BAC-2013, despărţirea de minciună

0
0
Maia Sandu, ministrul Educaţiei
Maia Sandu, ministrul Educaţiei

Poate că niciodată până acum examenul de bacalaureat din Moldova nu a fost un subiect atât de disputat. Mai mult: BAC-ul 2013 a provocat o moţiune de cenzură în Parlament la adresa ministrului Educaţiei.

Furtuna a fost declanşată de rata foarte ridicată a elevilor care au picat examenele, tocmai 42% la nivel naţional, o cifră ruşinoasă şi alarmantă pentru scurta istorie a învăţământului moldovenesc reformat.

Aceste rezultate i-au bulversat pe elevi, părinţi şi pedagogi, care au reclamat, ca reacţie imediată de apărare şi protest, „măsurile draconice“ luate de Ministerul Educaţiei pe durata examenelor, pentru a descuraja copiatul (camere de luat vederi şi supraveghetori în sălile de curs, poliţişti pe culoarele liceelor, telefoane mobile interzise etc.). Toate acestea au creat, s-a spus, o atmosferă de teroare şi intimidare.

Puţini au avut luciditatea şi curajul să admită că rezultatele de la BAC ar putea să reflecte chiar starea reală de lucruri din învăţământul nostru, cunoştinţele precare ale multor absolvenţi de liceu. E şi greu să fii obiectiv atunci când tu ca părinte ori ca profesor te faci responsabil de reuşita/nereuşita copilului sau învăţăcelului tău. Ai moştenit o anumită tradiţie, ai făcut eforturi să „corespunzi“ unei practici de ani de zile şi, iată, schimbarea regulilor de joc, sporirea exigenţelor te surprinde nepregătit şi dezarmat. Însă măcar în forul tău interior trebuia să te fi întrebat uneori cum arată adevărul fără proptele şi artificii, fără şpagă şi trafic de influenţă?... Despre practicile vicioase din învăţământul nostru ştia toată lumea, dar fiecare încerca să-şi rezolve micul interes personal. Eram cu toţii de acord că reforma este necesară, dar să se aplice după ce copilul meu va trece sita examenelor de absolvire...

Pe de altă parte, e firesc să ne întrebăm dacă ghilotina BAC-ului din acest an, pe care unii au aclamat-o, iar alţii au blamat-o, poate remedia defectele profunde ale şcolii moldoveneşti, unde problemele s-au acumulat în timp, începând cu salariile mici ale profesorilor (acuta hemoragie de cadre didactice aici îşi are explicaţia), până la conceptele greşite puse la baza materiei curriculare în cazul multor discipline de studiu. Programele complicate, limbajul lemnos şi impenetrabil al manualelor, supraîncărcarea elevilor cu teme pentru acasă, pe care ei trebuie să le rezolve după un tipic artificial, fără a-şi pune la contribuţie logica şi spiritul creator, îi îndepărtează pe elevi de şcoală, iar părinţii, terifiaţi de spectrul eşecului odraslelor lor, au găsit soluţia mitei pentru a obţine note umflate. Trăiam frenetic într-o fotografie trucată!

Înaintând moţiunea de cenzură împotriva ministrului Maia Sandu, comuniştii s-au revelat ca apărători ai imposturii şi mistificărilor din şcolile basarabene. Nimic neobişnuit în atitudinea lor, cum remarcau mai mulţi observatori, de vreme ce partidul lui Voronin îşi completează bazinul electoral cu cetăţeni în general sumar instruiţi, prost informaţi, lesne manipulabili şi obişnuiţi să trăiască în minciună.

Oricât de grea ar fi reforma promovată de Maia Sandu, reformă începută de predecesorii săi, ea trebuie continuată. Educaţia este „ministerul strategic“ al Moldovei.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite