Fațada Operei din Timișoara, de-a lungul vremii. Vasile Ernu: „O imagine iconică a modelării societății în ultimii 150 de ani“

0
Publicat:

Construcția clădirii a fost începută în 1871, după planurile arhitecților vienezi Ferdinand Fellner și Hermann Helmer, și a fost terminată în 1875. De-a lungul deceniilor, fațada Operei din Timișoara s-a schimbat de mai multe ori.

Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul

Scriitorul basarabean Vasile Ernu, care se află la Timișoara cu două burse, una din partea Festivalului Taifas, și una de la Energie, acordată jurnaliștilor culturali, continuă să descopere profunzimile Capitalei Culturale a Europei.

Cea mai nouă postare pe Facebook al lui Ernu a fost legat de clădirea Operei și a Teatrului Național (dar și al teatrelor de stat Maghiar și German). Această clădire simbol din centrul orașului vorbește cel mai bine de istoria complicată a Timișoarei, cu statalități diferite, regimuri multiple și grupuri etnice.

Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul

„Căutând un simbol material al transformărilor profunde social-umane mi-am dat seama că metaforic cel mai mult se potrivește acestei narațiuni felul în care s-a transformat şi hibridizat fațada Operei - un simbol al Timișoarei noi - al noii identități.

Transformarea fațadei Operei din Timișoara este o imagine <iconică> a traforărilor profunde avute loc în ultimii 150 de ani.

Oficial aflăm aşa. Opera își desfășoară activitatea în clădirea Palatului Culturii”, spune Vasile Ernu.

Construcția clădirii a fost începută în 1871, după planurile arhitecților vienezi Ferdinand Fellner și Hermann Helmer, și a fost terminată în 1875.

Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul

Reprezentațiile inaugurale au avut loc la 22 septembrie 1875 (în limba maghiară) și la 25 septembrie 1875 (în limba germană).

Clădirea are o imagine imperială folosind un Renaissance italian: din toți porii se simte suflul Imperiului Habsburgic fie şi în variantă de oraș periferic. Da, Timișoara nu e Viena sau Budapesta, dar suflă în ritmul identitar al Imperiului fie şi periferic.

Vine Unirea şi epoca Interbelică. Fațada se schimbă: noua Putere reface identitar - un nou hibrid. Arhitectul Duiliu Marcu, care avea să construiască Palatul Victoria din București, a refăcut fațada și sala de spectacole, în 1923, după incendiul de la 1920, păstrând aspectul inițial, dar aducând elemente noi: e nevoie de românizare a fațadei.

După 1933, comanda politică e clară: fiind necesară înălțarea fațadei, aceasta a fost refăcută în stilul neobizantin caracteristic acelui timp. Duiliu Marcu, un admirator al lui Marcelo Piacentini, arhitectul preferat al dictatorului fascist Benito Mussolini se inspiră pe acest model. Fațada capătă această nouă imagine. Nu e greu de văzut aceste elemente. Dispar geamurile de pe pereții din lateral şi rămâne fastuoasă Fațada a noii identități. Din lateral şi corpul e imaginea Imperiului - din faţă e imaginea Noii orânduiri neobizantine românești cu influențele stilisticii fasciste”, a continuat Vasile Ernu.

Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul

După căderea regimului comunist, Opera Română din Timișoara devine un simbol de necontestat al „noii Românii“: imaginea de kilometrul 0 al democrației românești şi al luptei anticomuniste”.

Este un element cheie în construcția noii identități a orașului: poate chiar central. Se pune problema refacerii fațadei - coana orașului nou identitar.

Întrebarea este: ce păstrăm? Imperiul - Interbelicul național românesc - Revoluția? Tentația e mare să se revină la imaginea de Imperiu. Dar nu poţi trăi doar din trecut.

Renunți la Național? Suntem deja stat național - românii pentru prima oară au învins aici fiind majoritari: nu au fost niciodată majoritari în oraş decât târziu prin statul național şi comunism. Dar nu renunți nici la imaginea de Imperiu şi multinațional care este o moștenire speculativă imensă în democrație - fie şi una fantasmagorică.

Renunți la Fațada imaginii Revoluției? Ar fi o nebunie să renunți la o actualitate imensă - e noua icoană: Timișoara poate trăi mult şi bine din această imagine nouă identitară. Ce aleg ei, adică ce alege Timișoara? Un hibrid perfect: Imperiul-multicultural, Naționalismul stilistic interbelic şi Revoluția anticomunistă”, a mai scris Ernu.

Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul

În era primarului Gheorghe Ciuhandu se refac aripile pe modelul imperial şi se păstrează imaginea fațadei interbelic plus Revoluție.

Ca soluție de imagistică a noii identități mi se pare o găselniță aproape genială. Dar ce ascunde asta? Cât este acoperită de realitate această imagine? Corespunde ea cu transformările şi stratificările sociale, etnice şi religioase actuale? Reprezintă ea noua compoziție şi noii veniți în oraș? Sau poate e imaginea unui construct identitar fals?

Iată întrebări la care merită să căutăm niște răspunsuri decente pentru a nu trăi în fantasme.

Timișoara e al naibii de ofertantă la problematizări delicate. Asta-mi place. Sper să placă şi lor”, a concluzionat Vasile Ernu.

Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul

Cele mai noi lucrări de reabilitare de la clădirea Operei Române şi a Teatrului Naţional din Timişoara au fost făcute în perioada 2019-2021. Valoarea investiţiei a fost de 5,5 milioane de lei.

Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul
Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul
Transformările fațadei Operei din Timișoara FOTO arhivă Adevărul
Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cel mai emoționant moment din semifinalele Vocea României 2025. Tânăra care i-a făcut să plângă pe Horia Brenciu și Theo Rose: „Ești un test pentru noi”
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Trei zodii își schimbă radical viața începând cu 1 ianuarie 2026. Vor avea parte de iubire și noroc din abundență
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews