
Cele mai multe firme româneşti nu au luat niciun fel de măsuri de securitate suplimentare, în contextul în care, pe fondul pandemiei, au adoptat munca de acasă conform barometrului realizat de compania de consultanţă Frames la comanda Infosec Center.
Experţii afirmă că, fără măsuri de management
al securităţii informaţiilor, există riscul ca aceste companii să sufere
pierderi majore, dacă informaţiile de business sau datele cu caracter personal
fac subiectul unor breşe de securitate.
„Schimbările legate de munca de acasă s-au făcut de la o zi la alta şi nu
am avut timpul şi resursele necesare să adaptăm corespunzător măsurile
pentru securizarea activităţilor online. În plus, ar fi trebuit ca angajaţii să
beneficieze de instruire pentru noua realitate digitală, însă nu avem buget”.
Acest răspuns primit de
la unul dintre participanţii la sondaj ar putea defini pe ansamblu, opinia
majoritară a celor 672 de participanţi la barometrul realizat în perioada 25
octombrie – 1 noiembrie, care a urmărit să afle percepţia mediului de afaceri
în privinţa managementului securităţii informaţiilor şi a pregătirii
angajaţilor pentru noua realitate a muncii de acasă.
Potrivit datelor
studiului, realizat la nivel naţional,
67% dintre respondenţi au declarat că pandemia de COVID 19 a determinat
firmele pe care le conduc sau la care lucrează să adopte munca de acasă, o
decizie pe care 87% o consideră drept o măsură pozitivă în contextul
pericolului de infectare cu noul coronavirus.
Munca de acasă a venit
cu avantaje dar şi cu dezavantaje pentru firmele româneşti, mai ales pentru
cele în care, înainte de pandemie, utilizarea emailului, a sistemelor de
videoconferinţă şi altor platforme cloud reprezentau o necunoscută.
Cele mai multe
provocări le-a reprezentat absenţa interacţiunii sociale (cu colegii),
menţionată de 58% dintre respondenţi, absenţa unui mediu de lucru optim (spaţiu
insuficient, conectivitate internet de slabă calitate, alte probleme
logistice), susţinută de 41%, şi volumul mai mare de muncă, amintit de 32%
dintre aceştia.
Pe lista provocărilor
s-au mai aflat creşterea riscurilor de securitate cibernetică (24%) şi
problemele de management al angajaţilor (19%).
În ceea ce priveşte
avantajele muncii de acasă, marea majoritate a respondenţilor a indicat eliminarea timpului pierdut pe drum spre/de la serviciu
(73%). Optimizarea timpului de lucru/eliminarea rutinei (52%) şi existenţa unui
mediu de lucru fără restricţii (43%) s-au clasat pe
următoarele două locuri în topul avantajelor identificate de respondenţi.
Pentru o parte dintre ei (38%), un alt mare avantaj l-a reprezentat scăderea
cheltuielilor personale generate de activitatea la birou (masă, transport, haine etc.)
Pericolele din
mediul online
Potrivit experţilor,
dincolo de modul în care au reuşit, logistic, să le asigure angajaţilor
posibilitatea de a-şi continua activitatea de acasă, marea problemă
identificată de barometrul FRAMES & INFOSEC CENTER este că prea puţine
companii au conştientizat şi au luat măsuri pentru a-şi proteja activitatea
digitală.
„Pandemia Covid-19 a fost un catalizator pentru
transformarea locului de muncă. Din perspectiva securităţii cibernetice, văd
o mulţime de provocări în privinţa operaţiunilor care trec de la protejarea
activelor aflate în cea mai mare parte în spatele unui firewall, la unele
aflate într-un mediu IT predominant descentralizat, eterogen. Acomodarea
într-un ritm extrem de alert la noua realitate nu se poate face fără apariţia
unor riscuri care trebuie evaluate, asumate şi tratate corespunzător”, afirmă
Marius Hărătău, manager INFOSEC CENTER.
Întrebaţi cum s-a
schimbat atitudinea companiei în privinţa securităţii cibernetice (al
managementului securităţii informaţiilor şi protecţiei datelor cu caracter
personal) în ultimul an, 52% dintre respondenţi au declarat că a rămas
neschimbată. Altfel spus nu au luat nicio măsură suplimentară pentru managementul
securităţii informaţiilor. 23% au indicat faptul că nu există o strategie pe
acest domeniu.
Doar 18% au declarat
că politica firmei a devenit mai strictă şi numai 7% au indicat răspunsul „foarte
strictă”.
„Dacă în zona
companiilor mari, a multinaţionalelor, există politici de securitate bine
definite, iar munca de acasă a impus noi restricţii de securitate şi investiţii
în sisteme de securitate, în zona IMM-urilor există încă o prea puţină
preocupare pe acest segment”, a mai declarat Marius Hărătău, managerul INFOSEC
CENTER.
„Mulţi dintre angajaţi folosesc
PC-uri/laptopuri personale în activităţile de la muncă sau, dacă au primit de
la serviciu astfel de dispozitive, acestea sunt insuficient securizate, firmele
evitând să aloce fonduri suplimentare pentru achiziţia de sisteme de securitate
cibernetică. Aşa se ajunge ca angajaţii să acceseze platformele companiei
(pagini web, magazine online, baze de date etc.) în baza unor simple parole,
uşor de spart, atât de pe PC/laptop cât şi de pe telefon”, afirmă Adrian
Negrescu, managerul FRAMES.
În multe situaţii,
angajaţii se conectează direct la reţeaua companiei printr-un protocol numit
Windows Remote Management (WinRM).
„Accesul în companie
prin WinRM este deseori necesar, dar drepturile utilizatorilor trebuie limitate
prin politici bine definite. Din păcate, 55% dintre toate sistemele scanate de
către Bitdefender prezintă vulnerabilităţi ale WinRM ce ar putea fi exploatate
de către atacatori pentru a compromite reţeaua”, arată datele colectate în primele şase luni din 2020
de la terminalele business protejate cu soluţii de securitate Bitdefender.
Lipsa instruirii
angajaţilor, o mare vulnerabilitate
Potrivit datelor
barometrului FRAMES & INFOSEC CENTER, 56% dintre cei chestionaţi nu au
urmat nicio formă de instruire în domeniul managementului securităţii
informaţiilor şi al protecţiei datelor cu caracter personal.
Numai 23% au fost
instruiţi în această privinţă la locul de muncă, 11% individual, în mediul
online, iar 10% în mediul universitar sau la liceu.
„Dincolo de companiile
mari, care reprezintă excepţia, în firmele medii şi mici, cursurile de
pregătire a angajaţilor în domeniul securităţii informaţiilor şi protecţiei
datelor cu caracter personal sunt, din păcate, inexistente. Dincolo de
implicaţiile financiare - multe dintre firme nu au fondurile necesare pentru
a-şi instrui angajaţii, există şi o problemă de management. Vestea bună
este că pandemia schimbă treptat această percepţie şi, din semnalele primite
din piaţă, există tot mai multe firme care se precupă mai atent de acest aspect”, afirmă
Marius Hărătău managerul INFOSEC CENTER.
Potrivit experţilor,
pericolele pot veni inclusiv din zona unor servicii populare precum Google
Drive si WhatsApp.
Un raport Kaspersky
arăta, recent, că este important pentru organizaţii să înţeleagă ameninţările
relavante şi modul în care acestea se pot infiltra la nivelul endpoint al companiei,
de exemplu prin phishing în serviciile de cloud. Odată ce un serviciu web
devine popular, se poate transforma într-o ţintă mai interesantă în rândul
atacatorilor cibernetici.
Potrivit datelor
companiei, primele cinci aplicaţii în care s-au observat cel mai des încercări
de phishing sunt Facebook (4,5 milioane de tentative de phishing), WhatsApp
(3,7m), Amazon (3,3m), Apple (3,1m) şi Netflix (2,7m). Ofertele Google grupate
împreună, printre care YouTube, Gmail şi Google Drive, au ocupat poziţia a şasea,
cu 1,5 milioane de încercări de phishing.
Cum ne protejăm
datele
Studiul FRAMES &
INFOSEC CENTER vine şi cu câteva soluţii concrete care pot reduce pericolele
din zona muncii de acasă.
Potrivit experţilor,
în contextul în care evoluăm spre economia digitală, organizarea unor cursuri
online de pregătire pentru angajaţi devine o măsură esenţială pentru
securitatea şi evoluţia business-ului.
„Angajaţii trebuie să
afle, printre altele, cum să recunoască site-urile web false sau cum să
evite email-urile şi mesajele de phishing. Deschiderea unor fişiere de la
expeditori necunoscuţi este, din păcate, cea mai frecventă formă de infectare a
reţelelor, iar angajaţii trebuie să înţeleagă care este diferenţa dintre un
email primit de la un client, de la o bancă
şi un atac de phising”, afirmă experţii.
„De la gestionarea contului de email şi a
parolelor, la securitatea la nivel
endpoint si navigarea pe web, toate acestea pot fi învăţate uşor, prin
intermediul unor sesiuni de traing online, mai ales acum, în contextul
restricţiilor impuse de pandemie. Un alt element esenţial este ca firmele să
investească în produse pentru securitatea la nivel de endpoint, cu protecţie
împotriva amenintarilor web, la nivel de retea si de email”, mai arată concluziile studiului FRAMES & INFOSEC CENTER.
„Este important să
folosim laptopul de serviciu doar pentru
activităţile profesionale şi să evităm refolosirea
parolelor vechi sau a celor unice pentru toate conturile. O altă măsură eficientă
este că evităm conectarea cu laptopul sau telefonul de serviciu la reţele de
internet publice (wifi) şi să folosim datele mobile şi un serviciu de tip VPN.
Sunt doar câteva măsuri simple care pot aduce o protecţie suplimentară”, spun specialiştii.
Educaţia în domeniul securităţii datelor va
deveni, în viitor, o componentă esenţială în CV-urile de angajare din multe
companii, afirmă aceştia. Asta mai ales că, potrivit rezultatelor
barometrului, 79% dintre cei chestionaţi
consideră că telemunca va avea un impact major în viitor în domeniul în care
activează, iar 91% au declarat că activităţile remote reprezintă o soluţie
pentru dezvoltarea mai accelerată a economiei.
Barometrul efectuat de
compania de consultanţă FRAMES, la comanda INFOSEC CENTER, a fost realizat în
perioada 25 octombrie – 1 noiembrie 2020, prin chestionare online, telefonic şi
email, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de
activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie,
confecţii, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 672 de persoane.
Profilul
respondenţilor a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle
si top management, cu studii superioare, 68% bărbaţi şi 32% femei, cu o vârstă
medie de 45 de ani.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: