Cum este să fii femeie pilot într-o lume a bărbaţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andreea Liţescu
Andreea Liţescu

Andreea Liţescu (34 de ani) este comandant de aeronavă de opt ani de zile la compania aeriană low-cost Wizz Air, cariera sa de pilot începând în urmă cu 17 ani.  Andreea era elevă de liceu când, împreună cu tatăl său, a văzut un avion de acrobaţie decolând de pe Aerodromul Geamăna, de lângă oraşul său natal Piteşti.

“În acel moment mi-am dat seama că ceva s-a schimbat în mine, mi-a placut foarte mult zgomotul produs de acel avion la decolare şi m-am spus că trebuie sa încerc şi eu. Le-am spus părinţilor mei că îmi doresc să devin pilot şi au fost chiar surpirinşi”, povesteşte Andreea.

Încă din perioada liceului, Andreea Liţescu a trebuit să ia decizii mari pentru viitorul său. A fost admisă la câteva facultăţi din Statele Unite, însă era prea dificil financiar pentru a pleca în străinătate, aşa că a decis să rămână în România şi să meargă la Facultatea de Aeronave de Inginerie Aerospaţială. Un an mai târziu, a fost admisă la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, secţia piloţi de elicoptere. În prezent, Andreea Liţescu pilotează avioane Airbus 320 si 321.

“Au fost trei ani de pilotat elicoptere, o perioadă absolut extraordinară cu nişte instructori care m-au învăţat să iubesc zborul, apoi am obţinut licenţa pentru avioane de linie şi am început să zbor la 23 de ani”.

O zi din viaţa unui pilot

Aşa cum ne putem imagina, o zi din viaţa unui pilot nu este una uşoară şi relaxantă, iar niciodată o zi nu este la fel, deşi anumite aspecte rămân identice când vine vorba de ora la care va fi cursa. Andreea spune că se întâlnesc la aeropot cu întregul echipaj- doi piloţi comandat şi copilot, precum  si cu membri echipajului de patru sau cinci în funcţie de pasageri- unde au un briefing general în care se discută despre vreme, câţi pasageri vor avea, timpul de zbor sau dacă vor exista turbulenţe. 

Andreea spune că unul dintre principalele avantaje ale unui pilot care lucrează la Wizz Air este că are şansa de a dormi mereu acasă, fiind aproape de familie. 

“În spatele unei curse nu este un singur om, este o echipă foarte mare de oameni- de la agenţii de la sol, cei care ajută la încărcatul şi descărcatul de bagaje, controlorii de la sol- suntem o echipă destul de mare şi consider că această comunicare este foarte importantă. Suntem ca o mică familie şi trebuie să ne respectăm şi să ne ajutăm”.

Cine spune că fetele nu pot pilota

Atunci când Andreea şi-a început cariera de pilot, era printre singurele femei pilot din România. Andreea spune că susţinerea celor din jur, atât din partea familiei cât şi din partea piloţilor, este una foarte importantă mai ales că încă există anumite stereotipuri. 

“Este foarte important ca cei apropiaţi să creadă în tine. Eu consider că din ce în ce mai multe fete o să aleagă această carieră, deja nu mai este un domeniu considerat exclusiv al bărbaţilor”, a completat ea.

Andreea le recomandă tinerelor care vor să devină piloţi şi comandanţi să încerce să zboare cu un avion mic, pentru a vedea dacă această meserie este cu adevărat ceea ce îşi doresc. Zborul şi cariera în aviaţie este o meserie extraordinară, iar din ce în ce mai mulţi tineri optează pentru acest stil de viaţă.

Cum poţi ajunge şi tu pilot de la zero

Acum poţi şi tu să ajungi pilot prin programul oferit de compania Wizz Air, Pilot Academy. Nu trebuie să ai o experienţă anterioară de zbor, iar după cei doi ani pentrecuţi fie în Ungaria, fie în Grecia, îţi poţi găşi un loc de muncă în funcţia de copilot în cadrul companiei Wizz Air. 

“Este o şansă unică pentru tinerii din România să îşi îndeplinească visul, să vadă cum este un program de aviaţie şi cum trebuie să fii instruit pentru a ajunge un comandant. Sunt foarte mulţi tineri care doresc să facă ceea ce iubesc. Deşi şcoala este destul de scumpă, oferă o şansă reală de a deveni pilot”, a spus Andreea.

Pentru a putea deveni pilot, trebuie să fii o persoană foarte serioasă, muncitoare, care să ştie să se autoanalizeze şi să înţeleagă când să ceară ajutor. Doar aşa va putea ajunge la un nivel cât mai înalt.

“Consider că este foarte important să fii lider şi nu şef atunci când eşti comandant. Este important să le impui un anumit exemplu”, conchide Andreea Liţescu.

Dacă vrei să ajungi pilot şi să îi urmezi paşii Andreeiei, pentru Şcoala de Aviaţie Civilă trebuie să scoţi din buzunar nu mai puţin de 43.000 euro, în timp ce programul Pilot Academy oferit de Wizz Air costă doar 14.000 euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite