Ungurii cumpără ieftin ţiţei rusesc şi vând carburanţi scumpi în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Preţurile carburanţilor din benzinăriile Mol sunt, în România, aliniate celorlalte preţuri sau chiar puţin mai mari decât la Petrom, deşi Rusia vinde ţiţei la preţ de dumping.

„Ungurii au profitat de situaţia creată de războiul din Ucraina şi au venit cu nişte argumente aparent corecte, cum că nu pot aduce altfel ţiţei (decât din Rusia – n. red.), în ciuda sancţiunilor impuse Rusiei de Uniunea Europeană. Ştim că Ungaria a obţinut o derogare de la UE privind importul de petrol rusesc, dar aceste decizii nu ar trebui să creeze avantaje economice unor companii, în detrimentul altora”, a declarat pentru „Adevărul” expertul în energie Dumitru Chisăliţă, referindu-se la faptul că Mol, cea mai mare companie energetică din Ungaria, cumpără ţiţei ieftin din Rusia şi vinde carburant la preţul pieţei în România.

„N-aş spune chiar profitabilitate, deşi termenul de profit este corect în situaţia de faţă. Dar vorbim în mod concret de un avantaj. Nu este corect să iei o decizie de aplicare a unor sancţiuni, iar unii să obţină avantaje de pe urma lor. Ar fi trebuit găsit un plan, astfel încât Ungaria să primească combustibil din România sau Bulgaria. Dar ungurii au ştiut să câştige de pe urma războiului Rusiei cu Ucraina”, a completat Chisăliţă.

Întrebat dacă autorităţile din România pot face ceva în privinţa preţurilor combustibililor, specialistul a spus că „acum este prea târziu”.

Mol România primeşte combustibilul din Ungaria, de la rafinăria Duna din Budapesta, potrivit stiripesurse.ro. Rafinăria foloseşte ţiţei rusesc, transportat din Rusia prin conducta Druzhba, acesta fiind şi motivul opoziţiei acerbe a Ungariei cu privire la embargoul impus de UE asupra ţiţeiului rusesc. Neavând altă variantă, autorităţile ungare au fost, în final, de acord cu el dar doar după ce şi-au negociat cu Bruxelles-ului o perioadă de graţie nedeterminată pentru a primi, în continuare, ţiţeiul rusesc, prin conductă.

La ora actuală, ca efect al războiului din Ucraina, petrolul rusesc a devenit mult mai ieftin - se vinde cu un discount de peste 30 de dolari pe baril faţă de cotaţia Brent de referinţă pentru Europa, adică mai ieftin cu circa un sfert. Doar din această diferenţă, compania Mol din Ungaria obţine profituri de până la 10 milioane de dolari pe zi.

Astfel, profiturile Mol în România ca urmare a speculării momentului creşterii preţului la carburant, dar şi în continuare, sunt consistente. Compania-mamă, Mol Ungaria, a anunţat recent profituri uriaşe, plătind doar acţionarilor săi dividende anuale în valoare de peste 250 de milioane de dolari. Circa 65 de milioane de dolari vor fi direcţionate către o fundaţie conservatoare care se ocupă de educaţie, Mathias Corvinus Collegium, care are şi o participaţie de 10 procente în compania Mol, prin care premierul ungar, Viktor Orban, îşi promovează şi susţine ideile politice apropiate de Rusia şi îşi securizează poziţia în fruntea ţării.

Carburanţii s-au scumpit cu 60% într-un an

Preţul carburanţilor a crescut vertiginos în ultimul an, atingând valori de neimaginat în vara anului trecut.

Potrivit datelor publicate pe site-ul gestionat de Consiliul Concurenţei, preţurile benzinei standard şi ale motorinei a ating, marţi, valori de 8,56 – 8,62 lei/litru la benzinăriile din Bucureşti, în timp ce preţurile motorinei variază între 9,11 şi 9,26 lei/litru.

Astfel, un plin de benzină standard ar costa, în medie, circa 430 de lei, iar unul de motorină standard circa 460 de lei. Spre comparaţie, în vara anului trecut, un plin de  benzină de 50 de litri costa în jur de 280 de lei, acesta fiind preţul şi pentru un plin de motorină standard.

Asta înseamnă că un plin de benzină standard costă acum cu 150 lei mai mult decât anul trecut, iar unul de motorină standard este cu 180 lei mai scump.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite