STUDIU Directorii financiari sunt mai optimişti decât în 2020, dar rămân concentraţi pe reducerea costurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevarul
Foto: Arhivă Adevarul

Directorii financiari din România sunt mai optimişti decât în urmă cu şase luni cu privire la evoluţia principalilor indicatori financiari ai companiilor pe care le conduc, potrivit celei mai recente ediţii a studiului Deloitte CFO Survey România, realizat pe baza opiniilor exprimate de peste 100 de directori financiari.

Potrivit sursei citate, deşi jumătate dintre respondenţi manifestă optimism, reducerea costurilor continuă să fie prioritatea următoarelor 12 luni pentru 37% dintre aceştia, în scădere de la 58%, la începutul pandemiei. 

Pe locul al doilea în topul preocupărilor se află creşterea organică a businessului (în urcare de la 13% la 18%), urmată de digitalizare (11%), în condiţiile în care munca la distanţă şi automatizarea proceselor interne au devenit esenţiale în cele mai multe domenii.

”Categoriile de costuri care vor creşte cel mai mult sunt cele cu provizioane pentru creanţele incerte, urmate de costurile de finanţare şi de capital. La polul opus, costurile care vor scădea cel mai mult sunt cele legate de bunurile imobiliare.”, arată rezultatele studiului.

Specialştii Deloitte afirmă că scăderea cererii rămâne principala îngrijorare pentru companii şi în 2021, deşi, în cazul cererii interne, ponderea celor care se aşteaptă la o diminuare s-a redus la 44%, de la peste 70%, la începutul pandemiei. În schimb, revine în actualitate preocuparea legată de insuficienţa forţei de muncă calificate, 43% dintre respondenţi menţionând acest aspect, faţă de 11%,în primele luni de la declanşarea pandemiei.

Întrebaţi fiind când estimează că veniturile vor ajunge din nou la nivelurile înregistrate anterior pandemiei, 34% dintre respondenţi au spus că deja au revenit sau chiar au depăşit acel nivel, 43% au indicat 2021 ca fiind anul revenirii, iar20% estimează că revenirea va avea loc în 2022 sau mai târziu. 

”În următoarea perioadă, companiile se vor concentra pe menţinerea sănătăţii şi siguranţei angajaţilor la locul de muncă (38%) şi pe transformarea digitală (tot 38%), astfel încât să poată asigura funcţionarea organizaţiei chiar şi în condiţii de blocaj, izolare sau distanţare socială, mai arată studiul. La polul opusse află explorarea de pieţe noi, doar 1% dintre companii considerând că aceasta va fi o prioritate în viitorul apropiat.”, transmit analiştii Deloitte.

Conform acestora, peste jumătate dintre companii (56%) se aşteaptă să raporteze venituri mai mari în 2021 faţă de 2020 şi să recupereze, astfel, din terenul pierdut anul trecut. Cu toate acestea, 84% dintre respondenţi spun că nu sunt dispuşi să îşi asume riscuri în această perioadă, în contextul în care jumătate dintre eiresimt un grad mare de incertitudine, mai ales în domenii precum turism şi ospitalitate şi servicii financiare.

În privinţa evoluţiei de ansamblu a economiei, aproximativ jumătate dintre participanţii la studiu se aşteaptă la o creştere în 2021, iar un sfert dintre ei estimează chiar un avans al economiei de peste 2%. Cu toate acestea, 71% dintre respondenţi spun că şomajul va creşte anul acesta.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite