World Vision: 6 din 10 elevi nu sunt de acord cu probă scrisă a BAC- ului care îi evaluează la mai multe discipline

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În ceea ce priveşte încrederea în autorităţi şi interesul faţă de legislaţia în educaţie 85% dintre elevi sunt interesaţi de dezbaterea publică referitoare la Legile Educaţiei Foto: World Vision România
În ceea ce priveşte încrederea în autorităţi şi interesul faţă de legislaţia în educaţie 85% dintre elevi sunt interesaţi de dezbaterea publică referitoare la Legile Educaţiei Foto: World Vision România

Şase din zece elevi nu sunt de acord cu o probă scrisă la Bacalaureat care îi evaluează la mai multe discipline, iar şapte din zece vor ca proba de specialitate să rămână obligatorie, potrivit unei consultări realizate de World Vision România.

„Şase din zece elevi consultaţi de World Vision România nu sunt de acord cu probă scrisă a BAC-ului care îi evaluează, potrivit Proiectului Legii Învăţământului Preuniversitar, la limba română, matematică, ştiinţe, istoria şi geografia României şi Europei şi la ştiinţele socio-umane. Totodată, şapte din zece copii vor ca proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie”, potrivit unui sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România. 

Potrivit sursei citate,cei mai mulţi dintre elevi cred că digitalizarea ar trebui să fie prioritatea numărul I în educaţie şi ar vrea ca la disciplina „Educaţie pentru Viaţă“ să li se predea în primul rând educaţie pentru sănătate, educaţie financiară şi educaţie de mediu.

Consultarea a fost realizată în rândul a peste 1000 de elevi din ciclul gimnazial şi liceal, dintre care 52% din mediul rural, 19% din urbanul mic şi 29% din urbanul mare. 

Admiterea la liceu şi la colegiile naţionale 

Conform surei citate, şase din zece elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu. 35% sunt de acord ca mediile să fie scoase din procesul de admitere, iar 6 % au preferat să nu răspundă la întrebare. 

Iar în privinţa admiterii la colegiile naţionale, cei mai mulţi dintre elevii care şi-au exprimat opinia au spus că, în cazul în care acestea îşi vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai puţine şanse să intre. Concret, 44% spun că elevii din mediile dezavantajate vor avea mai puţine şanse să intre la colegiile naţionale, 37% cred că vor avea aceleaşi şanse. Aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-şi exprime opinia. 

„Consider că organizarea admiterii de către colegiile nationale ar favoriza elevii care deja învaţă în aceste scoli, astfel că i-ar descuraja pe restul copiilor. Ar trebui să avem cu toţii şanse egale“, a declarat Nicoleta Maxim, elevă în clasa a VIII-a şi membră a Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România. 

De asemenea, conform consultării fundaţiei, 50% dintre elevi au spus că ar trebui să poată exista clase/grupe de excelenţă nu doar în colegiile naţionale, ci şi în alte unităţi de învăţământ liceal. 

Bacalaureat

Totodată, şase din zece elevi nu sunt de acord ca prima probă scrisă a Bacalaureatului să cuprindă itemi de evaluare atât din limba română, cât şi din matematică, ştiinţe, istoria şi geografia României şi Europei şi ştiinţe socio-umane, aşa cum este prevăzut în Proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar. 

Mai puţin de trei din zece elevi sunt de acord cu această probă scrisă, iar aproape unul din zece a preferat să nu-şi exprime opinia legat de această probă. 

În acelaşi timp, mai mult de şapte din zece elevi (72%) consideră că proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui să rămână obligatorie la Bac. 21% cred că proba de specialitate nu ar trebui să fie obligatorie, iar 7% au preferat să nu-şi exprime părerea. 

Liceele profesionale 

Jumătate dintre elevi (48%) nu sunt de acord cu eliminarea filierelor teoretică şi vocaţională din liceele profesionale. Doar un sfert dintre elevi (24%) sunt de acord cu eliminarea acestor filiere, iar restul (28%) n-au avut nici o opinie în acest sens. 

Priorităţile Legii Învăţământului Preuniversitar, în viziunea elevilor 

Întrebaţi de trei priorităţi care ar trebui să se regăsească în Legea Învăţământului Preuniversitar, elevii au pus pe primul loc digitalizarea în educaţie, urmată de educaţia remedială şi sprijinul pentru teme. A treia prioritate este acordarea unei mese calde la şcoală pentru toţi elevii. 

Alte măsuri cu care elevii sunt de acord într-o mare măsură sunt creşterea burselor şi formarea cadrelor didactice. 

Întrebaţi în ce măsură cuantumul acestor burse încurajează performanţele în rândul tuturor elevilor, copiii au răspuns: 

  • Cuantumul burselor e acoperitor pentru încurajarea performanţele tuturor elevilor (41%); 
  • Trebuie suplimentate toate bursele (35%); 
  • Trebuie suplimentate bursele de excelenţă şi de performanţă (7%); 
  • Trebuie suplimentate bursele sociale şi profesionale (13%);
  • 5% dintre elevi au preferat să nu-şi exprime părerea. 

Potrivit proiectului de lege, disciplina „Educaţia pentru viaţă” va fi obligatorie pentru toţi elevii, iar modulele cele mai dorite la clasă de către elevi sunt: 

  • educaţia financiară (71%); 
  • educaţia pentru sănătate (69%); 
  • oratorie şi dezvoltare personală (55 %); 
  • educaţie pentru mediu (50%); 
  • educaţie juridică (48%); 
  • gândirea critică (45%); 
  • egalitatea de gen (45%); 
  • securitatea cibernetică (42%). 

Potrivit sondajului, 77% dintre elevii consultaţi de World Vision România vor ca educaţia sexuală să fie predată obligatoriu, adaptat vârstei lor, 18% dintre ei nu vor să le fie predată educaţia sexuală, iar 5% nu şi-au exprimat părerea. 

În ceea ce priveşte încrederea în autorităţi şi interesul faţă de legislaţia în educaţie 85% dintre elevi sunt interesaţi de dezbaterea publică referitoare la Legile Educaţiei. În plus, 79% dintre aceştia consideră că vocea lor contează pentru autorităţile statului în realizarea Legilor Educaţiei.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite