Carrefour presează furnizorii din Vest să-i vândă marfa la prețuri românești

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Retailerul Carrefour își continuă războiul cu furnizorii pentru a reduce cât mai mult prețurile, extinzând politica deja adoptată cu Pepsi ale căror produse refuză să le mai vândă pentru că sunt prea scumpe.

Supermarket Carrefour
Carrefour forțează furnizorii din Vest să-i vândă marfă la prețuri românești

Compania este acum în discuții pentru a cumpăra la prețuri unice de la marile grupuri alimentare, prin intermediul Eureka, un centru de achiziții propriu care reunește Franța, Spania, Italia, Belgia, Polonia și România, scrie presa poloneză, potrivit profit.ro. Carrefour și-a înființat propriul centru internațional de achiziții la începutul anului 2023, la Madrid, cu scopul de a obține o putere mai mare de negociere cu marile branduri.

Carrefour le oferă principalilor săi furnizori, din cele șase țări în care operează prin Eureka, condiții identice, ceea ce înseamnă că furnizorii trebuie să vândă produsele din Spania, Italia, Franța sau Belgia la prețuri poloneze sau românești. În acest fel, supermarketul reduce costurile, chiar dacă în detrimentul marjelor din industrie. Este ceea ce s-a întâmplat și la PepsiCo. Carrefour va continua să vândă produsele companiei nord-americane în Polonia și România, dar nu și în Spania, Italia, Franța sau Belgia. Potrivit unor surse apropiate negocierilor, relația de afaceri a fost ruptă după ce producătorul de băuturi răcoritoare a refuzat să reducă prețurile. Pentru Carrefour, sarcina nu este ușoară, pentru că, deși marca Pepsi are o cotă relativ mică pe piața băuturilor răcoritoare, este liderul absolut al pieței de snacks-uri și gustări, cu mărci precum Ruffles, Lay's, Cheetos și Doritos.

Crizele costului vieții sunt un coșmar pentru supermarketuri

Crizele legate de costul vieții sunt un coșmar pentru supermarketuri, scrie Financial Times într-o analiză în care trece în revistă principalele probleme generate în ultimii ani.

În vremuri dificile, giganții din retail devin un magnet pentru furia consumatorilor și a politicienilor deopotrivă, scrie FT. În ultimul an, acestea au fost acuzate în diverse moduri de lăcomie - creșterea prețurilor mai mult decât justifică creșterea costurilor - și de jefuirea micilor fermieri.

Carrefour, care s-a certat cu PepsiCo din cauza prețului pe care îl plătește pentru produse precum băuturile răcoritoare și chipsurile Doritos, încearcă să întoarcă această poveste în favoarea sa. Gigantul francez din domeniul comerțului cu amănuntul are pancarte în magazine care acuză Pepsi de "creșteri inacceptabile ale prețurilor". Negocierea este prezentată ca o încercare de a pune la respect mărcile lacome de consum și de a lupta pentru cei mici.

Disputele dintre producătorii de alimente și comercianții cu amănuntul nu sunt o noutate, mai ales atunci când inflația în creștere comprimă marjele tuturor. Cumpărătorii din supermarketuri negociază cu mărcile de consum pentru a obține reduceri, pe care le pot transfera consumatorilor în speranța de a câștiga cotă de piață sau le pot folosi pentru a-și spori propria rentabilitate. Atunci când discuțiile devin dificile, nu este rău să se ia un pic de poziție.

„Tesco s-a certat în mod public cu Unilever din cauza prețului Marmite în 2016 și a rămas fără fasole coaptă și ketchup într-o dispută cu Heinz în 2022”, scrie publicația.

Supermarketurile au o anumită influență: la urma urmei, cele mai mari tind să obțină oferte mai bune de la furnizori. De exemplu, marjele brute la Wm Morrison din Marea Britanie - al patrulea cel mai mare producător de alimente - erau sub 4% înainte de a fi cumpărat de capital privat. Sainsbury's și Tesco se situează în jurul a 6-7%. Creșterea categoriilor de mărci private ajută la menținerea onestității grupurilor de bunuri de consum.

Dar supermarketurile nu au un mare impact în ceea ce privește loialitatea consumatorilor. Autoritățile de reglementare se asigură că oamenii au o gamă largă de opțiuni în ceea ce privește punctele de vânzare convenabile. Randamentele capitalului de aproximativ 5-6% vorbesc despre o lume a concurenței acerbe.

Între timp, mărcile par a fi mult mai aproape de inima consumatorilor. A se vedea, de exemplu, rezistența volumelor de bunuri de consum, care au rămas aproximativ neschimbate în ciuda unei inflații a prețurilor de două cifre. O astfel de loialitate se traduce în profituri sănătoase. Companii precum Nestlé, Unilever, Lindt și L'Oreal afișează o rentabilitate medie a capitalului angajat de aproximativ 15-20%, spune Bruno Monteyne de la Bernstein. PepsiCo este de 14 procente.

„Acest lucru sugerează că, într-o dispută pe tema prețurilor, mărcile sunt cele care dețin cele mai multe cărți. Dacă consumatorii constată că pișcotul dorit nu mai este pe raft de prea mult timp, probabil că se vor duce la supermarketul de peste drum pentru a-l cumpăra. În cele din urmă, Carrefour ar putea avea puține de sperat de pe urma negocierilor actuale - cu excepția, desigur, a faptului că încăierării în sine este un fel de lovitură mediatică”, relatează FT.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite