Temu, somată din nou să respecte consumatorii din UE. Reacția companiei
0Comisia Europeană a notificat retailerul online Temu cu privire la o serie de practici de pe platforma sa care încalcă legislația UE privind protecția consumatorilor, oferindu-i o lună să se conformeze.
Vineri, 8 noiembrie, în urma unei anchete coordonate la nivel european, Comisia Europeană și Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor („rețeaua CPC”) a autorităților naționale de protecție a consumatorilor au notificat piața online Temu cu privire la o serie de practici de pe platforma sa care încalcă legislația UE privind protecția consumatorilor.
Rețeaua CPC a însărcinat Temu să alinieze aceste practici la legislația Uniunii privind protecția consumatorilor. Temu face obiectul unei investigații în curs și i s-a solicitat să furnizeze rețelei CPC informații suplimentare.
Ancheta realizată de rețeaua CPC acoperă o gamă largă de practici cu care se confruntă consumatorii atunci când fac cumpărături pe Temu, inclusiv cele care pot induce în eroare consumatorii sau care le pot influența în mod necorespunzător deciziile de cumpărare. Rețeaua CPC investighează și dacă Temu respectă obligațiile specifice de informare care le revin piețelor online în temeiul legislației privind protecția consumatorilor.
Temu are acum la dispoziție o lună pentru a răspunde concluziilor rețelei CPC și pentru a propune angajamente cu privire la modul în care va aborda problemele identificate legate de legislația privind protecția consumatorilor. În funcție de răspunsul Temu, rețeaua CPC se poate angaja într-un dialog cu această companie. Dacă Temu nu răspunde motivelor de îngrijorare exprimate de rețeaua CPC, autoritățile naționale pot lua măsuri de asigurare a respectării legislației pentru a garanta conformitatea. Aceasta include posibilitatea de a aplica amenzi pe baza cifrei de afaceri anuale a Temu în statele membre în cauză. Amenda poate ajunge la 6% din cifra de afaceri.
Săptămâna trecută, Comisia a deschis o procedură oficială împotriva Temu în temeiul Digital Services Act (DSA). Procedura DSA și acțiunea comună de executare a rețelei CPC sunt complementare unele cu altele. Acestea urmăresc să asigure un mediu online sigur și de încredere, în care drepturile consumatorilor din Europa sunt pe deplin protejate.
Începând cu 13 decembrie, Regulamentul general privind siguranța produselor (GPSR) va impune existența unui operator economic stabilit în UE care este responsabil să asigure respectarea cerințelor de siguranță a produselor, inclusiv obligații specifice față de piețele online care vizează consumatorii. În conformitate cu GPSR, autoritățile naționale de supraveghere a pieței pot emite un ordin de eliminare pentru a scoate produsul de pe internet în cazul în care identifică că este nesigur. Aceste obligații sunt complementare DSA.
Elemente cheie ale acțiunii coordonate a rețelei CPC
Rețeaua CPC a identificat mai multe tipuri de practici problematice privind Temu, pe care le consideră a încălca legile UE privind protecția consumatorilor, cum ar fi:
- Reduceri false: Dând impresia falsă că produsele sunt oferite cu reducere acolo unde nu există.
- Vânzarea sub presiune: punerea consumatorilor sub presiune pentru a finaliza achizițiile folosind tactici precum afirmații false cu privire la provizii limitate sau termene false de achiziție.
- Gamificare forțată: Forțarea consumatorilor să joace un joc „învârte roata norocului” pentru a accesa piața online, ascund în același timp informații esențiale despre condițiile de utilizare legate de recompensele jocului.
- Informații lipsă și înșelătoare: afișarea de informații incomplete și incorecte despre drepturile legale ale consumatorilor de a returna bunuri și de a primi rambursări. De asemenea, Temu nu informează în prealabil consumatorii că comanda lor trebuie să atingă o anumită valoare minimă înainte de a-și putea finaliza achiziția.
- Recenzii false: oferirea de informații inadecvate despre modul în care Temu asigură autenticitatea recenziilor publicate pe site-ul său. Autoritățile naționale au găsit recenzii pe care le bănuiesc a fi neautentice.
- Date de contact ascunse: consumatorii nu pot contacta cu ușurință Temu pentru întrebări sau reclamații.
În plus, Rețeaua CPC a solicitat informații de la Temu pentru a evalua conformitatea companiei cu alte obligații conform legislației UE privind consumatorii, cum ar fi obligația de a informa în mod clar consumatorii dacă vânzătorul unui produs este sau nu comerciant; să se asigure că clasamentele, recenziile și evaluările produselor nu sunt prezentate consumatorilor într-o manieră înșelătoare; să se asigure că reducerile de preț sunt anunțate și calculate corect; și pentru a se asigura că orice afirmații de mediu sunt exacte și fundamentate.
Ce urmează
Temu are acum o lună pentru a răspunde la constatările rețelei CPC și pentru a propune angajamente cu privire la modul în care acestea vor aborda problemele identificate de dreptul consumatorilor. În funcție de răspunsul lui Temu, Rețeaua CPC poate intra în dialog cu compania. Dacă Temu nu reușește să abordeze preocupările ridicate de Rețeaua CPC, autoritățile naționale pot lua măsuri de aplicare pentru a asigura conformitatea. Aceasta include posibilitatea de a impune amenzi pe baza cifrei de afaceri anuale a Temu în statele membre în cauză. Acest lucru nu aduce atingere puterii autorităților naționale de a lua măsuri de executare în cadrul procedurilor în curs.
Temu a fost desemnată ca o platformă online foarte mare (VLOP) la 31 mai 2024 în temeiul Digital Services Act (DSA). La patru luni de la desemnare, Temu a trebuit să respecte cele mai stricte obligații aplicabile VLOP-urilor. Acestea includ obligația de a evalua și atenua în mod corespunzător orice riscuri sistemice care decurg din serviciile sale. În urma unei investigații preliminare, Comisia a deschis la 31 octombrie 2024 proceduri oficiale pentru a evalua dacă Temu ar fi putut încălca DSA în domenii legate de evaluarea, gestionarea și diminuarea riscurilor, de transparența sistemelor de recomandare și de accesul la date pentru cercetători.
Acțiunea coordonată a Rețelei CPC împotriva Temu nu aduce atingere procedurilor în curs de către autoritățile naționale. Procedurile naționale privind practicile comerciale ale Temu au fost anunțate până acum de către Autoritatea maghiară pentru concurență , Oficiul Polonez pentru Concurență și Protecția Consumatorului și Direcția Generală pentru Politică în Concurență, Consumator și Controlul Fraudei din Franța. În mod similar, acțiunea coordonată nu aduce atingere procedurilor pe care Comisia Europeană le-a inițiat în temeiul DSA sau ar putea decide să le inițieze în viitor. În plus, acțiunea coordonată nu împiedică acțiunile de aplicare în curs sau viitoare de către autoritățile de supraveghere a pieței în temeiul legilor privind siguranța produselor.
Reacția companiei
„Temu recunoaște îngrijorările ridicate de Comisia Europeană și de autoritățile naționale de protecție a consumatorilor și își reiterează angajamentul de a colabora îndeaproape cu autoritățile de reglementare relevante pentru a aborda orice problemă și a asigura respectarea legislației UE.Deși am câștigat popularitate în rândul multor consumatori într-un interval de timp relativ scurt, suntem încă o platformă foarte tânără — de mai puțin de doi ani în UE — și învățăm și ne adaptăm activ la cerințele locale. Vom coopera pe deplin cu această investigație, deoarece credem că acest tip de control este benefic pentru consumatori, comercianți și pentru platformă pe termen lung", a declarat purtătorul de cuvânt al comaniei.