Declinul industriei auto a aruncat în haos oraşul Detroit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Din 2000 până în prezent, un sfert din populaţia Detroitului a părăsit oraşul
Din 2000 până în prezent, un sfert din populaţia Detroitului a părăsit oraşul

Detroitul era capitala mondială a industriei auto în anii ’50, însă declinul industriei americane, falimentele şi restructurările producătorilor de peste Ocean, concurenţa tot mai mare din partea rivalilor din Japonia şi Germania şi delocalizarea fabricilor către zone unde costurile de producţie sunt mai mici, precum China şi Brazilia, au contribuit rând pe rând la erodarea finanţelor oraşului.

Acesta a intrat în insolvenţă cu datorii de 18 miliarde de dolari, fiind de departe cel mai mare faliment al unei autorităţi locale din SUA. Bloomberg scrie că General Motors, Ford şi Chrysler, care pot spune că regiunea Detroit este „casa” lor, prosperă şi sunt profitabile, în timp ce oraşul de baştină este în insolvenţă.

„Pentru mare parte din secolul 20, industria auto şi Detroit erau sinonime. Nu puteai merge prin Detroit fără să îţi dai seama de prezenţa producătorilor”, spune Harley Shaiken, profesor de muncă la Universitatea California din Berkeley.

„Industria auto a fost forţată să se schimbe, condusă de presiunile industriei, şi a evoluat. Detroitul nu a făcut asta. Este trist. Am crezut că totul vine de la sine”, spune David Cole, preşedinte emerit al Centrului pentru Cercetări Automotive din Ann Arbor, Michigan, şi fiu al unui fost preşedinte al General Motors.

Cifrele dezastrului

Aproximativ 40% din iluminatul stradal nu funcţionează în Detroit şi mai mai mult de jumătate din parcurile acestuia au fost închise din 2008 încoace, potrivit New York Times. Efectivele de poliţie consemnează personal insuficient, acestea ajungând la locul faptei în 58 de minute de la momentul solicitării, faţă de o medie naţională de 11 minute în SUA, potrivit CNBC. Şomajul este acum de 16,3% în oraş, dar a fost de 28% în 2009. Dacă piaţa imobiliară a început să-şi revină în restul ţării, în Detroit încă sunt cu 20% sub nivelul din 2008.

Kevyn Orr, managerul pentru urgenţe fiscale al oraşului, vrea să investească 1,25 miliarde de dolari în infrastructura oraşului. Orr estimează că Detroit va ieşi din insolvenţă înainte de finele lui 2014. 

Populaţia acestuia a scăzut de la 1,8 milioane de locuitori în 2008 la doar 700.000 acum, ceea ce a dus la scăderea bazei de impozitare. Din 2000 până acum, populaţia Detroitului a scăzut cu un sfert. Primăria, în schimb, a trebuit să întreţină în continuare un oraş uriaş, suprafaţa acestuia fiind de 360 de kilometri pătraţi. Concomitent, datoriile au crescut, în principal din cauza majorării numărului de pensionari sau a obligaţiilor de plată pentru beneficiile de sănătate.

În 1950, Detroit avea 296.000 de oameni angajaţi în industria manufacturieră. În 2011, mai erau doar 27.000. 

Ce au făcut producătorii

Producătorii auto şi-au mutat uzinele în alte părţi ale SUA, sau chiar în alte ţări. Chrysler, deţinută acum de Fiat, are în Detroit fabrici care produc modelele Jeep şi maşinile sportive Viper, alături de un birou de 70 de persoane. Îşi are, în schimb sediu la doar 48 de kilometri, într-o suburbie, unde are şi 10.000 de angajaţi. GM produce în Detroit modelul electric Chevrolet Volt în aceeaşi fabrică unde îşi are şi sediul. Iar Ford, care îşi are sediul în Dearborn, în apropiere, a produs modelul T până în 1910 şi nu a mai realizat nicio maşină în oraş de atunci, potrivit Bloomberg.

Oraşul şi cei trei producători ar fi avut aceeaşi soartă dacă guvernul american nu forţa General Motors şi Chrysler să intre, în 2009, în faliment controlat. Prin această procedură au renunţat la câteva mărci şi uzine. Ford a trecut la rândul său printr-un proces dureros de resutructurare pentru a reduce costurile de muncă şi datoriile.

John Wolkonowicz, un consultant auto independent şi fost planificator de produse la Ford, spune că decliul Detroitului a început încă din anii ’50, o dată cu închiderea fabricii Packard. 

Acum producătorii o duc bine. General Motors se luptă cu Toyota şi Volkswagen pentru coroana de lider mondial. Toyota a fost cel mai mare constructor în primul trimestru, cu 2,43 milioane de vehicule vândute, faţă de 2,36 milioane de vehicule comercializate de GM şi 2,27 milioane de VW. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite