Tot mai multe furturi direct din conturile bancare. Cum te poţi asigura că nu vei deveni şi tu o victimă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Mai multe conturi ale clienţilor persoane fizice ai unei bănci au fost golite în ultima perioadă, tranzacţiile frauduloase fiind efectuate de pe site-uri de pariuri din Statele Unite, dar şi din alte state europene. La solicitarea „Adevărul”, Raiffeisen Bank a emis o serie de recomandări.

„În actualul context în care tranzacţionarea în mediul online (pe site-urile comercianţilor) înregistrează un trend ascendent, cresc şi riscurile că utilizatorii de card să fie victimele unor acţiuni prin care li se preiau datele de card în vederea utilizării lor în tranzacţii frauduloase.  

Procentul de reclamaţii raportat la volumul de tranzacţii efectuate de către clienţii Raiffeisen Bank cu cardurile emise de către banca noastră se menţine constant în ultimii ani, sub 0.02%”, a precizat banca.

Contextul la care face referire Raiffeisen Bank este legat de tranzacţiile frauduloase semnalate de Gândul în urma cărora mai multe persoane au rămas fără bani în conturi. 

„Banca este foarte atentă la fiecare caz de fraudă, monitorizează în permanenţă portofoliul şi tipul de tranzacţii, numărul de carduri.

Banca oferă clienţilor prin intermediul serviciului Smart Mobile de la Raiffeisen Bank, posibilitatea de primi gratuit notificări de tip push, în timp real, despre tranzacţiile realizate pe cont, putând astfel să informeze banca în cel mai scurt timp privind tranzacţiile neautorizate pentru evitarea efectuării de noi tranzacţii frauduloase. De asemenea, utilizatorii Smart Mobile au posibilitatea, că în cazul în care detectează tranzacţii neautorizate, să blocheze cardurile direct şi imediat, în aplicaţie”, a menţionat Raiffeisen Bank la solicitarea „Adevărul”.

Cum se întâmplă o fraudă, de regulă?

Clientul efectuează o tranzacţie de cumpărare în mediul online şi poate să-şi înregistreze cardul pentru plăţi recurente în anumite site-uri / aplicaţii (travel, jocuri, magazine online). În cazul în care un atacator reuşeşte să compromită site-ul/ aplicaţia respectivă, poate avea acces la datele de card. Ca efect persoanele fraudulente utilizează datele de card pe anumite site-uri al unor comercianţi online care nu utilizează metode standard de securitate (sms/cod). 

Banca este foarte atentă la fiecare caz de fraudă şi monitorizează în permanentă portofoliul de tranzacţii. În acest sens, toate cardurile emise de către Raiffeisen Bank sunt înrolate în serviciul 3D Secure. Acesta este un serviciu care oferă un grad înalt de securitate în tranzacţionarea cu cardurile, pentru că permite că tranzacţiile efectuate pe site-urile comercianţilor să fie autorizate (aprobate) de către deţinătorul de card printr-o metodă de autorizare.  Metodele de aprobare tranzacţii (autorizare) posibile oferite de Raiffeisen Bank în conformitate cu reglementările internaţionale în domeniul tranzacţiionării cu cardurile sunt următoarele:  

- utilizarea parolei statice urmată de introducerea codului OTP primit prin SMS de la Raiffeisen Bank pe numărul de telefon mobil declarat în relaţia cu Banca; 

- utilizarea metodelor de biometrie permise de telefonul/tableta utilizate pentru efectuarea tranzacţiei (facială sau cu amprentă) sau PIN setat în aplicaţia Smart Token conform opţiunii setate de către utilizator în aplicaţie. 

Utilizarea oricăreia dintre metodele de autorizare a tranzacţiei menţionate anterior este condiţionată de afişarea paginii specifice acestei acţiuni de către comerciant. Dacă acesta nu solicită autorizarea tranzacţiei (prin afişarea paginii în care trebuie utilizate metodele de autorizare), deţinătorul de card nu va putea folosi niciuna dintre metodele de autorizare a tranzacţiei menţionate anterior. Concluzia e că trebuie să verificăm site-urile pe care facem plăţi şi să fim atenţi la toate detaliile de plată; Unele site-uri sunt mai sigure decât altele;

Ce trebuie să mai ştie un client când face o plată online: imediat după momentul efectuării tranzacţiei, această operaţiune de plată este irevocabilă, iar banca nu mai poate bloca decontarea ei prin reversarea sumei aferente în contul clientului, în acord cu articolul 190 din legea 209/2019. Astfel, dacă o tranzacţie este contestată de client, chiar dacă este pe hold, ea va fi efectuată şi clientul trebuie să o conteste dacă are certitudinea că e o fraudă

Ce face Raiffeisen Bank pentru clienţii care reclamă tranzacţii frauduloase? 

Analizează reclamaţiile primite şi oferă răspuns în cel mai scurt timp; 

Returnează sumele fraudate în situaţia în care acestea au fost deja decontate din contul clientului; 

Pentru sumele aflate în hold nu poate interveni în reversare în conformitate cu legislaţia în vigoare aşa cum am menţionat mai sus, dar monitorizează contul clientului şi dacă tranzacţiile efectuate fraudulos se decontează în cont, intervine prin returnarea lor. 

Nu în ultimul rând, facem precizarea că Raiffeisen Bank derulează frecvent campanii de educare şi informare a clienţilor asupra riscurilor în tranzacţionare prin mesaje de avertizare către clienţi pe site-ul băncii (www.raiffeisen.ro) unde există o secţiune specială destinată modalităţii de efectuare a cumpărăturilor online 3D Secure. Pe lângă prezentarea în detaliu a fiecărei metode de autorizare, exista şi sfaturi utile, inclusiv cum să previi şi să recunoşti atacurile de pishing. Postări pe canalele din social media a informaţiilor referitoare la modul de utilizare corecta a instrumentelor de plată în vederea prevenirii riscului de fraudă; 

Mesaje în aplicaţia de mobile banking care să asigure atenţionarea clienţilor asupra riscului de fraudă; Securitate online (raiffeisen.ro); 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite