ANALIZĂ Piaţa de curierat va ajunge la un maxim istoric. De ce liderul pieţei este cel mai puţin modernizată companie

ANALIZĂ Piaţa de curierat va ajunge la un maxim istoric. De ce liderul pieţei este cel mai puţin modernizată companie

Pandemia de Coronavirus i-a forţat pe mulţi consumatori locali să treacă peste bariera psihologică a efectuării de comenzi online

Cifra de afaceri a pieţei serviciilor de poştă şi curierat din România a avansat cu 16% faţă de 2017 şi a depăşit cu aproape 90% nivelul din 2009, ajungând la aproape 4,8 miliarde de lei în 2018, potrivit celei mai recente analize KeysFin.

Ştiri pe aceeaşi temă

Analiştii KeysFin estimează apropierea de pragul de 5,2 miliarde de lei în 2019, pentru ca, în anul curent, ritmul de creştere să se dubleze cel puţin, iar cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poştă şi curierat să atingă pragul de 6 miliarde de lei, ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemia de Coronavirus. 

„Odată cu modernizarea serviciilor şi apariţia de jucători noi, piaţa locală de poştă şi curierat a evoluat, iar rezultatele de business au fost pe măsură. Maximul istoric al pieţei din acest an vine ca o încununare a unui parcurs pozitiv, iar noi mizăm pe faptul că vor exista creşteri în continuare, deşi poate nu atât de spectaculoase. Pandemia de Coronavirus i-a forţat pe mulţi consumatori locali să treacă peste bariera psihologică a efectuării de comenzi online. Odată convinşi de beneficiile e-commerce-ului, consumatorii vor continua să aleagă această alternativă şi, indirect, serviciile de curierat. Totuşi, vorbim despre un business concentrat: deşi există peste 2000 firme, primele 10 dintre acestea, în funcţie de cifra de afaceri, cumulează 76% din piaţă“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

Piaţa serviciilor de poştă şi curierat este una dintre puţinele domenii în care numărul de companii a avansat considerabil, cu 9% în comparaţie cu anul 2017 şi cu aproximativ 250% faţă de 2009, la puţin peste 2.100 de companii în 2018. Dacă pentru 2019 specialiştii KeysFin estimează o creştere de aproximativ 9%, în 2020 firmele mici, fără putere logistică şi mai ales financiară, vor fi cele mai afectate de pandemie, astfel că business-ul acestei pieţe se va concentra într-un ritm moderat în următoarele luni. De subliniat însă că acesta va fi unul dintre segmentele cel mai puţin afectate de pandemie alături de Farma, Retail-ul alimentar, Sănătate&asistenţa socială, IT&C, Agricultură (dependentă însă de condiţiile meteo), distribuitorii de energie&gaze şi cei de apă& salubritate.

Rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poştă şi curierat a crescut cu 77%, în comparaţie cu anul 2017 şi a fost cu aproape 317 de milioane de lei peste pierderea din 2009, ajungând la aproape 233 milioane de lei, în 2018. Dintre cele 2.103 de companii analizate, mai mult de jumătate, 1.267 au înregistrat profit (60%), 633 au raportat pierderi (30%), restul având un rezultat nul în 2018.

Profitul net al industriei a înregistrat o creştere de 54% comparativ cu anul 2017 şi  aproximativ 220% faţă de 2009, însumând aproape 304 milioane de lei, în 2018. Potrivit specialiştilor KeysFin, profitul companiilor a crescut şi în 2019, cu aproximativ 13%,  depăşind astfel nivelul de 340 de milioane de lei.

Paradoxul pieţei: cea mai puţin modernizată companie, în continuare lider

POŞTA ROMÂNĂ este în continuare principalul jucător din piaţa de poştă şi curierat din ţara noastră, în ciuda problemelor întâmpinate. Compania, deţinută de statul român prin Ministerul Comunicaţiilor – 93,5% şi de Fondul Proprietatea – 6,5%, a raportat în 2018 o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei (24,4% din total). De remarcat că, în 2017, cifra de afaceri a acestei instituţii a fost de 1,1 miliarde de lei, deci, procentual, creşterea de la an la an a fost minoră.

Situaţia stă total diferit în cazul FAN COURIER EXPRESS SRL, liderul segmentului de curierat, care vine repede din urmă şi câştigă teren de la un an la altul. Astfel, în 2018, compania cu capital privat 100% românesc a făcut afaceri de 686 de milioane de lei, respectiv 14,4% din total. Mai mult, creşterea acesteia este substanţială în comparaţie cu 2017 când înregistra o cifră de afaceri de 586 milioane de lei.

Podiumului este completat de URGENT CARGUS SRL (425 de milioane de lei, 9% din total), TNT ROMANIA SRL (357 milioane lei, 7,5% din total, companie care a depăşit DHL în 2018) şi DHL INTERNAŢIONAL ROMÂNIA SRL (289 de milioane de lei, 6,7%).

O prezenţă interesantă în top este cea a DELIVERY SOLUTIONS SRL (locul 10 după cifra de afaceri, companie care administrează Sameday) al cărui acţionar majoritar (88%) este DANTE INTERNATIONAL SA (controlat în proporţie de 80% de investitori olandezi şi care gestionează la nivel local brandul eMAG). Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 76% din cifra de afaceri totală.

Analiza nu ia în considerare performanţa unor companii precum BRINGO MAGAZIN SRL (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau GLOVOAPPRO SRL (deţinută de spaniolii de la Glovoapp23 SL), acestea declarând ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanţelor, cele două companii au raportat o cifră de afaceri de aproape 10 milioane de lei, în primul semestru din 2019.

Curierii, printre cei mai productivi angajaţi din România

În 2018, aproximativ 40.700 angajaţi lucrau pentru companiile locale de poştă şi curierat, cu 5% mai mulţi decât în 2017.  Pentru 2020, analiştii KeysFin preconizează un avans la peste 42.500 angajaţi, ca urmare a creşterii accentuate pentru serviciile de curierat.

Totodată, în ceea ce priveşte productivitatea muncii, piaţa a înregistrat un avans consistent, de 10% în 2018, reuşind să obţină o medie de aproape 117 000 de lei per angajat, datorită investiţiilor majore în logistică şi în optimizarea activităţii. Rezultatul este cu atât mai relevant cu cât costul mediu per angajat a înregistrat o creştere de doar 6%, comparativ cu anul 2017, însemnând peste 37 000 de lei per angajat.

Astfel, piaţa serviciilor de poştă şi curierat este una dintre puţinele sectoare de activitate, în care productivitatea muncii a avansat într-un ritm mai accelerat decât costul mediu al forţei de muncă între 2009 şi 2018: 101% versus 45%.

De pe banda întâi, în linia întâi

Pandemia a cauzat închiderea temporară a majorităţii magazinelor, care nu fac parte din categoria retail alimentar şi mai ales a acelor unităţi aflate în mall-uri.  Multe dintre acestea s-au adaptat din mers şi au deschis variante online ale magazinelor fizice, realizând livrări prin intermediul marilor firme locale de curierat. De altfel, şi retailerii au luat măsuri pentru evitarea aglomerărilor din cadrul magazinelor, inclusiv prin redirecţionarea clienţilor către comercianţii care au magazine virtuale sau către aplicaţii specializate.

Principalii jucători din piaţa locală de curierat au făcut faţă avalanşei de comenzi, timpul de livrare nemodificându-se semnificativ. Mai mult, aceştia au susţinut imediat, încă de la finalul lunii martie, efortul autorităţilor de limitare a răspândirii virusului: de la manageri zonali care monitorizează permanent activitatea din teren pentru triaj, dezinfectant atât pentru personal cât şi pentru vehicule, mănuşi şi măşti pentru curierii din zonele de carantină, la soluţii noi de livrare care limitează contactul direct dintre destinatar şi curier, în faţa uşii sau în recepţii, fără a mai fi înmânate direct, reducând sursele cu potenţial de răspândire a noului Coronavirus.

De asemenea, odată cu declararea stării de urgenţă, care prevedea închiderea restaurantelor, a crescut considerabil numărul livrărilor prin aplicaţii de food delivery precum Glovo, Takeaway.com sau Foodpanda.

Cu toate acestea, nu toate platformele locale înregistrează şi rezultate conform aşteptărilor: Uber Eats, divizia de food delivery a gigantului mondial Uber, şi-a anunţat recent retragerea din România, începând din 3 iunie, după 2 ani de activitate, reprezentanţii companiei motivându-şi decizia prin faptul că nu au reuşit să devină lideri de piaţă. O parte din divizia Uber Eats a fost însă salvată de la întreruperea activităţii, fiind preluată de Tazz by eMAG, cu scopul de a dezvolta reţeaua de restaurante locale partenere şi piaţa din Bucureşti.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: