Grâul s-a scumpit după escaladarea ostilităţilor între Ucraina şi Rusia la Marea Neagră
0Prețul grâului a început să crească, miercuri, de la cel mai redus nivel din iunie, în urma escaladării ostilităţilor între Ucraina şi Rusia în zona căilor navigabile cheie de la Marea Neagră, transmit Reuters şi Bloomberg.
Potrivit surselor citate, la bursa de cereale de la Chicago, cotaţiile futures la grâu au crescut miercuri cu 0,7%, după ce în precedentele patru sesiuni se înregistrase un declin de peste 6%.
Ministerul rus al Apărării a anunţat că a distrus în Marea Neagră patru nave militare ucrainene care aveau la bord membri ai forţelor speciale. De asemenea, a fost raportat un atac cu drone lângă Sevastopol, informează Agerpres.
Exporturile ucrainene au fost afectate după ce, luna trecută, Rusia a decis să părăsească acordul negociat de ONU care permitea Ucrainei să exporte cereale via porturile sale de la Marea Neagră. Totuşi, cotaţiile la grâu sunt cu 24% mai scăzute faţă de decembrie 2022, pe fondul recoltelor mari din unele zone din emisfera nordică.
Miercuri, preţul grâului a fost influenţat şi de publicarea unui studiu care arată un declin semnificativ al producţiei Canadei, care ar putea reduce aprovizionarea pe plan global.
Firma rusă de consultanţă SovEcon a revizuit în creştere estimările privind recolta Rusiei din acest an la 92,1 milioane tone metrice, de la 87,1 milioane tone metrice.
Luni, o a doua navă care a plecat din Ucraina, după abandonarea în iulie a Acordului privind exportul cerealelor ucrainene la Marea Neagră, a sosit la Istanbul, în pofida unei blocade ruseşti şi ameninţării Rusiei de a ataca nave care pleacă din Ucraina, relata AFP. Vrachierul Primus, care navighează sub pavilionul Liberiei, a navigat în largul coastelor României şi Bulgariei, state membre NATO, după ce a plecat de la Odesa duminică.
Primul cargou care a străbătut noi căi de navigaţie ucrainene la Marea Neagră, un port-container care naviga sub pavilionul Hong Kongului, a plecat de la Odesa săptămâna trecută şi a ajuns tot la Istanbul.
Ucraina, un exportator important de cereale şi ulei, încearcă să stabilească noi rute de transport al cerealelor, la timp pentru recolta din această toamnă. Ea depinde în prezent de rute terestre şi de un port fluvial mai puţin adânc, ceea ce-i limitează în mod considerabil volumul exportului de cereale.