sate faţă de oraşe, iar copiii se chinuie să meargă la şcoală, deşi nevoile primare cum ar fi asigurarea hranei sau condiţiilor minime de trai nu le sunt îndeplinite şi nu beneficiază, de cele mai multe ori, de susţinerea părinţilor”, se arată în comunicatul de presă.  

World Vision România propune 5 soluţii pentru a reduce decalajele rural-urban şi pentru a rezolva problemele cu care şcolile din mediul rural se confruntă, soluţii integrate în noul program al Fundaţiei, “Vreau o şcoală ca la ţară”, care va integra toate activităţile şi proiectele dedicate educaţiei. 

Cele 5 soluţii propuse de către World Vision

1. Înfiinţarea, extinderea şi susţinerea financiară a programelor "Şcoală dupa Şcoală" la nivel naţional, cu scopul de a creşte prezenţa şcolară şi a reduce analfabetismul funcţional.

În viziunea World Vision România, programul trebuie să includă ore de afterschool şi o masă caldă. Astfel, copiii îşi fac temele într-un mediu supravegheat, cu ajutorul profesorilor şi îşi dezvoltă abilităţile de viaţă. În plus, masa caldă este importantă pentru că le oferă un meniu variat şi echilibrat pe care nu-l primesc acasă în mod constant şi îi ajută astfel să se concentreze mai bine la ore. 

2. Programe de formare constantă a profesorilor şi atragerea celor mai competenţi în şcolile din mediul rural, care să conducă la îmbunătăţirea calităţii educaţiei şi la accesul echitabil la educaţie pentru copiii aflaţi în situaţii de risc. 

Nu există sisteme de învăţământ performante cu profesori nepregătiţi. Însă, din păcate, există mari disparităţi în privinţa calificării cadrelor didactice între rural şi urban. 

Conform studiilor World Vision România, s-a constatat o concentrare puternică a cadrelor didactice cu doctorat/cu gradul didactic I şi cu experienţă în unităţile de învăţământ din mediul urban, în timp ce în mediul rural mulţi profesori sunt la începutul carierei, cu şi fără definitivat şi, în mare parte, navetişti.

„Formarea profesorilor în spiritul pedagogiei centrate pe elev reprezintă o preocupare constantă a World Vision România, peste 600 de cadre didactice beneficiind de programele desfăurate de Fundaţie anul trecut. Acest tip de pedagogie îl învaţă pe elev să înveţe, îi oferă în primul rând competenţe şi mai puţin informaţii, îi stimulează curiozitatea şi îl implică în viaţa comunităţii. Parcursul de învăţare este unul interdisciplinar şi orientat spre formarea unor cetăţeni responsabili, capabili să se adapteze schimbărilor culturale şi tehnologice şi să răspundă provocărilor unei pieţe a muncii din ce în ce mai fluide”, se mai arată în comunicat.

3. Programe de educaţie parentală, care să aibă ca rezultat părinţi care să înţeleagă importanţa educaţiei pentru viitorul copilului

4. Digitalizarea şcolilor, cu scopul de a face educaţia mai atractivă, adaptată vremurilor actuale, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. 

5. Infrastructură şcolară adecvată zilelor noastre şi nevoilor copilului 

„Copiii din mediul rural au dreptul la condiţii decente de învăţare: şcoli cu apă curentă şi curent electric, şcoli reabilitate, cu toalete în interior, confort termic, igienă corespunzătoare, şcoli care să funcţioneze în clădiri păzite, sigure, cu avizul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. Eforturile autorităţilor locale şi centrale ar trebui să se concentreze pe asigurarea acestor condiţii minime”, conchid reprezentanţii organizaţiei. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: