1. CONTEXT

În 30.03.2020, ministrul Educaţiei Naţionale a declarat (ştire difuzată în exclusivitate de jurnalista Alice Iacobescu), la postul de radio Europa FM):

Este realizată la nivelul Ministerului Educaţiei o hotărâre de guvern pe care o voi prezenta colegilor mei din Guvern. Putem realiza şcoli de aplicaţie, adică putem avea şcoli pilot în care să mergem şi să pilotăm mai multe aspecte, cum ar fi un nou curriculum, dacă vă amintiţi când am fost la dumneavoastră în emisiune am discutat despre acest lucru [...], putem pilota un nou plan cadru. Vom urmări să realizăm şi din alte perspective acest tip de învăţare. Este imperios necesar să facem acest lucru. Vom realiza şcoli-pilot, în care să testăm o nouă programă, un nou plan cadru

Reafirm, aici, aprecierea mea pentru curajul şi viziunea ministrului Educaţiei şi Cercetării, de a decide pregătirea Hotărârii de Guvern pentru activarea art. 26 LEN, decizie comunicată public la finele lunii martie. Am salutat acest gest, asumat într-un context social şi educational excepţional, ca pe un act de leadership real asumat, cu consecinţe strategice pozitive pentru sistemul public al Educaţiei din România. Acum este momentul propice accelerării instituţionale a procesului şi finalizării sale, prin adoptarea HG şi publicarea sa în Monitorul Oficial al României.

Ca urmare, în 31.03.2020 am susţinut o sesiune video Facebook, în cadrul căreia am prezentat in extenso, în cheie de leadership strategic, foaia de parcurs cuprinzând reperele de fond ale pilotării, precum şi implicaţiile acestui proces pentru iniţierea punerii în fapt a proiectului România Educată - respectiv, pentru iniţierea transformării Şcolii ca sistem în România. În aceeasşi seară, imediat după sesiunea video FB, am susţinut un webinar cu echipa de conducere a Consiliului Naţional al Elevilor, în cadrul căruia am stabilit o strategie de lucru în echipă pentru desfîşurarea cu succes a pilotării.

În 02.04.2020, am deschis conversaţia publică directă privind pilotarea, într-o comunitate profesională de excepţie, direct interesată, Aspire Teachers, , răspunzând întrebărilor formulate în cadrul unui webinar la care au participat peste 80 de membri ai comunităţii. Sinteza webinarului menţionat a devenit parte integrantă a rapoartelor de stare a procesului pe care eu le transmit săptămânal conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Întrucât grupul Aspire for Teachers Alumni este privat, aici am menţionat doar conversaţia noastră, fără a-i face public conţinutul.

În fine, în 09.04.2020, am răspuns cu bucurie invitaţei postului Speranţa TV, răspunzând întrebărilor realizatorului Tiberiu Nica, în cadrul emisiunii În Obiectiv, şi clarificând reperele-cheie ale pilotării prin prin activarea articolului 26 LEN: curriculum oferit de şcoală; respectiv, curriculum la decizia elevilor, din oferta şcolii.

Întreg contextul sintetizat mai sus ar fi complet nerelevant, în absenţa ingredientului-cheie al întregului proces. Anume, în absenţa miracolului pus în fapt acolo unde îi este locul, de drept. La firul ierbii, adică. În şcoli, adică.

Mă bucur să fac public faptul că miracolul există. Acolo, la firul ierbii, unde directori şi profesori curajoşi, lideri pe bune, i-au dat viaţă, începând să pună în fapt schimbarea paradigmei Educaţei.

Aici, la noi. 

În România.

2. BREAKING NEWS

Simplu şi la obiect: în săptămâna pe care tocmai o încheiem, primele două şcoli (un gimnaziu şi un liceu) şi-au proiectat ofertele curriculare proprii, începând practic pregătirea pentru pilotarea curriculară din anul şcolar 2020-2021.

Alte patru şcoli (un gimanziu şi trei licee) au pe masa de lucru ofertele lor curriculare, urmând a le finaliza, cel mai probabil, în săptămâna ce vine, ori imediat după sărbătorile pascale.

Q.E.D.

Pe româneşte, asta înseamnă că, în acest moment, pilotarea curriculară are obiectul muncii, ea încetând să mai fie doar un deziderat mai mult sau mai puţin configurat, ori doar un exerciţiu de leadership politic, ce s-ar putea sau nu finaliza prin HG. Aprobarea cu celeritate a Hotărârii de Guvern pentru activarea articolului 26 LEN devine, acum, un pas critic obligatoriu pentru a deschide comunităţilor educaţionale care au probat şi probează leadership real acolo unde este cel mai necesar – în cancelarii şi săli de clasă, reale ori virtuale – calea către materializarea viziunii lor despre o Şcoală de secol XXI pentru o Românie de secol XXI.

Pentru conformitate, închei acest raport de stare-breaking news recapitulând succesiunea paşilor de proces, făcuţi corect din perspectivă de leadership strategic, pentru concretizarea activării articolului 26 LEN. Iată paşii:

  1. 30.03.2020 – mesajul de leadership public al ministrului Educaţiei şi Cercetării privind asumarea pilotării curriculare şi promovarea Hotărârii de Guvern pentru activarea articolului 26 din Legea educaţiei Naţionale nr. 1 / 2011 privind funcţionarea şcolilor-pilot (exclusivitate Europa FM)
  2. 31.03.2020 – prezentarea publică a reperelor strategice ale pilotării (sesiune video FB)
  3. 31.03.2020 – webinarul Q&A cu echipa de conducere a Consiliului Naţional al Elevilor (ZOOM)
  4. 02.04.2020 – webinarul Q&A cu comunitatea profesorilor Aspire (ZOOM)
  5. 09.04.2020 – prezentarea publică a reperelor pilotării (interviu Speranţa TV)
  6. 09.04.2020 – primele două şcoli comunică realizarea propriilor oferte curriculare, începând pregatirea pilotării din anul şcolar 2020-2021
  7. TBC: Guvernul României aprobă Hotărârea privind activarea articolului 26 LEN
  8. TBC: Hotărârea de Guvern privind activarea articolului 26 LEN este publicată în Monitorul Oficial al României
  9. TBC: Ministrul Educaţiei şi Cercetării emite Ordinul privind aprobarea cadrului normativ şi metodologic al pilotării curriculare, în anul şcolar 2020-2021
  10. În anul şcolar 2020-2021, primele şcoli oferă modelele curriculare proiectate în cadrul pilotării activate prin art. 26 LEN.

Aici suntem acum. În clipa superbă de leadership real pus în fapt, la firul ierbii. Dar şi în clipa astrală de finalizare a actului de leadership politic menit a da lumină verde unui proces pornit deja, cu integritate, curaj şi asumare, în şcoli. Pasul 6 obligă apăsat la paşii 7, 8 şi 9, pentru ca pasul 10 să devină realitate – lucru perfect posibil, fără probleme. Paşii 7, 8 şi 9 înseamnă, în fond, leadership politic de top, autentic. Suntem în clipa legitimării fără echivoc a determinării celor cărora paşii 7, 8 şi 9 le revin în fişa de post, ca să facă istorie pe bune în Educaţie, acum, în România.

Tuturor, sărbători cu lumină, sănătate, credinţă, speranţă şi multă iubire.

Gând bun.

Ţinem aproape.