5 motive pentru listarea companiilor de stat la bursă

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Pieţele de capital se află în acest moment pe un trend ascendent. BET, principalul indice al Bursei de Valori Bucureşti, a depăşit pragul de 11.300 puncte şi este la maxime istorice. În fapt, piaţa noastră a recuperat decalajul de creştere faţă de pieţele globale.

Întotdeauna în vârfuri de grafice ne întrebăm dacă este un moment bun pentru a investi. Românii au învăţat lecţia economisirii după criza financiară din 2008, însă au rămas la stadiul banilor ”ţinuţi la saltea”, în depozite pe termen scurt în bănci, de zeci de miliarde de euro. Astfel, banii românilor nu sunt folosiţi la randamentul maxim şi bursa este instrumentul care poate pune acei bani în mişcare pentru a finanţa companii şi proiecte viabile din economia reală. În ultimul an am asistat la o efervescenţă a companiilor mici venite pe sistemul alternativ de tranzacţionare – AeRO, o piaţă cu reguli mai simple a Bursei de Valori Bucureşti. Ţinând cont că indicele principal al pieţei din România, BET, care include cele mai tranzacţionate companii listate, se află la maxime istorice, experţii consultaţi de Asociaţia pentru Relaţia cu Investitorii la Bursă din România susţin că este un moment foarte bun pentru listarea companiilor de stat, încurajându-se transparentizarea acestora, implementarea principiilor de guvernanţă corporativă şi, astfel, crearea unei pieţe mai competitive.

5 argumente pentru privatizarea companiilor de stat:

1. Bursa de Valori Bucureşti se află la maxime istorice, aşadar este un moment potrivit pentru listarea companiilor pentru că evaluările acestora vor fi de asemenea ridicate. Practic, valorile la care aceste companii vor fi evaluate vor fi în linie cu dinamica pieţei.

2. Privatizarea companiilor de stat se traduce în transparentizarea şi îmbunătăţirea modului lor de guvernare. Trendul european ESG (Environmental, Social, Governance) capătă o importanţă tot mai mare şi statul trebuie să vină cu proiecte de guvernanţă corporativă. Un exemplu ar putea fi ca toţi membrii consiliilor de administraţie să fie aleşi în acelaşi timp, cu mandate de 4 ani, care să asigure o stabilitate şi predictibilitate în administrarea companiei. În plus, asigurarea opţiunii de vot cumulativ ar permite reprezentarea proporţională cu procentul deţinut a intereselor acţionarilor. Listarea la bursă a companiilor de stat ar încuraja adoptarea celor mai bune practici de guvernanţă corporativă şi comunicare cu investitorii. Toate companiile cu scor mare de guvernanţă corporativă sunt evaluate mai sus de către piaţă. În aceeaşi direcţie, scorul VEKTOR publicat de ARIR pe website-ul bursei pentru fiecare companie scoate în evidenţă calitatea comunicării şi transparenţa.


3. Listarea la bursă oferă posibilitatea ca românii să cumpere companiile de stat, direct, prin intermediul ofertei publice iniţiale sau indirect. Sunt 7 milioane de români care investesc la bursă prin intermediul fondurilor de pensii private, pentru pensia lor. Fondurile de pensii private, lansate în 2007, reprezintă cei mai mari cumpărători instituţionali prezenţi în piaţa de capital din România. Practic, vânzarea companiilor de stat s-ar realiza tot către români, direct către investitori persoane fizice, către fonduri de pensii sau fondurile mutuale.

4. Banii fondurilor de pensii private locale vor rămâne investite în ţara noastră, dacă apar noi oportunităţi de investiţii în piaţa de capital din România, în noi companii. Fondurile de pensii au anumite limite legale, cum ar fi cea de deţinere într-o companie. Când aceste limite sunt atinse, fondurile de pensii vor fi, practic, obligate să investească din ce în ce mai mult în afara ţării. Ar fi preferabil ca aceste fluxuri să fie preponderent direcţionate către companiile noastre locale, să folosim capitalul autohton în folosul economiei reale, în loc să creştem ponderea investiţiilor în alte pieţe.

5. Prin listarea companiilor la bursă statul poate obţine finanţări pentru investiţii, altele decât cele din împrumuturi. Privatizarea companiilor de stat nu înseamnă vânzare pentru că statul rămâne majoritar. În schimb pentru stat este similar unui “sell & lease back” pentru că el îşi vinde o deţinere, încasează o anumită sumă pe care o poate folosi în alte proiecte.

În consecinţă, argumentul legii care interzice listarea companiilor de stat la bursă în context pandemic este unul pur politic şi nu reflectă argumentele pentru care o listare a pachetelor minoritare este benefică pentru companii, economie, piaţă de capital şi români.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite