Intersecţia istorică a podurilor feroviare de pe Mureş: podul modern şi colosul ridicat de peste 150 de ani VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Podul nou şi podul vechi peste Mureş. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Două poduri feroviare se intersectează peste râul Mureş, la intrarea în satul Brănişca: unul datează de peste 150 de ani, iar al doilea se află în şantier de aproape doi ani.

Un secol şi jumătate desparte cele două poduri feroviare ridicate peste râul Mureş, care se intersectează la intrarea în satul Brănişca, dinspre Deva.

GALERIE FOTO CU PODURILE DE LA BRĂNIŞCA

Cel mai vechi dintre ele a fost inaugurat în decembrie 1868, odată cu prima cale ferată construită în Transilvania, Arad – Deva – Alba Iulia, în lungime de 211 kilometri.

Hunedoara anului 1900 în imagini rare: Castelul Corvinilor, calea ferată minieră şi Uzinele de Fier FOTO

Secretele celor mai faimoase tuneluri din România. Drumurile croite sub munţi, cu târnăcopul şi dinamita

Calea ferată Hunedoara - Simeria: 137 de ani de la prima călătorie cu trenul între cele două oraşe VIDEO

Podul de la Brănişca a reprezentat, la mijlocul secolului al XIX-lea, o provocare dificilă pentru constructori. Potrivit documentelor din acea vreme, planul iniţial viza ca podul lung de circa 260 de metri să fie realizat în întregime din lemn, însă din cauza stâncilor din albia râului, acest lucru nu a fost posibil, decât parţial pe o distanţă de circa 62 de metri. În jurul anului 1.880, structura de lemn a podului a fost înlocuită cu o structură de fier, pentru care au fost ridicaţi doi stâlpi de piatră noi.


Podul vechi peste Mureş. Ilustrată de epocă de la începutul secolului XX.

Pe vechea rută din vestul României, alături de podul de la Brănişca a mai fost construit în secolul al XIX-lea încă un pod peste râul Mureş, la Alba Iulia. Ambele au rezistat trecerii timpului şi numeroaselor evenimente care le-au afectat.

Atentatul de la Brănişca

Unul dintre ele, petrecut în seara de 17 iulie 1907, a fost atentatul cu explozibil asupra podului din Brănişca, înainte ca trenul Budapesta-Predeal să circule pe el. Un butoi cu dinamită a fost aşezat pe şinele de cale ferată de persoane necunoscute, iar la impactul cu locomotiva trenului expres, a explodat. Ferestrele locomotivei au fost sparte, iar o bucată din şină a sărit în aer, însă niciunul dintre pasageri nu a fost rănit, informa presa vremii (huszadikszazad.hu). Norocul oameilor a fost că locomotiva a „măturat” de pe linia ferată o parte din dinamita plasată de atentatori.


Podul, după explozia din 1907. Foto: huszadikszazad.hu

Podul vechi păstrează şi în prezent urme ale obuzelor din Primul Război Mondial. Între timp, în anii 60, podul a fost „dublat” de o altă construcţie, iar două decenii mai târiu linia ferată a fost electrificată.


Podurile de la Brănişca. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Lângă „bucata de istorie” se află în şantier, de doi ani, un nou pod feroviar. Pilonii de beton au fost finalizaţi, iar în ultimele săptămâni a fost montată o parte din structura metalică a acestuia. Podul nou, care se intersectează aproape perpendicular cu vechea construcţie, va avea o lungime totală de 384 de metri şi va fi dat în folosinţă, cel mai probabil, până în anul 2023, când este programată finalizarea lucrărilor de modernizare a căii ferate Simeria – Arad (KM 614). Proiectul noii magistrale feroviare Simeria – Arad vizează, pe lângă modernizarea a 141 de kilometri de cale ferată, şi construcţia a nouă poduri feroviare peste Mureş. Trei dintre ele sunt în şantier pe raza comunei Brănişca, două vor fi realizate în zona comunei Zam, două la Bârzava şi două la Conop.


Râul Mureş. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Construcţia noilor poduri peste râul Mureş, a unor tuneluri feroviare şi a circa 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată pe valea Mureşului, între Simeria şi Arad, este necesară, potrivit proiectanţilor magistralei feroviare, pentru ca trenurile de călători să poată circula pe ea cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră. Vor fi eliminate astfel curbele cu raze mici de pe vechiul traseu feroviar. Proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare, demarat în 2018, este finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 – 2020 din Fondul de Coeziune şi de la Bugetul de Stat, potrivit Ministerului Transporturilor.


Podul nou. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Vă recomandăm să citiţi şi:

Cum a fost distrusă definitiv calea ferată Deva - Brad, mega-proiectul realizat în cinci decenii VIDEO

VIDEO 120 de ani de la deschiderea căii ferate Hunedoara - Ţinutul Pădurenilor. Celebrare inedită a mocăniţei

Drumul de fier al cărbunelui a împlinit 150 de ani. Cum a fost construită calea ferată Simeria - Petroşani

VIDEO Secretele viaductelor gemene ale căii ferate Deva-Brad, „uriaşii de beton şi oţel“ din munţi