Video Primul zbor de testare a avionului supersonic silenţios X-59, un succes pentru NASA

0
Publicat:

Primul zbor de testare al X-59, un avion experimental al NASA proiectat să depăşească bariera sunetului făcând în acelaşi timp mai puţin zgomot, a avut loc marţi deasupra deşertului din sudul Californiei, ceea ce deschide calea pentru călătorii aeriene comerciale mai rapide.

Supersonic X-59 FOTO: X

Aeronava elegantă, construită pentru NASA de Lockheed Martin, a decolat la circa o oră după răsăritul soarelui de pe pista de la Plant 42 a facilităţii Skunk Works din Palmdale, la aproximativ 100 km nord de Los Angeles.

După o ascensiune abruptă deasupra câmpurilor cu gazon situate la est de pistă, avionul a fost văzut virând spre nord pe o traiectorie către baza aeriană Edwards, unde a aterizat în siguranţă aproximativ o oră mai târziu, în apropierea Centrului de Cercetare Aeronautică Armstrong al NASA. Acesta a fost însoţit de un avion de urmărire al NASA, scrie News.

Forma unică a avionului este concepută pentru a reduce considerabil zgomotul sonic exploziv produs în mod normal atunci când un avion depăşeşte bariera sunetului, reducând volumul la un „zgomot sonic” înăbuşit, nu mai puternic decât trântirea unei uşi de maşină.

Perfecţionarea unei astfel de tehnologii de zbor cu un nivel redus de decibeli are ca scop depăşirea unuia dintre principalele obstacole în calea zborurilor comerciale supersonice, restricţionate de mult timp deasupra zonelor populate de pe uscat din cauza problemelor legate de zgomot, potrivit Lockheed.

Cât a costat

Trecerea avionului de la stadiul de proiect la cel de zbor nu a fost ieftină. NASA a plătit companiei Lockheed peste 518 milioane de dolari din 2018 pentru dezvoltarea şi testarea modelului X-59, potrivit datelor contractuale ale agenţiei.

Avionul cu un singur motor - cu o lungime de puţin sub 30 de metri de la bot la coadă - a zburat la viteze subsonice în primul său zbor, conform aşteptărilor, atingând 370 km/h, potrivit Lockheed Martin. Altitudinea maximă atinsă în timpul zborului a fost de 3.660 metri.

Aproximativ 200 de lucrători din industria aerospaţială şi familiile lor au urmărit decolarea de la o distanţă sigură, staţionând de-a lungul unei autostrăzi din apropiere.

„X-59 a finalizat cu succes primul său zbor în această dimineaţă”, a declarat purtătorul de cuvânt al Lockheed Martin, Candis Roussel, pentru Reuters, salutând acest eveniment ca fiind „o etapă importantă în aviaţie”.

Pilotul principal de testare al NASA pentru X-59, Nils Larson, a fost la comandă în cabina de pilotaj cu un singur membru al echipajului pentru acest zbor inaugural, a spus Roussel.

Un avion unic ce poate revoluționa zborurile comerciale

X-59, un avion experimental unic în felul său, este construit pentru a atinge o viteză de croazieră de 1.490 km/h, la o altitudine de 16.764 metri, mai mult decât dublul altitudinii şi aproape dublul vitezei la care zboară avioanele convenţionale, a declarat compania.

Datele obţinute din cercetările asupra X-59 vor sta la baza dezvoltării de noi praguri sonore pentru zborul supersonic deasupra uscatului, a declarat compania.

Avionul supersonic Concorde a început zborurile transatlantice regulate cu British Airways şi Air France în 1976. Dar avionul a fost retras din serviciu în 2003 din cauza costurilor de operare ridicate, a numărului limitat de locuri şi a numărului redus de pasageri, în urma unui accident mortal în iulie 2000 şi a atacurilor din 11 septembrie 2001.

În materialele de presă publicate online luna trecută, NASA a declarat că primul zbor al X-59 va fi o „buclă la o altitudine mai mică, la viteza de aproximativ 240 mph (386 km/h), pentru a verifica integrarea sistemului, marcând începutul unei faze de testare a zborului axată pe verificarea navigabilităţii şi siguranţei aeronavei”.

În timpul zborurilor de testare ulterioare, X-59 va zbura mai sus şi mai repede, depăşind în cele din urmă viteza sunetului - cu aproximativ 1.225 km/h.

La începutul acestei luni, California Manufacturers & Technology Association a numit X-59 „cel mai cool lucru fabricat în California” în 2025, în cadrul concursului anual de tehnologie la nivel de stat.

„Această realizare menţine poziţia Americii ca lider în aviaţie şi are potenţialul de a schimba modul în care publicul zboară”, a declarat într-un comunicat secretarul american al Transporturilor, Sean Duffy, care este şi administratorul interimar al NASA.

Mai multe pentru tine:
Cutremur la Dinamo. Un nou nume a plecat din club: „Decât să mă cert cu Nicolescu, mai bine fiecare pe drumul lui!”
Alimentul de care Fuego nu se atinge: „Cel mai nociv pentru ființa umană”. Îi îndeamnă pe toți să-l evite
Meghan Markle n-a mai așteptat și a dat vestea cea mare, atât de așteptată de fanii ei. Ducesa e în culmea fericirii
De ce emoțiile ne îmbolnăvesc mai mult decât mâncarea. „Când ești anxios, deprimat sau furios, creezi un tip greșit de chimie cerebrală care te îmbolnăvește grav”
O contabilă din Kenya a ajuns femeie de serviciu în România și trăiește cu frică. „Mi-e teamă în fiecare zi să nu fiu...”
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
33 de ani fără Anda Călugăreanu. Saveta Bogdan: „Ioana a rămas a nimănui, după decesul mamei. Dan Tufaru o internase la o casă de copii”. Cum arată mormântul artistei?
Păreri pro și contra despre Catedrala Mântuirii Neamului. Mihai Găinușă: „Bolnavii care nu plătesc CASS vor merge la Catedrală, nu la camera de gardă”. Ce spune Dan Negru?
Un tezaur roman, ascuns timp de 8 ani, după ce a fost descoperit cu un detector de metale
La șase luni de la naștere, Jennifer Lawrence a luat o decizie radicală: „Sânii mei...”