Legendarul vapor Pelican se reîntoarce pe Bega. După mulţi ani a părăsit halele de la UMT FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vaporul Pelican şi-a schimbat faţa FOTO Facebook/D Project

Anul acesta va fi o provocare pentru vaporul Pelican şi pentru toţi cei din jurul lui. Poate fi anul când se întoarce pe Bega, anunţă cei de la biroul de arhitectură D Project.

Vaporul Pelican, care făcea curse în anii ‘80 pe ruta Timişoara – Diniaş- Sânmihaiul Român, devenind după revoluţie restaurant plutitor, este aşteptat din nou pe apă. Vaporul incendiat în 2012 a fost cumpărat, în 2013, de patronii clubului D’Arc, la preţ de fier vechi. 

Vaporul a fost dus într-o hală a fabricii UMT, pentru reparaţii, acolo unde urma să rămână mulţi ani. 

“Trebuie să îi schimbăm şi motorul. Are un motor de tanc din 1950, care nici nu cred că mai merge. Ultima dată când l-au pornit a făcut un fum de nu vedeai celălalt mal. Am văzut ceva oferte din Polonia. Trebuie să dotăm apoi vaporul cu toate opţiunile pentru confort, cu mobilier, aer condiţionat, climă, lumini, instalaţie de sunet. Dar nu ştiu încă cât avem de băgat. Probabil între 50.000 şi 100.000 de euro. Puteam să cumpărăm un vapor nou, dar acesta este un simbol pentru Timişoara. E totuşi Pelicanul. Mereu am visat la el. Îl vom readuce ca navă de pasageri pe Bega. Eu aştept să se refacă ecluza de la Sânmihai şi să putem naviga până în Serbia. Vreau să obţin şi eu permisul de navigator. Visez să mă duc cu Pelicanul să mămânc o pleşkavica, la Belgrad”,  declara Caius Mersa, în 2013, când a fost dus vaporul la UMT. 


 

După mulţi ani, au sosit veşti despre Pelican. Conform unei postări pe pagina de Facebook a biroului de arhitectură D Project, care se ocupă de reabilitarea vaporului.  

GALERIE FOTO

“Proiectul Pelicanului este continuarea poveştii unei barje venite din Deltă şi înţepenită sub un pod din Timişoara. Recuperat după mulţi ani, Pelicanu se pregăteşte să ducă mai departe idealurile şi valorile noastre şi totodată să deschidă ecluzele din minţile noastre”, arată cei de la D Project, pe pagina lor de internet. 

Fotografii cu vaporul aflat în hala de la UMT FOTO Facebook/D Project

Din echipa de proiectare şi design fac parte Bogdan Demetrescu, Dan Crâsnic, Sasa Moza, Zoran Bugarschi şi Mircea Orgovici. 

“Istoria Pelicanului pe Bega a marcat mai multe generaţii de bănăţeni, fiind una din ambarcaţiunile ce ofereau transport de persoane şi plimbări de agrement. Pelicanul a fost construit în anul 1968 la şantierul naval din Giurgiu, fiind iniţial folosit pentru transporturi în Delta Dunării iar în anii 80 a traversat ţara pentru a fi folosit pentru curse speciale pe Bega, urmând ca după revoluţia din 89 el să devină tot mai puţin folosit până în perioada anilor 2010 când devenise doar o simplă terasă. 

Povestea lui părea că e la final atunci când a luat foc în toamna anului 2012. 

Pelicanul a fost cumpărat la preţ de kilogram de fier vechi în 2013 de către cei de la Darc cu intenţia de al reface şi de a-l pune din nou pe Bega lângă Barja Darc, locul cunoscut deja timişorenilor. Administraţia locală de până în 2020 nu a fost deschisă dialogului fiind mult prea preocupată de proiectul propriu de transport public ce a permis totuşi ca să apară Administraţia Canalului Navigabil Bega, al cărui rol este acela de a crea strategii de revitalizare a canalului navigabil. Nu ştim ce planuri are actuala administraţie dar ştim că Pelicanul a plecat din halele UMT-ului spre o nouă locaţie ce îl face mai aproape de revenirea pe Bega. 

Pelicanul poate fi considerat ca parte din patrimoniul local ce va contribui la revalorificarea transportului navigabil privat pe Bega. Va repune în discuţie importanţa sistemului hidrografic Timiş-Bega, precum şi revalorificare patrimoniului hidrotehnic ce va face posibilă conectarea la marile culoare de transport navigabil european. 

Anul acesta va fi o provocare pentru Pelican şi pentru toţi cei din jurul lui. Poate fi anul când se întoarce pe Bega şi ne va aduce din nou pe toţi laolaltă să redescoperim poveşti şi locuri uitate”, au anunţat cei de la D Project, pe Facebook.  



Vă mai recomandăm:

Legendarul vapor „Pelican“, mistuit de un incendiu, va reveni pe canalul Bega. Ambarcaţiunea se află la reparat într-o hală de la fabrica UMT

Moment istoric la Timişoara. „Decebal”, „Burebista“ şi "Traian" au fost lansaţi la apă FOTO


Singurul căpitan de vapor din Timişoara, comandantul vasului Pelicanul, s-a apucat de taximetrie

Mai multe pentru tine:
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Cât costă șuba ciobănească îmbrăcată de Diana Șoșoacă de 1 Decembrie? Verdictul dur al stiliștilor: „Se poartă numai la stână!” Moda e lansată, de fapt, de Gigi Becali
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
Echipament de schi fără greșeli: clăpari, cască, schiuri, bețe, snowboard și ochelari - ghidul complet pentru începători și familii. Ce să cumperi online
Prețurile au sărit în aer la Târgurile de Crăciun din Capitală! Cât au ajuns să coste vinul fiert, sărmăluțele și fasolea cu ciolan?! Vizitatorii au rămas uluiți!
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
O tânără prezentatoare a murit la nici 30 de ani
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
A iertat-o pe bunica regină, care l-a lăsat fără titlul de prinț. Nikolai, apariție spectaculoasă alături de Margareta a Danemarcei