În plin scandal cu acciza suplimentară la carburanţi, MOL se pregăteşte să captureze cota de piaţă a Lukoil România

În plin scandal cu acciza suplimentară la carburanţi, MOL se pregăteşte să captureze cota de piaţă a Lukoil România

Benzinăriile Lukoil ar putea fi alimentate din depozite preluate de MOL

În timp ce tot mai multe organizaţii politice şi civice se luptă din răsputeri cu Guvernul pentru a respinge acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru la motorină şi benzină, producătorii de carburanţi au cu totul alte preocupări. De exemplu, ruşii de la Lukoil ar putea ceda către ungurii de la MOL câteva depozite zonale de carburanţi şi, implicit, cota de piaţă deţinută în România.

În aceste zile se adună semnături pentru susţinerea unei petiţii de respingere a accizei sulplimentare la carburanţi, iar sâmbătă, la Bucureşti, va avea loc un miting împotriva acestei accize, după ce chiar preşedintele Traian Băsescu a semnat, vineri, petiţia în cauză.

În tot acest timp, în industria carburanţilor se pregătesc mişcări surprinzătoare care ar putea duce la scăderea spre zero a cotei de piaţă de 22% deţinută de Lukoil România în favoarea grupului maghiar MOL, care acum controlează doar 13%, potrivit unor surse din apropierea operaţiunilor.

Atenţie la depozitele zonale Braşov şi Iaşi!

Concret, potrivit surselor noastre, după ce Lukoil a ales Bulgaria ca ţintă investiţională şi va deschide rafinăria de la Burgas (investiţie de peste un miliard de dolari), în România „motoarele“ vor fi lăsate pentru o vreme la ralanti, iar piaţa locală va fi cedată, treptat, către MOL.

Într-o primă fază, care se desfăşoară acum, se negociază contracte de „parteneriat strategic“ prin care Lukoil va desfăşura livrări preferenţiale către MOL, iar în ultima fază se vor închide şi apoi vinde depozitele zonale ale Lukoil către MOL.

Astfel de unităţi, vitale pentru operaţiunile Lukoil în România, se află la Braşov şi Iaşi (MOL deţine astfel de depozite doar în judeţele Giurgiu şi Bihor).

Precedentul din Ungaria

Scenariul descris de sursele noastre este oarecum plauzibil, având în vedere că respectivele depozite zonale ale Lukoil au fost deja dotate după unele standarde specifice MOL, iar în echipa de conducere a Lukoil România a fost adus, în toamna anului trecut, Anatolie Zolotko, fost membru al echipei manageriale a Lukoil din Ungaria.

În Ungaria s-a întâmplat acelaşi lucru, Lukoil desfăşurând mai multe operaţiuni locale în favoarea MOL, potrivit aceloraşi surse.

În plus, Lukoil îşi pune deja în aplicare strategia prin care se va concentra mai mult pe energiile regenerabile, părând să abandoneze (iată, în favoarea MOL) activităţile „clasice“ de rafinare, depozitare şi distribuţie a carburanţilor.

Dacă în România va avea loc o astfel de mişcare, aceasta ar putea deveni interesantă şi pentru Consiliul Concurenţei: în urma transferurilor, MOL poate atinge o cotă de 35% în piaţa carburanţilor din ţara noastră.

Mai puteţi citi:
 
Gigantul rus Gazprom ar putea începe din 2014 producţia de ţiţei în România, după ce a descoperit „aur negru“ într-un perimetru situat în vestul ţării, în judeţul Timiş, a declarat Vadim Smirnov, directorul general pentru România al NIS Petrol, divizia din Serbia a Gazprom Neft.
 
Conpet intenţionează să construiască împreună cu Gazprom Neft, Oil Terminal şi compania sârbă de transport al ţiţeiului Transnafta un oleoduct pe traseul Constanţa-Piteşti-Pancevo, pentru a-şi alimenta rafinăriile din Serbia cu ţiţei, proiectul având o valoare de 200 de milioane de euro.
 
Anul 2013 a început cât se poate de dur pentru combinatul chimic Oltchim de la Râmnicu Vâlcea, mai ales că procesul de privatizare abia eşuase în urma circului televizat cu „investitorul“ Dan Diaconescu, iar autorităţile nu au reuşit să convingă oficialii Comisiei Europene astfel încât să acorde societăţii ajutor de salvare. Acum, însă, Oltchim este pe cale să renască, combinatul urmând a-şi găsi un nou proprietar la începutul lunii februarie.
 
Premierul Victor Ponta s-a întâlnit, la Guvern, cu secretarul Consiliului de Securitate al Federaţiei Ruse, Nikolai Patruşev, cei doi discutând şi despre perspectivele de colaborare în domeniul energetic şi implicarea companiilor ruse în proiecte de transport şi stocare a resurselor energetice.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: