Afacerile mici şi mijlocii vor accesa finanţare prin IMM Invest. Cum pot beneficia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a publicat sâmbătă în Monitorul Oficial Ordonanţa de relansare a programului IMM Invest România, care îşi propune să creeze cadrul pentru sustinerea IMM-urilor în procesul de contracarare a şocului financiar generat de criza coronavirus. Adrian Popa, consultant financiar, a realizat o analiză privind această măsură.

Dată fiind prudenţa caracteristică a băncilor în acordarea de finanţări, exacerbată acum de incertitudinile generate de pandemie, Guvernul doreşte să stimuleze activitatea de finanţare bancară punând la dispozitie garanţii de stat pentru creditele acordate de banci IMM-urilor, cât şi subvenţii pentru cheltuielilele cu dobândă şi cele de garantare, pe o perioadă de timp limitată.

Deşi nu avem încă normele de aplicare finale, este important să studiem cadrul general dat de Ordonanţă, pentru a anticipa deja unde ne putem încadra cu accesarea finanţării necesare, afirmă Adrian Popa.

Pe scurt, OUG-ul în cauză precizează următoarele:

IMM-urile (companii medii, mici şi microcompanii)* vor putea accesa de la bănci finanţări de până la 10 milioane lei (din care maxim 5 milioane lei pentru capital de lucru şi maxim 10 milioane lei pentru investiţii, suma celor două tipuri neputând să depăşească, aşadar, 10 milioane lei per beneficiar); procent de garantare din partea statului: 80%

Companiile mici** şi, respectiv, microcompaniile** vor putea accesa, separat, doar linii de credit (nu şi credite de investiţii) de pâna la 1 milion lei (companiile mici) şi respectiv 0,5 milioane lei (microcompaniile); procent de garantare din partea statului: 90%.

*pare că există o suprapunere ce poate crea confuzie între cele două puncte legat de facilităţile pentru microcompanii şi companii mici, primul punct dând şi posibilitatea de a accesa credite pentru investiţii, al doilea neavând această opţiune, dar asigurând un procent mai mare de garantare din partea statului pentru capitalul de lucru.

**Mai jos modalitatea de segmentare a IMM-urilor în funcţie de mărime, criteriile de pe ultimele două coloane trebuind îndeplinite cumulat pentru încadrarea în respectiva categorie:

IMM

În afara limitărilor de mai sus, facilităţile de finanţare garantate de stat nu pot depăşi în acelaşi timp cea mai mare valoare din următoarele 3 categorii, pentru fiecare beneficiar:

1. 2 x fondul anual de salarii pentru anul 2019 al companiei (incluzând contribuţii ale angajatului şi angajatorului)

2. 25% x cifra de afaceri pe anul 2019 realizată de companie

3. Necesarul de lichidităţi - atât pentru capital de lucru cât şi investiţii -, condiţionat de prezentarea de documente justificative; în acest caz, cuantumul împrumutului(lor) nu poate depăşi valoarea necesarului de lichidităţi pe următoarele 18 luni de la momentul acordarii împrumutului (n.r. aceasta este o măsură mai neclară, introdusă probabil pentru a oferi mai multă libertate / flexibilitate băncilor în a acomoda situaţii mai puţin intâlnite ale unor companii; ex. cazul companiilor care nu au foarte mulţi salariaţi şi nu au avut încă o cifră de afaceri foarte mare, însă au potenţial de dezvoltare important).

Alte condiţii de acordare:

Statul subvenţionează 100% dobânzile aferente liniilor de credite contractate de microcompanii şi companiile mici, de la data acordării până la 31.12.2020 (probabil şi pentru companiile medii, deşi nu reiese foarte clar din OUG). Subvenţionarea se va putea prelungi pe încă maximum 2 ani, doar dacă economia va creşte (pe baza estimării Comisiei de Prognoză) în anul 2021, respectiv anul 2022, cu o valoare sub cea pe care o va înregistra anul 2020 (deci doar dacă economia o va duce chiar mai greu decât în anul 2020). Având în vedere aşteptările de evoluţie a economiei în formă de „U” sau „V”, sunt şanse să se elimine aşadar subvenţia din anul 2021, caz în care clientul va începe să plătească el însuşi dobânda pentru creditele contractate în cadrul schemei prezente

Comisionul de risc perceput de FNGCIMM (fondul însărcinat de Ministerul Finantelor Publice cu administrarea schemei) va fi acoperit de asemenea de stat prin acordarea unui grant

• Durata maximă a finanţării: 6 ani pentru creditele de investiţii; 3 ani pentru liniile de capital de lucru (cu posibilitatea de a fi prelungite la scadenţă cu înca 3 ani)

• Băncile pot cere şi garanţii suplimentare, pe lângă cea de stat şi, eventual, cele achiziţionate din creditul de investiţii; în cazul creditelor de investiţii, valoarea totală a garanţiilor va trebui să acopere 100% creditul

• În caz de executare, băncile se pare că vor trebui să se îndestuleze mai întâi executând alte garanţii, care vor diminua expunerea, şi doar apoi din garanţia statului (n.r. acesta este un element negativ în ceea ce priveşte stimularea apetitului băncilor, pentru că procesul de recuperare în caz de neplată este destul de anevoios, durează câţiva ani)

• Compania nu trebuie să fi avut restanţe în ultimele 6 luni (sau să fi avut cel mult de nivel A, B sau C) în CRC; să nu aibă incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni, să nu aibă interdicţie de a emite CEC-uri; să nu fie în insolvenţă; să nu fie în dificultate, etc.

Companiile beneficiare vor trebui să depună o declaraţie scrisă prin care asumă , până la 31.12.2020, nu vor disponibiliza personalul pe care îl aveau la data publicării OUG (04.04.2020).

Alte informaţii relevante despre schemă:

• Plafonul maxim de garantare: 3,1 miliarde euro

• Bugetul schemei de stat (incluzând dobânzi subvenţionate, comisioane garantare, etc.): 161 milioane euro

• Numărul de beneficiari acceptaţi: 40.000.

Zilele următoare sunt aşteptate normele de aplicare asociate acestei ordonanţe.

„În ciuda anumitor elemente neclare ale OUG, pare o măsură utilă pentru a susţine IMM-urile în această perioadă extrem de dificilă pentru ele şi a reduce hazardul, respectiv riscul de a pierde operatori economici care altfel erau performanţi, dar care au fost loviţi disproporţionat de această criză. Desigur că băncile nu vor face rabat de calitate, aşadar companiilor neviabile nu le va fi uşor să acceseze chiar şi acet tip de finanţări, cu garanţii de stat. «Diavolul stă însă în detalii», prin urmare este esenţial ca factorii implicaţi să asigure o fluidizare / optimizare a proceselor de finanţare pentru a translata banii către firme de urgenţă! În plus, e important ca antreprenorii să fie solidari unii cu alţii în special în aceste vremuri, pentru că doar împreună putem transforma situaţia dificilă în avantaj - individual şi comunitar”, conchide Adrian Popa.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite