Cum poţi afla dacă îţi lipsesc ani de vechime cât încă eşti angajat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Casa Naţională de Pensii Publice şi-a perfecţionat serviciile electronice, astfel încât o multitudine de informaţii pot fi obţinute fără a fi nevoie să te deplasezi la sediul din localitatea de domiciliu.

Pe lângă cererile de pensionare, contribuabilii activi (cei care încă sunt angajaţi cu contract de muncă) pot obţine informaţii:

  • privind datele din carnetele de muncă
  • stagiile anuale şi lunare aferente perioadei începând cu aprilie 2001
  • informaţii din declaraţiile D112 depuse de angajatori
  • informaţii referitoare la viramentele la PILON II de pensii private
  • informaţii referitoare la pensia comunitară
  • informaţii referitoare la debitele din executare silită
  • informaţii referitoare la fişa financiară

Toate aceste informaţii privind stagiile de cotizare, adică verificarea plăţii de către angajator a contribuţiilor pentru pensii, sunt cu atât mai importante cu cât, începând cu 1 septembrie 2021 cuantumul pensiei pe care o vor primi pensionarii va ţine cont doar de contributivitate, adică se va ţine cont doar de plăţile efective către casele de pensii.

Cum îţi faci cont online

Acest lucru poată fi însă verificat cu uşurinţă, chiar pe site-ul Casei Naţionale de Pensii Publice, până la obţinerea informaţiilor lageta de cuantumul şi durata contribuţiilor nefiind nevoie de mai mult de un drum la casa teritorială de pensii şi câteva accesări pe internet.

În primul rând, trebuie completat un formular online, ce poate fi accesat pe site-ul cnpp.ro, la secţiunea „De ce să îmi fac cont?”. În partea stânga jos a paginii veţi găsi opţiunea „Completează formular”, unde veţi scrie numele şi prenumele, codul numeric personal (CNP), adresa de e-mail, numărul şi serie actului de identitate şi adresa de domiciliu, în final introducându-se codul CAPTCHA afişat.

Se apasă butonul de finalizare a formularului şi apoi butonul „Print” pentru a putea semna olograf în original, pe hârtie.

După ce s-a tipărit cererea şi a fost semnată, persoana interesată să obţină informaţiile legate de plata contribuţiilor la sistemul public de pensii de către angajator va trebui să o depună personal la oricare casă teritorială de pensii, împreună cu actul de identitate în original şi copie sau, după caz, cu documentele justificative în original şi copie  pentru fiecare persoană terţă căreia îi va administra  contul.

Cererea va fi procesată şi aprobată la nivelul casei teritoriale de pensii. După aprobare vor fi transmise datele de acces (nume utilizator şi parolă) solicitantului, pe e-mailul specificat de acesta în cerere. Mail-ul va fi trimis la adresa indicată în formular în aceeaşi zi sau cel târziu a doua zi şi va conţine un link.

Acest link trebuie accesat în termen maxim de 72 de ore, pentru a se crea contul fiind necesară doar alegererea şi introducerea unei parole. În cazul în care accesarea nu se face la termen, linkul expiră, iar solicitantul va fi nevoit să o ia de la capăt, completând un nou formular, pe care-l va printa, semna şi duce la casa teritorială de pensii.

formular cnpp

 

Abia din 2021 s-ar putea cumpăra vechime

În prezent, cetăţenii cărora le lipsesc ani din vechimea necesară pentru a putea ieşi la pensie nu pot face nimic pentru a o completa, acest lucru fiind posibil abia din 2021, dacă Guvernul va aproba proiectul  de act normativ emis de Ministerul Muncii.

Legea pensiilor publice a fost modificată, printr-un proiect al Ministerului Muncii, în sensul că persoanele cărora le lipsesc ani de vechime îi pot cumpăra plătind contribuţiile care s-ar fi încasat în fiecare lună, raportat la cel puţin salariul minim din perioada respectivă.

„Persoanele care nu au calitatea de pensionari pot efectua plata contribuţiei de asigurări sociale pentru perioade de cel mult 6 ani anteriori lunii încheierii contractului de asigurare, în care persoana nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu asimilat stagiului de cotizare în sistemul public de pensii sau într-un sistem de asigurări sociale neintegrat acestuia, în ţară, în statele membre UE sau în alte state cu care România aplică instrumente juridice internaţionale în domeniul securităţii sociale”, se arată în proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea Legii pensiilor publice, postat în dezbatere pe site-ul Ministerului Muncii. 

Ca şi în Legea din 2010, „baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale o constituie venitul lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială care nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare la data încheierii contractului de asigurare socială”.

Citeşte şi:

Cât te costă dacă vrei să cumperi 6 ani de vechime pentru pensie. Ca valoare, cotizaţia s-a dublat. TABEL contribuţii

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite