TAROM, mâncată din nou de lupta politică. Cum a fost alungat singurul şef performant din ultimii ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai performant şef din ultimii şase ani ai operatorului aerian naţional Tarom a fost alungat din companie de lupta politică, în locul său fiind pus un nou director provizoriu.

Compania naţională aeriană Tarom are, de joi, un nou director general, numit provizoriu. Werner Wolff, cel care a condus compania în ultimul an şi patru luni, şi-a încheiat mandatul şi, deşi a livrat cele mai bune rezultate din ultimii ani, Guvernul a decis să renunţe la expertiza sa.

„Până acum a fost epoca Tudose“, a ţinut să menţioneze ministrul Transporturilor Răzvan Cuc, făcând referire la fostul premier Mihai Tudose, care l-a ironizat de câteva ori pe Cuc, când era în fruntea Guvernului. Tudose, care a „trădat“ PSD pentru a trece în tabăra lui Victor Ponta, este cel care l-a numit pe Wolff la Tarom.

Răzvan Cuc a menţionat, că, de-acum „intrăm noi cu oamenii din aviaţie, să facem ce trebuie“ la Tarom, lansând şi o serie de atacuri la Werner Wolff: „Am avut o discuţie cu domnul Wolff care mi-a spus că sunt pierderi la combustibili, peste tot. Toată lumea este vinovată, mai puţin el. N-am nicio problemă, poate omul are dreptate“.

Deşi susţine că nu îl acuză de nimic pe Wolff, Cuc îl acuză totuşi şi spune că, la plecarea sa din fruntea Ministerului Transporturilor, în conturile TAROM se aflau circa 80 de milioane de dolari, ca rezervă pentru buna funcţionare a companiei, iar acum suma a scăzut la 14 milioane de dolari. „Nu spun că s-ar fi furat sau că s-ar fi făcut ceva. Urmează să vedem pe ce s-au cheltuit aceşti bani”, a menţionat Răzvan Cuc.

El a mai acuzat că, în timpul mandatului lui Wolff, nu a văzut un program de restructurare sau o reînnoire a flotei active. „Am văzut undeva la peste 150 de angajări noi, am văzut un aparat stufos al domnului director când vine vorba de consilieri personali”, a mai spus el. 

Werner Wolff ar putea să nu fie pe placul Guvernului PSD deoarece a lucrat în compania unui prieten al preşedintelui Klaus Iohannis. Wolff a ajuns la Tarom după ce a fost şef al reprezentanţei BMW Timişoara-Arad. Practic, el a fost director în cadrul Automobile Bavaria, companie condusă de Michael Schmidt. Schmidt este un cunoscut prieten al preşedintelui Klaus Iohannis, potrivit G4Media. „Am o relaţie apropiată cu Schmidt. Am puţini prieteni“, declara Klaus Iohannis, în 2014.

Wolff a livrat rezultate

Werner Wolff şi-a început mandatul la Tarom în 20 noiembrie 2017 şi, în numai un an şi patru luni, a reuşit să îmbunătăţească situaţia companiei pe mai multe planuri: a adus cele mai bune rezultate financiare din ultimii patru ani, a redus consistent pierderile, a renegociat contractele păguboase şi a readus compania pe rutele interne pe care le pierduse în competiţia cu firmele low-cost.

Un raport realizat la finalul mandatului lui Wolff arată că Tarom a obţinut anul trecut venituri de 1,412 miliarde lei, cu 22% mai mari faţă de 2017, în timp ce pierderile au fost de numai 61,5 milioane de lei, faţă de 172 milioane de lei în anul anterior.  Potrivit documentului, compania naţională a operat anul trecut 19.070 de curse cu cel mai mare grad de încărcare din ultimii 10 ani, transportând 2.889.391 pasageri.

O analiză a companiei de consultanţă Price Waterhouse Coopers arată că anul 2018 a fost primul din ultimii şase ani în care situaţia Tarom s-a îmbunătăţit. Numărul de pasageri al companiei a crescut cu circa 21%, peste creşterea medie a pieţei locale, de aproximativ 7%. De asemenea, cota de piaţă a crescut la 13,4% în 2018, de la 12% în 2017, aceasta fiind prima creştere a cotei de piaţă a companiei din 2013 până în prezent. Perfomanţa s-a datorat includerii în flotă a două avioane noi, cât şi de creşterea gradului de încărcare a aeronavelor, de la 72% la 75%. Tot în 2018, Tarom a intrat în secolul tehnologiei, fiind lansată prima aplicaţie mobilă din istoria companiei, pentru cumpărarea de bilete on-line, pentru check-in şi pentru alte operaţiuni utile călătorilor. 

Perfomanţa Tarom a continuat şi în ianuarie 2019, când compania a raportat o creştere de 25% a cifrei de afaceri pentru luna ianuarie 2019 faţă de acceaşi lună a anului 2018, un plus de peste 19 milioane de lei la capitolul venituri totale şi o creştere de 17% a numărului de pasageri transportaţi.

Două aeronave păguboase, mărul discordiei

Conducerea Tarom a fost pusă sub suspiciune, recent, din cauza a două aeronave pe care compania le-a vândut. O compania din Armenia a cumpărat, pentru 5,4 milioane de dolari, cele două aeronave Airbus 310 rămase pe care Tarom le cumpărase încă din 1992. O a treia s-a prăbuşit la Baloteşti, în 1995, iar celelalte două erau costisitor de întreţinut după ce nu au mai fost capabile să zboare pe curse externe, iar pe cursele interne nu-şi puteau acoperi costurile.

Drept urmare, în ianuarie, premierul Viorica Dăncilă a trimis Corpul de control al prim-ministrului la Tarom, precizând că acesta vizează, printre altele, modul în care au fost înstrăinate cele două aeronave Airbus A310. Rezultatele acestei anchete încă nu au fost prezentate.

Şi Camera Deputaţilor a aprobat, miercuri, demararea unei anchete privind activitatea Tarom în perioada 2007-2018. Verificările urmează să fie făcute de către deputaţii din Comisia pentru transporturi. Ele vor viza şi modalitatea de înstrăinare a celor două aeronave.

Cine este noua conducere

Tarom a anunţat, joi, că Florin Susanu a fost numit în funcţia de director general provizoriu. Surse citate de G4Media susţin că Susanu ar fi o variantă de tranziţie, până la identificarea unui alt director. Florin Susanu a mai condus Tarom, cu un mandat interimar, în anul 2017. Susanu este director al Direcţiei Zbor din Tarom, are o vechime de 20 de ani în companie şi este fost pilot militar.

„Domnul director Susanu va avea greaua misiune de a reînnoi flota. Dânsul va avea tot sprijinul Ministerului Transportului pentru a redresa compania“, a declarat, joi, ministrul Transporturilor Răzvan Cuc.

Tarom are, de asemenea, de miercuri, şi un nou consiliu de administraţie. Acesta este compus din: Mircea Tudosie, director la Poşta Română, generalul Sorin Paul Stoicescu, fost şef al Aviaţiei Civile din România, Petre Neacşa, secretar general în cadrul Ministerului Transporturilor, George Rotaru, director al Aeroclubului Român, Gabriela Mocanu, consiliera ministrului Cuc şi Luminiţa Ivan, funcţionar din Ministerul Transporturilor.

Tarom nu mai avea un consiliu de administraţie din data de 15 martie, când Răzvan Cuc l-a demis. În contextul în care joi expira şi mandatul lui Werner Wolff, compania nu ar mai fi avut practic niciun fel de conducere şi acest lucru era să ţină aeronavele la sol. Deputatul PNL Marius Bodea susţinea, miercuri, că Guvernul a provocat o criză în conducerea companiei care putea face ca Autoritatea Aeronautică Civilă Română să retragă certificatul de operator aerian al companiei, drept urmare aeronavele n-ar mai fi putut zbura.

După numirea unei noi conduceri, joi, Tarom a transmis: „Aeronavele noastre sunt licenţiate şi operează în continuare fără nicio modificare a orarului de zbor“.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite