Cum şi când va funcţiona sistemul de garanţie-returnare „sticle şi borcane” şi de ce nu a fost aplicat până acum

Cum şi când va funcţiona sistemul de garanţie-returnare „sticle şi borcane” şi de ce nu a fost aplicat până acum

Foto Shutterstock

Faimosul proiect „sticle şi borcane”, iniţiat de Ministerul Mediului încă din 2017, pus şi retras din dezbaterea publică, modificat şi trimis pe circuitul de avizare, nu a fost nici acum publicat în Monitorul Oficial, deşi oficialii promiseseră aplicarea lui încă din luna ianuarie a acestui an.

Sistemul Garanţie-Returnare priveşte reciclarea ambalajelor de plastic, metal sau sticlă. În România sunt puse pe piaţă aproximativ 6 miliarde de ambalaje, iar conform studiului realizat de Alianţa Producătorilor de Băuturi cu sprijinul Kantar, există deja o atitudine pozitivă a consumatorilor pentru introducerea SGR. Însă, pentru o înţelegere mai bună a sistemului şi a modului de funcţionare, va fi necesară implementarea unei campanii ample educţionale pentru consumatori.
 
Sistemul Garanţie-Returnare reprezintă un sistem în care consumatorul va plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când va cumpăra o băutură  de la un comerciant. După golirea ambalajului, pentru a putea recupera garanţia, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial. Sistemul vizează ambalajele primare de unică folosinţă: sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1L şi 3L. 
 
Concret, Hotărârea de Guvern privind instituirea sistemului de garanţie-returnare (SGR) ar fi trebuit să fie publicată în urmă cu aproape 9 luni în Monitor, termenul pentru finalizarea legislaţiei terţiare fiind de 45 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ.
 
Ulterior, tot prin ordin de ministru al Mediului ar fi urmat să fie reglementat modul de desemnare a administratorului de sistem, abia după emiterea şi publicarea acestor acte normative producătorii şi comercianţii putând finanţa şi crea întreg sistemul de garanţie returnare la nivel naţional.
 
Doar că nimic din toate acestea nu s-a întâmplat, ceea ce poate duce la o amânare de circa 2 ani, după cum a declarat pentru „Adevărul” Julia Leferman, reprezentant al Alianţei Producătorilor de Băuturi şi Director General al Asociaţiei Berarii României.
 
„“Sistemul Garanţie – Returnare şi-a demonstrat eficienţa în alte state europene, iar implementarea acestuia este esenţială pentru România pentru a putea atinge obiectivele de reciclare ale ţării noastre. SGR este un proiect complex, care necesită o infrastructură naţională de colectare.
 
Astfel, din perspectivă operaţională, este important ca legislaţia să prevadă o perioadă de timp suficientă pentru construcţia acestui instrument de colectare a ambalajelor, la finalulul căreia sistemul să fie funcţional din prima zi, pe întreg teritoriul naţional. Propunem ca împreună cu autorităţile să avem evaluări periodice ale gradului de implementare a sistemului, pentru a preveni situaţiile care pot genera întârzieri.
 
De asemenea, luăm în considerare nevoia unei campanii de educare a publicului larg, pentru că buna funcţionare a sistemului va depinde de o schimbare de comportament şi mentalitate în rândul consumatorilor români, în sensul de a aduna şi returna ambalajele goale ale băuturilor consumate.
 
Astfel SGR va contribui la o mai bună înţelegere a faptului că ambalajele nu sunt deşeuri deci nu trebuie aruncate, ci colectate selectiv şi reciclate, pentru a fi reintroduse în circuitul de productie, susţinând astfel eforturile de tranziţie către o economie circulară.”, a declarat pentgru „Adevărul” Julia Leferman, reprezentant al Alianţei Producătorilor de Băuturi şi Director General al Asociaţiei Berarii României.
 
 

Cum ar trebui să funcţioneze SGR

 
Scopul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR) este de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă ţintele naţionale de colectare şi reciclare agreate la nivel european în cadrul Directivei SUP, care cer ca până în 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piaţă, iar până în 2029 – 90%. 
 
După  adoptarea actelor normative, trebuie numit administratorul sistemului de garanţie-returnare, organism privat care va avea în acţionariat 75% asociaţii reprezentative ale industriei producătorilor de băuturi şi potenţial 25% asociaţii reprezentative ale retailerilor şi comercianţilor. Organizaţia care va administra sistemul garanţie-retunare va fi autorizată şi supravegheată de autorităţile guvernamentale abilitate pentru a se asigura că există condiţii de concurenţă echitabile pentru toate părţile implicate în acest proces.
 
Implementarea întregului sistem, şi-aşa în întârziere, va avea nevoie de şi mai mult timp: După aprobarea Hotărârii de Guvern există o perioadă de 90 de zile, timp în care se depun aplicaţiile celor care doresc să construiască administratorul Sistemului Garanţie-Returnare în România.
 
După primirea tuturor aplicaţiilor, Ministerul Mediului va avea un timp de 60 de zile pentru a analiza aplicaţiile şi a acorda licenţele. În cazul în care nu vor exista contestaţii, administratorul SGR ar urma să fie stabilit după aproximativ 5 luni de la adoptarea cadrului legislativ. În plus, odată ce a fost stabilită şi autorizată organizaţia care va administra Sistemul Garanţie-Returnare de către autorităţi, este necesar un timp de aproximativ 18 luni pentru a implementa infrastructura de colectare a ambalajelor.
 

Vor fi încheiate circa 84.000 de contracte

 
Cele 18 luni sunt necesare pentru organizarea infrastructurii operaţionale, care presupune: obţinerea finanţării de aproximativ 100 milioane de euro pentru a construi infrastructura la nivel naţional a sistemului; stabilirea echipei administrative care va asigura managementul organizaţiei; semnarea contractelor şi înregistrarea comercianţilor şi producătorilor în sistem; Sunt estimate aproximativ 80.000 de contracte cu comercianţii şi aproximativ 4.000 de contracte cu producătorii de băuturi; dezvoltarea sistemului IT care va asigura registrul ambalajelor şi implementarea acestuia.
 
Acest sistem va reprezenta modul de conectare cu toate magazinele care realizează colectarea şi, implicit, cu toţi producătorii care vor încărca în sistem cantităţile de ambalaje pe care le vor pune pe piaţă. Acest mecanism va avea nevoie de o protecţie cât mai înaltă pentru a putea menţine confidenţialitatea datelor înregistrate de către fiecare producător. După dezvoltarea sistemului IT, toate ambalajele produse trebuie verificate că sunt acceptate de RVM-urile prin care se vor colecta. Această verificare este realizată printr-un proces manual şi se estimează un necesar de 5.800 de RVM-uri la nivel naţional.
 

Cum se vor colecta ambalajele

 
Pentru colectarea ambalajelor este nevoie de o infrastrctură de  colectare care va avea două componente: centrele de numărare (organizate de administratorul SGR) şi centrele de colectare unde consumatorii pot returna ambalajele (organizate de comercianţi). 
 
Centrele de numărare sunt acele spaţii organizate la nivel naţional unde sunt primite şi numărate toate ambalajele din Sistemul Garanţie-Returnare colectate de comercianţi. Construcţia acestora poate începe doar după ce au fost obţinute permisele de construcţie. Pentru o bună funcţionare a sistemului, se vor lua în considerare între 3 şi 5 centre de numărare şi aproximativ 8 platforme intermediare de centralizare a sacilor cu ambalaje folosite. În timp ce se vor construi centrele, se vor achiziţiona echipamentele necesare care vor fi instalate la finalizarea construcţiei.
 
Centrele de colectare vor fi organizate de comercianţi.Toţi comercianţii vor avea obligaţia de a organiza câte un centru de colectare unde consumatorii vor putea returna ambalajele. Comerciantul va avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcţie de fluxul de consumatori al fiecăruia.
 
Amplasarea unui astfel de aparat automat înseamnă un anumit flux şi un anumit număr de ambalaje colectate zilnic, care să justifice din punct de vedere economic investiţia într-un asemenea sistem de colectare.
Un alt element important pentru implementarea infrastructurii îl reprezintă furnizorii la nivel de logistică. Selectarea acestora se va realiza în urma unor licitaţii, urmate de implementarea procedurilor administrative de contractare cu cei care au fost selectaţi.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările