Fenechiu, ministrul Transporturilor: "Voi încerca să conving FMI să nu vindem CFR Marfă"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, crede că CFR Marfă nu ar trebui vândută în contextul în care toate statele îşi fac companii de transport marfă FOTO Adevărul
Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, crede că CFR Marfă nu ar trebui vândută în contextul în care toate statele îşi fac companii de transport marfă FOTO Adevărul

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că va încerca să convingă reprezentanţii FMI să fie de acord ca CFR Marfă să nu mai fie privatizată. Asta după ce preşedintele Traian Băsescu s-a angajat în faţa finanţatorilor internaţionali ca societatea de stat să fie vândută.

"Când toate ţările îşi fac propriile companii de transport marfă, noi o vindem. Dar e un angajament pe care domnul Băsescu l-a luat în faţa FMI, şi angajamentele cu FMI trebuie respectate. Eu voi încerca să conving FMI să nu vindem CFR Marfă, dacă voi putea. Dacă nu, mă voi supune angajamentelor, bineînţeles", a declarat Fenechiu, potrivit Mediafax.

Întrebat ce companii din subordinea instituţiei vor fi privatizate, ministrul nu a făcut nominalizări, afirmând că de la preluarea mandatului a avut discuţii cu mai mulţi consultanţi, iar deciziile vor fi luate după "analize temeinice".

"Există mai multe soluţii de eficientizare a companiilor, există managementul privat, există vânzarea unor pachete minoritare de acţiuni către acţionari strategici care să vegheze la transparenţa decizională a companiilor, există posibilitatea vânzării unor pachete majoritare sau privatizarea integrală", a spus Fenechiu.

El a precizat că în prezent există discuţii şi propuneri de strategii pentru companii precum CFR Marfă, CFR Călători, Tarom şi pentru aeroporturi.

"Eu vin din businessul privat şi am mulţi prieteni, mulţi cunoscuţi, proprietari, acţionari în mari companii. Orice manager adevărat, orice om care ştie business, îşi vinde afacerea în momentul în care ea este în vârf. Nu ştiu cum Dumnezeu statul vinde afacerile numai când acestea sunt la pământ, adică atunci când ia cei mai puţini bani pe acestea. Vreau să încerc să conduc ministerul cum mi-aş conduce propria companie", a adăugat Fenechiu.

Premierul Victor Ponta a declarat la începutul acestei săptămâni că membrii Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) se vor reuni la sfârşitul lunii ianuarie pentru a discuta inclusiv despre situaţia CFR Marfă, arătând că aceasta pierde în continuare "cam toate contractele", iar statul nu dispune de banii necesari pentru a investi în companie astfel încât să facă faţă concurenţei cu firmele private.

"CFR Marfă a fost trecut ca privatizare majoritară în scrisoarea de intenţie din februarie 2012. Anul trecut, în ultima şedinţă de CSAT, a fost o decizie să nu vindem CFR Marfă şi avem şedinţă acum, la sfârşitul lunii ianuarie, când o avem din nou pe ordinea de zi. Problema cu CFR Marfă este următoarea: în continuare pierde cam toate contractele, nu am reuşit, o să punem zilele acestea manageri privaţi, dar managerul privat nu ştiu dacă poate să... şi nu sunt bani de investiţii, şi atunci cei din privat, pentru că sunt companii private care investesc care se descurcă mai bine, practic în fiecare zi câştigă din CFR Marfă", a spus Ponta la Realitatea TV.

Ministrul Transporturilor a mai spus că îşi va asuma faţă de reprezentanţii FMI un termen de cel mult 90 de zile de la apariţia Hotărârii de Guvern privind funcţionarea instituţiei pe care o conduce pentru finalizarea selecţiei managerilor privaţi la companiile din subordinea ministerului.

"Intenţionez ca în cel mai scurt timp să avem manageri privaţi la CFR Marfă şi CFR Călători, şi îmi voi asuma faţă de FMI maxim 90 de zile pentru a avea management privat la toate companiile", a declarat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor. 

El a precizat că termenul de 90 de zile este din momentul apariţiei Hotărârii de Guvern privind funcţionarea instituţiei, proiect care ar putea fi aprobat săptămâna viitoare.

Ministrul a mai spus că preferă sintagma "management profesionist" şi că "speră din toată inima" ca selecţia să se încheie mult mai repede.

CFR SA (CFR Infrastructură) este una din cele patru companii din subordinea MT care au numit manageri privaţi până în acest moment. Consiliul de Administraţie al CFR SA este format din cinci membri - Lucian Isar (preşedinte), Dimitris Sophocleous (ales şi director general), Dănuţ Sandu, Enache Jiru şi Florian Kubinschi.

Celelalte companii care au management privat sunt Tarom, Administraţia Porturilor Maritime şi Administraţia Canalelor Navigabile.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite