
Guvernul a lansat luni proiectul de realizare a magistralei de metrou la Cluj, valoarea proiectului fiind estimată la un miliard de euro, a anunţat marţi ministrul Transporturilor Lucian Bode. Acesta este primul proiect de metrou din afara Bucureştiului.
„Am fost onorat să prezint în şedinţa de
Guvern de aseară, în faţa prim-ministrului Ludovic Orban şi a colegilor din
Cabinet, proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare
privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
proiectului de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca –
Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida - Etapa I A Sistemului De Transport
Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I De Metrou Şi Tren Metropolitan, inclusiv
legătura dintre acestea - Componenta 1, Magistrala I de Metrou”, judeţul Cluj”,
a transmis Lucian Bode, pe Facebook.
Potrivit lui, valoarea estimată a proiectului este de aproximativ 1 miliard de euro,
iar finanţarea va fi asigurată conform programelor de investiţii publice
aprobate potrivit legii, după caz din fonduri externe nerambursabile (POIM 2014-2020,
PNRR 2021-2027, POT 2021-2027), bugetele locale ale celor două UAT, precum şi
din alte surse legal constituite.
Din punct de vedere tehnic, proiectul noii linii are o lungime de 14,4
km şi 14 staţii de metrou care vor deservi Municipiul Cluj-Napoca şi
localitatea Floreşti. „Noua magistrală de metrou pregăteşte viitorul Clujului
şi, totodată, dezvoltarea zonelor limitorfe Gilău şi Floreşti. Acest proiect de
metrou, de la Cluj, are inclusă şi conexiunea cu viitorul Spital Regional de
Urgenţă, iar prin integrarea cu viitorul tren metropolitan va asigura
conectivitatea cu Gara CFR şi cu Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca”, afirmă
ministrul.
După aprobarea Hotărârii de Guvern privind
acest obiectiv, se va realiza studiul de fezabilitate ce va stabili indicatorii
tehnico-economici ai proiectului. Valoarea totală a proiectului privind
studiile de prefezabilitate, de fezabilitate si PUZ este de 33,4 milioane de
lei (asigurate prin bugetele ale UAT Cluj-Napoca şi Floreşti), din care studiul
de prefezabilitate are valoarea este 11,1 milioane lei.
Realizarea studiului de prefezabilitate a fost
demarată în data de 30 aprilie 2020, iar în 6 luni acest document a fost
realizat şi predat. În 27 octombrie, respectiv 29 octombrie, atât Consiliul
Local Cluj-Napoca, cât şi Consiliul Local Floreşti au aprobat acest studiu de
prefezabilitate.
„Fără doar şi poate, acesta este un moment
istoric, în condiţiile în care pentru prima dată, în România, lansăm un proiect
de metrou în afara Bucureştiului”, a declarat Lucian Bode.
Potrivit ministrului, acest proiect este unul „deschizător
de drumuri pentru alte mari municipii şi zone metropolitane cu o populaţie de
peste 300.000 de locuitori, care au atât nevoia, cât şi capacitatea de a
implementa astfel de proiecte”, Lucian Bode făcând referire la Timişoara, Iaşi, Braşov, Constanţa, Sibiu etc.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: