Masa la restaurant ar putea costa cu 30% mai mult. HORECA: O creștere a TVA poate prăbuși turismul românesc

0
Publicat:

Se anunță scumpiri la restaurante și hoteluri. Mai ales în contextul în care se elimină plafonarea la energie, dar și la adaosurile comerciale ale alimentelor de bază. În plus, patronii din industria ospitalității se simt amenințați de o posibilă creștere a TVA-ului.

Nota de plată ar putea crește de la 1 iulie FOTO arhiva

Pe data de 1 iulie, va expira schema de plafonare a prețurilor la energie electrică în România, Propriu-zis, Guvernul nu va mai oferi ajutor iar piața va fi liberalizată complet. În acest context se așteaptă scumpiri și de 50% sau chiar mai rău, a facturilor la energie electrică. În plus, tot de la 1 iulie va expira și plafonarea adaosurilor comerciale la alimentele de bază. Efectele vor fi resimțite inclusiv în domeniul HORECA din România, fiind așteptate scumpiri la hoteluri și restaurante. În plus, măsurile fiscale de redresare, discute de grupul tehnic al specialiștilor de la partide, includ și propunerea majorării impozitului pe profit de la 9% la 19 % pentru HORECA. Specialiștii în industria ospitalității spun că această măsură va duce la scumpiri și de peste 30%, la serviciile de turism. 

„O creștere a TVA-ului ar fi o catastrofă”

Discuția privind majorarea TVA-ului pentru HORECA de la 9 la 19% începând cu această vară este ceva mai veche și a apărut în contextul reducerii deficitului bugetar care apasă crunt pe umerii României. Inclusiv, relativ recent, în grupurile tehnice formate din specialiști ai partidelor au fost discutate o serie de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar, inclusiv prin taxa de solidaritate a veniturilor de peste 10.000 de lei, dar și a creșterii TVA-ului pentru HORECA.

În momentul de față TVA-ul pentru HORECA este de 9%. O creștere de 10% a cotei de TVA ar însemna, pe termen scurt, mai mulți bani la buget, dar, pe termen lung ar însemna o falimentare a turismului românesc, spun specialiștii din industria ospitalității. Valentin Șoneriu, președinte al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România( FPIOR) mărturisește că o creștere a TVA-ului, corelată mai ales cu alte măsuri fiscale, va reprezenta o catastrofă pentru turismul românesc. 

„O creștere a TVA-ului pentru industria noastră ar fi o catastrofă. O spun direct, trebuie să înțelegem că marea majoritate a țărilor care se axează pe turism nu depășesc 10% în TVA, multe dintre ele fiind între 7 și 9 %. Doar cele care nu au un focus pe turism se duc de la 15 %, în sus. Pe noi, această creștere ne va bloca și chiar va aduce cred că foarte multe dintre afacerile noastre în faliment”, a precizat Valentin Șoneriu.

Și ridicarea plafonărilor la energie va crește prețurile. „Cred că per total prețurile vor crește, dar majoritatea operatorilor fiind conștienți de această schimbare și-au luat cumva în calcul posibilele creșteri doar din energie”, adaugă Șoneriu. 

Majorări și cu 35% la restaurant

Dacă pentru unii creșterea TVA-ului înseamnă faliment, pentru alții va înseamna supraviețuire prin majorarea prețurilor. Cu alte cuvinte, turiștii vor simți pe pielea lor creșterea TVA-ului de la 9 la 19%. În restaurante, prețurile de pe nota de plată riscă să crească și 30%.

„Obligatoriu prețurile vor crește cu diferența de TVA. Dacă luăm în calcul o creștere a TVA-ului cu 10%, discutăm de o majorare a prețurilor cu 13-15% la tot ceea ce înseamnă masă la restaurant. Problema este că, pe lângă TVA noi avem o serie de măsuri suplimentare care vor fi adăugate și care s-ar putea să împingă masa la restaurant și cu 30% mai mult”, adaugă președintele FPIOR. Alți reprezentanți ai industriei ospitalității spun că și în alte țări europene au avut loc majorări de TVA în industria HORECA, dar cu rezultate negative.

„Germania a încercat o creștere a acestei cote de TVA. Dar au redus-o din nou, pentru că și-au dat seama că au greșit. Haideți să învățăm de la alții și să încercăm să nu facem aceleași greșeli”, a precizat președintele executiv al FPIOR, Călin Cozma. Șoneriu a adăugat și faptul că industria ospitalității este „un domeniu cu marje de profit foarte mici”, iar o creștere a TVA-ului va prăbuși o parte a industriei. La rândul său, secretarul general al FPIOR, Corina Martin, spune că turismul românesc se bazează mult pe autohtoni, în perioada vacanțelor școlare.

 „În continuare turismul românesc se bazează doar pe turiștii autohtoni, mai ales pe durata vacanței școlare. Practic, românii merg în vacanță mai ales în vacanța mare a școlarilor sau în vacanțele de peste an, câte sunt. În rest avem hoteluri goale în foarte multe dintre stațiuni în timpul anului școlar”, precizează Corina Martin. Momentan, majorarea TVA-ului pentru HORECA este doar o propunere. 

Efectele scăderii sau creșterii TVA în alte state europene

Un studiu realizat de FPIOR – ”Fiscalitatea în ospitalitate 2025” – arată care au fost efectele majorării TVA-ului: Grecia, în anul 2011, a crescut TVA-ul de la 13% la 23% în domeniul ospitalității, rezultând prețuri finale mai mari cu 4,7%, o creșterea evaziunii fiscale de 38%, scăderea vânzărilor și migrarea afacerilor mici către un sistem de cash-only.

În Spania, in 2012, o creștere de doar 2% a avut ca efect pierderea a 55.000 de locuri de munca din ospitalitate (scădere de 3,3%), volumul vânzarilor în ospitalitate a scăzut accelerat cu 6.2%, în primele 4 luni, iar munca la negru a crescut cu 12%.

La polul opus, în toate cazurile analizate, scăderile TVA au generat mai multe locuri de muncă, o putere de cumpărare mai mare și încasări peste așteptări la bugetul de stat.

Mai multe pentru tine:
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice