Evaluare Naţională 2019. Care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac elevii la examen şi cum pot fi evitate
0Evaluarea Naţională începe mâine, 18 iunie, cu proba la Limba şi literatura română, iar cum orice prim examen important vine şi cu emoţii, este bine ca elevii să fie atenţi la câteva aspecte, pentru a evita greşelile din cauza neatenţiei sau din cauza stresului.
Greşelile gramaticale sunt des întâlnite în lucrările elevilor. Profesorii le recomandă copiilor să îşi facă un plan pe ciornă şi apoi să transcrie pe foaia de examen rezolvarea subiectelor.
Nerespectarea normelor de folosire a punctuaţiei şi a ortografiei este încă o greşeală care apare din neatenţie sau din lipsa timpului. Elevii pot pierde puncte importante din notă din cauza acestor mici greşeli.
În plus, elevii trebuie să fie extrem de atenţi la cerinţe, să le citească clar şi de mai multe ori, pentru a înţelege ce li se cere. Spre exemplu, este bine sa acorde atenţie cerinţelor aparent simple, de tipul „Menţionează...”, „Notează...”, „Transcrie...” etc.
Mai mult, la gramatică, copiii trebuie să fie atenţi la întrebările simple, cum ar fi atunci când li se cere să precizeze detalii simple dintr-un fragment de text, cum ar fi un titlu sau numele personajelor. Este important să scrie răspunsul complet, exact aşa cum cere cerinţa.
În ceea ce priveşte redactarea compunerii, absolvenţii de gimnaziu trebuie să respecte numărul minim de cuvinte cerut, să aibă un conţinut adecvat cerinţei şi să aibă introducere, cuprins şi încheiere.
Dacă sunt atenţi la cum arată lucrarea de examen per ansamblu şi respectă regulile redactării, elevii primesc 14 puncte pentru redactarea lucrării, pe care altfel, le pierd, ceea ce afectează media finală pe care o obţin (unitatea compoziţiei - 2 puncte, coerenţa în exprimare - 2 puncte, folosirea unui vocabular adecvat - 2 puncte, respectarea normelor de ortografie - 3 puncte, respectarea normelor de punctuaţie - 3 puncte, aşezarea corectă a textului în pagină - 1 punct, scrisul citeţ (lizibilitatea) - 1 punct).
Dieta la examen
Nutriţioniştii spun că există o strânsă legătură între randamentul cerebral şi calitatea alimentelor consumate, în special în perioadele în care organismul este supus unui stres psihic suplimentar, mai ales în perioada examenelor. În aceste perioade se recomandă să se consume orez, paste, cereale integrale şi fructe dulci de sezon, deoarece aceste alimente sunt o bună sursă de energie şi au efect calmant asupra sistemului nervos şi ajută la menţinerea clarităţii mentale. În plus, aceste alimente conţin triptofan, un aminoacid care ajută sinteza serotoninei (neurotransmiţător care stimulează relaxarea nervoasă).
Se recomandă o dietă care să conţină orez brun sau paste integrale, deoarece acestea se digeră uşor şi eliberează lent energie. În plus, furnizează creierului glucoza necesară pentru performanţa cognitivă. Trebuie aşadar înţeles faptul că alimentele preferate ale creierului sunt carbohidraţii complecşi. Aceste substanţe au o moleculă formată dintr-un număr mare de atomi, motiv pentru care digestia lor la nivel intestinal durează mai mult şi astfel energia se eliberează treptat, organismul fiind aprovizionat constant cu nutrienţi. Totodată, este importantă hidratarea constantă, înainte şi după examen.
CALENDAR EVALUAREA NAŢIONALĂ CLASA A VIII-A 2019:
3 – 7 iunie 2019 Înscrierea absolvenţilor clasei a VIII-a la examenul de Evaluare Naţională 2019
7 iunie 2019 Elevii de clasa a VIII-a termină şcoala
18 iunie 2019 Limba şi literatura română – examen scris
20 iunie 2019 Matematică – examen scris
21 iunie 2019 Limba şi literatura maternă – examen scris
25 iunie 2019 Afişarea primelor rezultate (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestaţiilor (între orele14:00 – 20:00)
29 iunie Afişarea rezultatelor finale
CALENDAR ADMITERE LICEU 2019:
3 – 7 iulie 2019 Elevii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere la liceu
4 – 8 iulie 2019 Elevii şi părinţii verifică fişele de înscriere la liceu şi corectează eventualele greşeli în baza de date computerizată
12 iulie 2019 Repartizarea computerizată la liceu a absolvenţilor clasei a VIII-a
Media de admitere la liceu, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Naţională (contează în proporţie de 80%), şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a (20%).