
Comisia Europeană a aprobat vineri o schemă de ajutor prezentată de România, menită să sprijine construirea şi/sau modernizarea sistemelor sale de încălzire centralizată, astfel încât acestea să se bazeze exclusiv pe surse regenerabile de energie (SRE). Aceasta ar putea fi salvarea şi pentru RADET.
Vicepreşedinta
executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei,
a declarat: „Această schemă de ajutor în valoare de 150 de milioane EUR
prezentată de România va sprijini investiţiile pentru construirea sau
modernizarea sistemelor de încălzire centralizată. Ea va favoriza tranziţia de
la utilizarea combustibililor fosili pentru producerea de energie termică la
utilizarea surselor regenerabile de energie, în conformitate cu obiectivele
Pactului verde european. Această măsură de ajutor a fost posibilă şi datorită
Planului de Investiţii al Pactului verde european. Pentru a debloca potenţialul
sistemelor de încălzire centralizată de a contribui la tranziţia către o
economie neutră din punctul de vedere al impactului asupra climei, Planul de
investiţii a oferit statelor membre mai multă flexibilitate în ceea ce priveşte
acordarea de sprijin pentru producerea de energie termică, în conformitate cu
normele UE privind ajutoarele de stat.”
România a notificat
Comisiei intenţia sa de a oferi sprijin public în valoare de până la 750 de
milioane lei (aproximativ 150 de milioane euro) pentru construirea şi/sau
modernizarea mai multor de instalaţii de producţie şi reţele de distribuţie a energiei
termice (cu o contribuţie de maximum 20 % din valoarea totală a investiţiilor
în cazul celor din urmă). Ajutorul preconizat ar urma să fie acordat sub forma
unor granturi directe finanţate din fondurile structurale ale UE gestionate de
România.
Sistemele de încălzire
centralizată existente generează căldură în principal cu ajutorul instalaţiilor
de ardere pe bază de gaze naturale sau cărbune. Măsura de ajutor are ca
obiectiv sprijinirea investiţiilor în instalaţiile de producţie a energiei
termice cu până la maximum 60 MW echivalent termic, permiţând astfel tranziţia
de la utilizarea combustibililor fosili (cărbune, gaze naturale) pentru
producerea de energie termică la utilizarea exclusivă a surselor regenerabile
de energie (cum ar fi biogazul, biomasa şi energia termică geotermală).
Se preconizează că
acest lucru va duce la o scădere globală a emisiilor de gaze cu efect de seră
cu până la 48 000 de tone metrice de CO2, precum şi de alte substanţe poluante,
pe perioada aplicării schemei de ajutor (până în 2023). Utilizarea biogazului
şi a biomasei în cadrul schemei de ajutor ar fi compatibilă cu cerinţele
privind durabilitatea prevăzute în Directiva privind energia din surse
regenerabile (II) şi în Directiva-cadru privind deşeurile.
Normele UE în domeniul
ajutoarelor de stat permit statelor membre să acorde sprijin instalaţiilor de
producţie şi reţelelor de distribuţie a energiei termice, sub rezerva
îndeplinirii anumitor condiţii stabilite în Orientările Comisiei din 2014
privind ajutoarele de stat pentru protecţia mediului şi energie. În special,
Orientările prevăd că, pentru a fi considerate compatibile cu normele UE
privind ajutoarele de stat, proiectele trebuie să îndeplinească criteriile
legate de asigurarea „încălzirii centralizate eficiente” stabilite în Directiva
privind eficienţa energetică (DEE).
În această privinţă,
Comisia a constatat că schema sprijină investiţiile în reţelele de încălzire
centralizată care sunt deja eficiente din punct de vedere energetic, astfel cum
se prevede în Directiva privind eficienţa energetică, sau în reţelele care ar
deveni eficiente din punct de vedere energetic graţie ajutorului pentru
investiţii.
În plus, pentru a
debloca potenţialul sistemelor de încălzire centralizată de a contribui la
tranziţia către o economie neutră din punctul de vedere al impactului asupra
climei, Planul de investiţii al Pactului verde european – denumit, de asemenea,
Planul de investiţii pentru o Europă durabilă – prezentat de Comisie în
ianuarie 2020, permite statelor membre să dispună de o flexibilitate
suplimentară în ceea ce priveşte valoarea maximă a ajutorului care poate fi
acordat pentru producţia de energie termică.
România a decis să se
prevaleze de această flexibilitate oferită de Planul de investiţii al Pactului
verde european în proiectarea sprijinului pentru investiţiile în construirea şi
modernizarea sistemelor de încălzire centralizată.
În lumina acestor
considerente, dar nu numai, Comisia a concluzionat că schema de ajutor este
necesară, dat fiind că proiectele care ar beneficia de ajutor nu ar putea fi
realizate fără sprijin public, şi proporţională, întrucât proiectele vor avea o
rată de rentabilitate rezonabilă.
Prin urmare, Comisia a
concluzionat că măsura este conformă cu obiectivele strategice cheie ale UE, în
special îmbunătăţirea eficienţei energetice prin intermediul sistemelor de
încălzire centralizată bazate pe surse regenerabile, fără a denatura în mod
nejustificat concurenţa, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de
stat.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: