Taxele şi impozitele au crescut cu 25% în ultimii 3 ani. O familie cu un copil plăteşte 3,8 - 4,3 milioane de lei de-a lungul vieţii

Taxele şi impozitele au crescut cu 25% în ultimii 3 ani. O familie cu un copil plăteşte 3,8 - 4,3 milioane de lei de-a lungul vieţii

Taxele şi impozitele plătite de-a lungul vieţii de o familie din România, cu venituri medii şi un copil, ajung la 3,8 - 4,3 milioane de lei (870.000 euro), potrivit unui studiu realizat de KPMG.

Ştiri pe aceeaşi temă

În urmă cu trei ani, KPMG în România lansa primul studiu dedicat analizei costurilor fiscale de-a lungul vieţii pentru o familie din România, cu un copil, plecând de la nevoia de a transparentiza şi de a face cunoscut care este costul fiscal al unui stil de viaţă obişnuit pentru o familie din România, dar şi de a crea o paralelă cu valoarea unor achiziţii publice. Ajuns la a doua ediţie, studiul „Povestea costului fiscal al unei familii medii din Romania” surprinde profilul protagoniştilor scenariului anterior într-un cadru social şi financiar modificat semnificativ.
 
În numai trei ani, costul fiscal pentru o asemenea familie a crescut, adăugând la cifra iniţială de 3.000.000 RON, între 800.000 RON şi 1.300.000 RON impozite şi taxe plătite de-a lungul vieţii! 
 
Studiul publicat de KPMG România a scos la iveală o realitate financiară alternativă pe care ar putea-o experimenta familiile din România în contextul retragerii plafoanelor de preţ la energie electrică şi gaze naturale, alternative disponibile acestor familii pentru a face faţă presiunilor financiare şi costurilor fiscale ataşate acestei realităţi financiare.
 
Propriu-zis, a doua ediţie a studiului „Povestea costului fiscal al unei familii medii in Romania” dezvăluie o posibilă realitate alternativă în acest context:
 
În momentul de faţă, o familie plăteşte lunar cu 800 RON mai puţin pentru energie electrică şi gaze naturale decât ar plăti în absenţa plafonării preţurilor, ceea ce înseamnă 9.000 de RON economii anuale faţă de nivelul de preţ neplafonat pentru energie electrică şi gaze naturale. 

TVA-ul aferent consumului de gaze şi electricitate pentru o familie, pe parcursul vieţii, este de cca 60.000 RON. 

Pe parcursul vieţii, o familie cu venituri medii şi un copil, rezidentă în România, ar putea plăti pentru CAS 2.245.867 RON, pentru CASS 898.347 RON, iar impozit pe venit 583.925 RON, dacă unul dintre membrii familiei ar avea un al doilea job. Comparativ cu studiul publicat în urmă cu 3 ani, taxele şi impozitele menţionate mai sus sunt cu aproximativ 45% mai mari în condiţiile în care veniturilor medii li se adaugă venituri suplimentare realizate din al doilea job;

În contextul vieţii la casă în suburbii, creşterea nr. de kilometri parcurşi cu maşina are ca efect creşterea consumului de combustibil şi concomitent, creşterea TVA şi a accizelor. Dacă maşina cu combustibil a familiei este schimbată cu una electrică, prin eliminarea costurilor aferente combustibilului fosil, economiile ar putea ajunge până la 3.800 RON anual. În plus, costul fiscal al unei maşini electrice este de aproximativ 37.000 RON comparativ cu 107.000 RON pentru o maşină clasică.

Concluzia studiului elaborat de KPMG România este aceea că dacă în urmă cu 3 ani taxele plătite de-a lungul vieţii pentru o familie cu un copil erau de 3.000.000 RON, acum aceeaşi familie ar plăti 3.800.000 RON sau chiar 4.300.000 RON, dacă unul dintre membrii familiei ar avea un venit suplimentar din al doilea job.
 
René Schöb, Partner, Head of Tax & Legal, KPMG în România, a evaluat rezultatele acestui studiu astfel: „Nivelul taxelor plătite de-a lungul vieţii de o familie cu un copil din România ar putea fi semnificativ influenţat în perioadele următoare de eliminarea plafoanelor de preţ la energie electrică şi gaze naturale. S-ar putea să fim martori într-un asemenea scenariu inclusiv la modificarea conduitelor din piaţa muncii. În contextul preţurilor actuale, o familie obişnuită cu venituri şi studii medii are nevoie de o a treia sursă de venit pentru a putea susţine un nivel de trai normal, inclusiv rata unui credit pentru o locuinţă şi o maşină. Ne confruntăm astfel cu o nouă sociologie a familiilor cu venituri medii în România, dar şi cu o nouă ecuaţie fiscală. În această situaţie, al doilea job pentru unul dintre membrii familiei nu ar proveni dintr-un apetit pentru profit, ci din necesitatea de a face faţă presiunilor financiare generate de preţurile crescute”. 
 
Faţă de nivelul din 2019, suma totală de taxe şi impozite a crescut cu 25%, cifră care reflectă atât creşterea taxelor şi impozitelor salariale pe fondul majorării salariului mediu brut, dar şi creşterea TVA-ului, în urma exploziei preţurilor. Statul român, colector al acestor taxe sporite, obţine un surplus care trebuie redirecţionat cu prudenţă către bunăstarea socială. Iar dacă unul din membrii familiei îşi ia un al doilea job, suma totală de taxe şi impozite creşte cu aproape 45% comparativ cu nivelul din 2019 în condiţiile în care veniturilor medii li se adaugă venituri suplimentare realizate din al doilea job.
 
Suplimentarea veniturilor salariale printr-un al doilea job duce la creşterea taxelor plătite către stat. Pe de altă parte, o parte din consumatori ar putea prefera excluderea unor categorii de cheltuieli din gospodării, ceea ce ar duce la scăderea taxelor şi impozitelor virate către stat. Rămâne de văzut ce măsuri va lua statul în perioadele următoare pentru susţinerea gospodăriilor din România. 
 
Scopul final al studiului „Povestea costului fiscal al unei familii medii in Romania” este acela de a estima ce investiţii ar putea face statul român cu banii colectaţi din taxele şi impozitele plătite de-a lungul vieţii de o familie din România, cu venituri medii şi un copil.
 
La un nivel al taxelor plătite de-a lungul vieţii de familia noastră de 3.800.000 RON, statul ar putea investi suma totală în una din următoarele categorii:
10 echipamente de control cu Raze X;
1 echipament de radiodiagnosticare tip computer tomograf;
13 echipamente pentru urgenţe cardiovasculare şi toxicologice;
6 autogunoiere compactoare;
5 automăturătoare;
modernizarea a 2 km de drum judeţean;
472 de stâlpi de iluminat cu panouri solare;
modernizarea a 20 m de pod judeţean.
 
Analiza KPMG: „Povestea costului fiscal de-a lungul vieţii pentru o familie din România” este construită în baza informaţiilor statistice disponibile pe INS, Eurostat, World Health Organization sau alte surse statistice (de ex. privind salariul mediu pe ţară, vârstă medie la angajare, coşul de cumpărături mediu pentru gospodării cu 2, respectiv 3 membri, vârsta medie de căsătorie, diferenţa de vârstă între soţi, vârstă naştere copil, speranţa de viaţă etc.), precum şi alte surse publice (de ex. consum mediu zilnic de ţigări, consum mediu alcool, consum mediu combustibil, etc.). Am eliminat influenţa inflaţiei şi schimbările legislative istorice. Am utilizat nivelul impozitelor şi taxelor aplicabil la 31.12.2021 pentru întreaga perioadă analizată. Calculul ratelor bancare a fost efectuat utilizând calculatorul disponibil pe site-ul a două dintre cele mai mari instituţii bancare din România. Calculul taxelor este realizat pe baza condiţiilor legislative în vigoare la data de 31.12.2021.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările