Încrederea în economia românească, la cel mai ridicat nivel de după pandemie
0Indicatorul de încredere al consumatorilor și al mediului de afaceri în economia din România, publicat în fiecare lună de Comisia Europeană (Economic Sentiment Indicator – ESI), a revenit pe creștere în luna octombrie.
Indicatorul compozit al Comisiei pentru România a înregistrat astfel o valoare de 105,9 puncte în octombrie, în creștere cu 2,0 puncte față de luna septembrie. Valoarea din luna octombrie se situează mult peste media pe termen lung a ESI de 100 de puncte și arată că mediul de afaceri anticipează o continuare a creșterii afacerilor.
Creșterea din luna octombrie a ESI provine în special din îmbunătățirea încrederii managerilor din industria prelucrătoare românească și a celor din sectorul de servicii.
În plus, revenirea sectorului industrial, serviciilor și comerțului, este semn al unei posibile accelerări a creșterii economice în ultimul trimestru al anului.
Calculat de Comisia Europeană, coeficientul ESI se calculează pe baza răspunsurilor managerilor din principalele sectoare ale economiei, precum și a consumatorilor. O valoare de peste 100 de puncte indică, în general, o economie în creștere.
Investițiile în infrastructură, contribuție la creșterea economică
Datele oficiale indică o redresare sustenabilă a economiei, susținută de investițiile masive în infrastructură.
Guvernul gestionează, în acest moment, proiecte de 800 mil. euro în transportul rutier, feroviar și în Portul Constanța. Portul va beneficia de peste 750 mil. lei pentru un al doilea acces feroviar, iar două linii de cale ferată, Cluj-Oradea și Caransebeș-Timișoara, vor primi finanțare de 600 mil. euro de la Banca Europeană de Investiții. În sectorul rutier, Guvernul lucrează în ritm accelerat la conectarea, prin drumuri de mare viteza, și dezvoltarea tuturor zonelor geografice ale României.
Amintim că Guvernul a aprobat miercuri Hotărârea privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Reabilitarea și electrificarea liniei CF 816 Palas – Port A, consolidare tunel km 224+670-225+160”, al cărei proiect a fost înaintat de către Ministerul Transporturilor.
Scopul este de a asigura al doilea acces feroviar în Portul Constanța, lucrare de utilitate publică de interes național.
Proiectul de investiții are ca obiectiv asigurarea condițiilor pentru crearea unui sistem de transport eficient, sustenabil, flexibil și sigur, preocupare esențială pentru dezvoltarea economică a României.
Acesta presupune realizarea liniei CF pe traseul existent pentru linie simplă, cu reabilitarea tunelului pentru linie simplă și extinderea acestuia pe o distanță de 200 m spre stația Palas, instalație BLAI nouă pentru linia curentă Palas – Constanța Port Zona A și rețeaua de cabluri aferentă, modificare soft și hard instalație CE existentă în stația Palas pentru preluarea echipamentelor adăugate pe linia curentă Palas – Constanța Port Zona A, electrificarea liniei.
Prin aprobarea indicatorilor tehnico-economici se are în vedere:
reabilitarea liniei de cale ferată pe traseul existent 3,5 km;
reabilitarea tunelului pentru linie simplă 490 m;
extinderea tunelului spre stația Palas 200 m;
electrificarea liniei Palas – Constanța Port Zona A 1 buc.