Video Autostrada cu tuneluri, salvarea șoferilor blocați vară de vară pe cea mai aglomerată șosea din vest

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai aglomerat sector de drum național din vestul României, parte a șoselei Lugoj – Deva, a devenit în ultimele zile un traseu de coșmar pentru șoferi, din cauza lucrărilor de refacere a unor porțiuni de carosabil. Este locul cozilor kilometrice de mașini și al plângerilor nenumărate.

Autostrada cu tuneluri în șantier. Foto Daniel Guță ADEVĂRUL

În luna iunie, un tronson rutier de 14 kilometri al Drumului Național 68A Lugoj – Deva, una dintre cele mai circulate șosele din vestul țării, s-a transformat într-un coșmar pentru numeroși șoferi.

Traseul dintre localitățile Holdea (județul Hunedoara) și Margina (județul Timiș) străbate câteva sate mici aflate la limita dintre județele Hunedoara și Timiș, pe Dealurile de Vest ale României.

Lipsa unui sector de autostradă și șantierul de vară sufocă traficul

În mod normal, șoferii ar trebui să parcurgă acest traseu în aproximativ 15 minute, însă în sezonul estival, cei mai puțin norocoși pot ajunge să stea în trafic chiar și două ore. Principalul motiv, în această perioadă, îl reprezintă lucrările de refacere a drumului național în zona localității Margina, județul Timiș. De asemenea, tronsonul modernizat nu este „dublat” de Autostrada Lugoj – Deva, sectorul Margina – Holdea (peste 9 kilometri) fiind așteptat de mai bine de un deceniu.

Lucrările de pe DN 68A continuă intervențiile din primăvara anului trecut, desfășurate între Coșava și calea ferată din Margina. Acestea presupun refacerea sistemului rutier al vechiului drum, construit în anii ’60, și implică tratarea tasărilor locale, ceea ce înseamnă consolidarea drumului, inclusiv a structurii acestuia, conform informațiilor oferite de Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.

„Antreprenorul Drumuri și Poduri Banat (DPB) a început lucrările de consolidare a DN 68A, inclusiv a structurii acestuia, între nodul rutier A1 Margina (zona benzinăriei) și calea ferată din Margina. Traficul se desfășoară alternativ până vineri la prânz, când muncitorii și utilajele vor ieși temporar de pe șantier. La finalul săptămânii, circulația va fi reluată pe ambele sensuri, în condiții de șantier, cu restricții de viteză. Echipamentele și echipele vor reveni pe șantier marți dimineață, 10 iunie”, a transmis DRDP Timișoara.

Refacerea carosabilului impune ca traficul rutier, pe un sector de aproximativ trei kilometri, să se desfășoare alternativ, pe câte o bandă. Acest lucru duce, în anumite intervale orare, la formarea unor cozi uriașe și întârzieri de zeci de minute.

Șoferi nemulțumiți de cozile obișnuite de vară

Ca în verile trecute, în care s-au efectuat lucrări pe alte sectoare ale aceluiași drum, unii șoferi critică perioada aleasă pentru deschiderea șantierului, când mulți români tranzitează zona spre și dinspre granițele de vest.

Mulți români se plâng că drumul e refăcut doar vara, exact când cetățenii din diaspora se întorc în țară.

„În fiecare an reparați drumul ăsta. Și tot când vin cei din diaspora acasă”, a reclamat un localnic.

Un alt șofer a propus lărgirea drumului național.

„Drumul trebuie lărgit cu câte o bandă pe sens. Loc este, iar terenul e banal de simplu de amenajat. Nu suntem în munți”, scrie acesta. 

Constructorii de la Drumuri și Poduri Banat au explicat modul de lucru și au anunțat că încearcă să finalizeze lucrările până la sfârșitul lunii iunie. Însă aceste asigurări nu i-au mulțumit pe șoferi.

„Așa de puțin ne interesează detaliile lucrării voastre. E inadmisibil să blocați în halul ăsta legătura cu autostrada și apoi să ne spuneți, cu seninătate, să ocolim pe la Hațeg sau Săvârșin. Deci, practic, autostrada e inutilă în momentul ăsta. Mai bine o punem frumos în conservare, tragem o husă peste ea și revenim când se aliniază planetele… sau ministerele”, a scris un șofer nemulțumit, într-un mesaj transmis către DPB.

Potrivit DRDP Timișoara, pentru a evita aglomerația de pe DN 68A, șoferii sunt sfătuiți să folosească rute alternative. Dinspre Nădlac spre București: A1 Nod Balinț – A6 Lugoj – DN 6 – Caransebeș – DN 68 – Hațeg – DN 66 – Simeria – A1, sau A1 Nădlac – A1 Arad – A11 – DN 7 – Ilia – A1. În direcția opusă, București – Nădlac: A1 Ilia – DN 7 – Arad – A11 – A1 – Nădlac.

Autostrada cu tuneluri va elimina problemele de pe DN 68A

Abia din 2027 traficul rutier s-ar putea reduce considerabil pe cei 14 kilometri ai sectorului șoselei Deva – Lugoj, între localitățile Holdea și Margina. Până la sfârșitul anului 2026 ar urma să fie construit tronsonul lipsă din Autostrada Lugoj – Deva, care va lega cele două localități.

Lucrările pe sectorul nefinalizat al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, între Margina și Holdea, au început la începutul anului 2023, după o așteptare de peste șase ani. În acest interval, statul român a fost nevoit să reia procedurile de licitație pentru proiectarea și execuția tronsonului rămas. În februarie 2025, constructorii au demarat excavarea tunelurilor de pe acest segment al autostrăzii, cu o lungime totală de 2,1 kilometri. Aceste tuneluri trebuie finalizate în 2026, odată cu întregul tronson de 9,14 kilometri.

Până la finalizarea lucrărilor la „autostrada cu tuneluri”, estimată pentru anul 2026, șoferii care circulă pe A1 Lugoj – Deva, dinspre Timișoara spre Sibiu, sunt nevoiți să părăsească autostrada la nodul rutier Margina și să continue traseul pe DN 68A, până la nodul Holdea. De acolo, își pot continua călătoria neîntrerupt pe autostradă, spre Sibiu sau Cluj-Napoca. Alternativ, pot rămâne pe DN 68A în direcția Deva, unde traficul este mai redus pe sectoarele paralele cu autostrada.

Autostrada Lugoj – Deva, cu o lungime de 100 de kilometri, traversează județele Timiș și Hunedoara. Proiectată în anii 2000 și construită între 2011 și 2019, ea a rămas incompletă pe segmentul de peste nouă kilometri de la limita județelor Hunedoara și Timiș.