Salariul minim va creşte anul viitor cu 33% în transporturi şi servicii publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Anul viitor, salariile şoferilor vor creşte independent de valoarea minimului pe economie, iar în 2014 se vor indexa cu inflaţia din 2013 - FOTO: Marian Iliescu
Anul viitor, salariile şoferilor vor creşte independent de valoarea minimului pe economie, iar în 2014 se vor indexa cu inflaţia din 2013 - FOTO: Marian Iliescu

Federaţiile sindicale şi patronale din transporturi şi din serviciile publicelocale au semnat contractul colectiv de muncă pe 2013, care prevede un salariu minim pe ramură de 1.000 de lei. În 2012, minimul a fost de 750 de lei.

Primul contract colectiv de muncă bazat pe noua Lege a dialogului social (nr. 62/2011) a fost semnat ieri între reprezentanţii la vârf ai angajaţilor şi angajatorilor din domeniul transporturilor, dar şi din ramura serviciilor publice locale. Liderii angajatorilor, reuniţi în Federaţia Patronatul Român, condusă de Gheorghe Naghiu, şi reprezentanţii salariaţilor – Federaţia Sindicatelor din Transporturi şi Servicii Publice, condusă de Ion Rădoi – au parafat în premieră un contract colectiv care „acoperă“ toate subsectoarele adiacente transporturilor şi serviciilor publice: rutier, feroviar, aerian, local (autobuz, metrou, tramvai, troleibuz), dar şi activităţile specifice furnizării de utilităţi.

Şefii pot avea cel puţin 3.000 de lei

Una dintre cele mai importante prevederi ale contractului colectiv semnat ieri este aceea că salariul minim din ramurile reprezentate de semnatari va fi, de la 1 ianuarie 2013, de 1.000 de lei pentru muncitorii cu studii medii – coeficientul de ierarhizare 1. Muncitorii calificaţi şi personalul TESA (activităţi administrative), tot cu studii medii, vor avea un coeficient de ierarhizare de 1,55, adică vor avea un salariu de cel puţin 1.550 de lei.

În continuare, angajaţii cu funcţii de execuţie şi activităţi de specialitate – studii postliceale – au un coeficient de salarizare 2,00 (adică un salariu minim de 2.000 de lei), iar salariaţii cu funcţii care presupun o pregătire superioară au coeficientul de 2,5, echivalentul a 2.500 de lei. În fine, angajaţii cu studii superioare care ocupă funcţiile de conducere din companiile de transport sau de servicii publice vor beneficia de un coeficient de ierarhizare 3,00 – echivalentul unui salariu minim de 3.000 de lei.

Mai mult, pentru anul 2014, părţile semnatare ale contractului colectiv au decis ca salariul minim din aceste ramuri să se majoreze „cu cel puţin rata inflaţiei din anul 2013, comunicată de Institutul Naţional de Statistică“.

Există, însă, şi o prevedere specială pentru companiile care „au o situaţie economică deficitară în asigurarea salariului minim şi a coeficienţilor de ierarhizare“. În cazul acestora, se realizează „o analiză tehnico-economică şi financiară“, iar soluţiile astfel identificate „prevalează“ în raport cu prevederile contractului colectiv.
Pe de altă parte, „în cazul în care apar reglementări mai favorabile (...) părţile convin să renegocieze salariul minim“, se mai arată în documentul citat.

Al 13-lea salariu, „dacă este posibil“

Sporurile la salariul de bază, prevăzute în noul contract colectiv din transporturi şi servicii publice, seamănă cu cele general cunoscute: vechime între 0 şi 25%, condiţii grele, periculoase sau degradante civic 15%, nocive 10%, noapte 25%, şantier 10%, limbă străină 10%, fidelitate 10% etc.

Se acordă şi unele adaosuri, cum ar fi acord, premii („de minimum 1,5% din fondul de salarii“) sau cota-parte din profit – de până la 10% în cazul societăţilor şi regiilor autonome.
În contract este prevăzută şi acordarea celui de-al 13-lea salariu, însă aceasta se face „în cazul în care unitatea are posibilitate de plată“.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite