Când cumperi promovare și primești ipocrizie. Ce mai înseamnă responsabilitatea în era social media?
0Companii cu cifre de afaceri uriașe și bugete de promovare așijderea plănuiesc campaniile de marketing pentru marile festivaluri cu un an înainte. Bătălia ideilor și lupta sponsorilor pentru cei mai mari influenceri începe imediat ce ediția curentă s-a încheiat. Dar ce se întâmplă când un ambasador de brand este surprins că aruncă produsele pe care tocmai le-a filmat și rostogolit în online ca fiind ”preferatele sale”?
Scenariul nu este unul ipotetic, ci un caz real, de manual, care tocmai s-a petrecut la Electric Castle, eveniment derulat săptămâna trecută la Bonțida, lângă Cluj.
Faptele
O cunoscută influenceriță împreună cu iubitul ei au făcut, week-end-ul trecut, un clip de promovare al supermarketului amplasat la Electric Castle, prin care explicau ce poți să cumperi de acolo în timp ce ești la festival.
Clipul a fost filmat și urcat în social media, iar la scurt timp, un tiktoker a povestit cum a văzut unul din protagoniștii clipului că a aruncat într-un tomberon punga cu produsele filmate.
Pentru autenticitatea relatării, acesta a postat și o fotografie cu punga și produsele din ea, după ce au ajuns la gunoi.
„Noi ne câștigăm pâinea din treaba asta”
O data ce dezvăluirea a fost făcută, internauții au luat foc, comentariile și postările critice au început să curgă, iar clipul de promovare al supermarketului a fost șters de pe pagina vedetei.
„Noi ne câștigăm pâinea din treaba asta și ne-am concentrat să facem cât mai bine acel material. După ce am terminat treaba, eu am dus aceste produse la gunoi, pentru că produsele au fost ținute în soare”, a explicat iubitul vedetei, care a luat întreaga vină asupra sa.
Dincolo de scandalul uriaș iscat de aici - în care protagoniști sunt o influenceriță-vedetă, preferată de brandurile cu cele mai mari bugete de promovare din România, iubitul acesteia, actor de telenovele, și un lanț de supermarketuri aflat în top 3 companii cu cele mai mari bugete de marketing – vorbim despre risipă alimentară și de credibilitatea ambasadorilor de brand. Ce e de reținut?
Influencer marketing-ul a devenit în ultimii ani un canal preferat de promovare folosit frecvent pentru a ajunge la un public larg, fiind mai ieftin decât TV-ul, dar mai scump totuși decât orice altceva. Online-ul, în general, este un instrument extrem de puternic, aflat la îndemâna oricui, fie că e un angajat, că deține un business ori reprezintă în orice fel o companie.
În asemenea cazuri, companiile trebuie să se asigure că ambasadorii de brand/influencerii aleși reflectă valorile și mesajele campaniei. Dacă vorbim de un supermarket care în mod normal promovează reducerea risipei alimentare, creatorii de conținut implicați ar trebui să fie consecvenți și să aibă un istoric pe această temă.
Avatarul din online vs „omul real”
În zilele noastre, puntea dintre omul din online și omul din viața reală începe să dispară. Publicul își dorește ca atunci când întâlnește un influencer pe stradă sau la un festival, să descopere aceleași valori și principii pe care acesta le rostogolește în online.
Creatorii de conținut au o responsabilitate față de publicul lor, iar audiența e din ce în ce mai atentă la autenticitate. Când apare o discrepanță între mesajul promovat și acțiunile reale, reacția este rapidă și negativă. Promovarea dorită se transformă în deteriorarea reputației influencerului, cât și a companiei care l-a plătit.
Cei care plătesc astfel de acțiuni trebuie să fie pregătiți pentru gestionarea crizelor. În astfel de situații, o reacție rapidă și bine gândită poate ajuta la diminuarea impactului negativ. În cazul de față, sponsorul campaniei a răspuns doar unor mesaje din social media: „Am aflat cu tristeţe despre gestul Sânzianei şi al partenerului ei, pe care nu ni-l explicăm. Lidl este partener fondator al Reţelei Băncilor pentru Alimente, iar combaterea risipei alimentare este un pilon foarte important al strategiei noastre de sustenabilitate”.
Săptămâna viitoare, când internetul nu va mai vorbi de mâncarea promovată și apoi aruncată la gunoi, poate ne amintim că valorile personale, la fel ca și cele de brand, ar trebui să fie lipite de noi, indiferent că suntem la serviciu, în lumina reflectoarelor, acasă, ori în timpul unei campanii de promovare. Iar dacă ai o afacere a ta sau de familie, poate ar fi bine să iei în calcul promovarea chiar prin brandul personal, înainte de a apela la influenceri cu zeci și sute de mii de urmăritori, care uneori au doar cifre. Mai puțin comunitate și rezultate.