Zbor transatlantic revoluționar doar cu combustibili verzi. Folosește grăsimi reziduale și deșeuri de porumb

0
Publicat:

Primul zbor transatlantic al unui avion mare de pasageri alimentat doar cu combustibili alternativi va decola marți.

Zborul este operat de Virgin Atlantic FOTO: arhivă

Operat de compania Virgin Atlantic, acesta va zbura de la aeroportul Heathrow din Londra la aeroportul JFK din New York la ora 11:30 GMT, scrie bbc.com.

Companiile aeriene consideră că acest zbor, care este susținut de fonduri guvernamentale, demonstrează că este posibil un mod mai ecologic de a zbura.

Dar lipsa de aprovizionare cu combustibil rămâne o provocare, în timp ce alte tehnologii vor fi necesare pentru a atinge obiectivele privind emisiile.

Zborul este unicat până în prezent și nu transportă pasageri plătitori de bilete.

Așa numiții carburanți sustenabili pentru aviație (SAF) pot fi obținuți dintr-o varietate de surse, inclusiv din culturi, deșeuri menajere și uleiuri de gătit.

Pentru acest zbor, un Boeing 787 va fi umplut cu 50 de tone de SAF. Se folosesc două tipuri de SAF, dintre care 88% sunt derivate din grăsimi reziduale, iar restul din deșeurile rezultate din producția de porumb din SUA.

În urma testelor și analizelor, zborul a fost aprobat de autoritatea de reglementare britanică, Autoritatea Aviației Civile, la începutul acestei luni. Mai multe companii au fost implicate în proiect, inclusiv producătorul de motoare Rolls-Royce și gigantul energetic BP.

Industria aviației este deosebit de dificil de decarbonizat, dar șefii companiilor aeriene consideră că SAF este cel mai eficient instrument disponibil pentru a contribui la reducerea emisiilor nete la zero.

Avioanele continuă să emită carbon atunci când folosesc SAF, dar industria spune că "emisiile pe durata ciclului de viață" ale acestor combustibili pot fi cu până la 70% mai mici.

Shai Weiss, directorul executiv al Virgin Atlantic, a declarat că zborul companiei aeriene "dovedește că... combustibilul derivat din combustibili fosili poate fi înlocuit cu un combustibil sustenabil pentru aviație".

"Este cu adevărat singura cale de decarbonizare a aviației pe distanțe lungi, pe lângă faptul că avem cea mai tânără flotă din cer", a declarat el la emisiunea Today de la BBC. "Este o realizare cu adevărat importantă".

Cu toate acestea, el a spus că în prezent nu există suficiente SAF și a adăugat că, din cauza faptului că acest combustibil este mai scump, prețurile zborurilor vor sfârși prin a fi mai mari.

Fondatorul Virgin, Sir Richard Branson, a recunoscut că "va dura ceva timp" până când va exista suficient SAF pentru ca toată lumea să îl folosească.

"Dar trebuie să începi de undeva", a declarat el pentru BBC. "Și dacă nu am dovedi că se poate face, nu veți obține niciodată combustibil sustenabil pentru aviație".

SAF este deja utilizat în cantități mici, în amestec cu combustibilul tradițional pentru avioane, dar reprezintă mai puțin de 0,1% din combustibilul pentru aviație consumat în întreaga lume.

În prezent, costă mai mult decât kerosenul și se produc cantități relativ mici. De obicei, avioanele au voie să folosească doar până la 50% într-un amestec.

În Regatul Unit nu există fabrici comerciale dedicate SAF, deși obiectivul guvernului este de a avea cinci fabrici în construcție până în 2025, sprijinite de fonduri nerambursabile.

Companiile aeriene consideră că primul zbor pe distanțe lungi al unui avion mare de pasageri care utilizează 100% SAF reprezintă o etapă importantă. Dar experții spun că acești combustibili nu sunt un remediu magic.

Guy Gratton, profesor asociat de aviație și mediu la Universitatea Cranfield, a declarat: "Nu putem produce majoritatea necesarului nostru de combustibil în acest mod, deoarece nu dispunem de materiile prime necesare. Și chiar dacă am avea, acești combustibili nu sunt cu adevărat "zero net"."

El a spus că utilizarea tot mai mare a SAF trebuie tratată ca "o etapă spre viitoarele tehnologii cu adevărat "zero net zero"".

"Ar putea fi vorba de combustibilii electronici [care sunt produși folosind dioxidul de carbon sau monoxidul de carbon capturat, împreună cu hidrogenul], ar putea fi hidrogenul, ar putea fi unele tehnologii pe care le avem încă doar în stadiul de laborator".

Directorul de politici al grupului de campanie al Federației pentru Mediu în Aviație, Cait Hewitt, a declarat că ideea că acest zbor înseamnă că Marea Britanie este mai aproape de zborul "fără vină" este "o glumă".

Ea a spus că în viitor ar putea exista o tehnologie mai bună pentru a reduce emisiile de carbon, dar, deocamdată, singura modalitate de a realiza acest lucru este "să zburăm mai puțin".

Miniștrii britanici și industria aeronautică au insistat asupra faptului că sunt de părere că "zero net" până în 2050 este realizabil dacă numărul de pasageri crește.

Mark Harper, ministrul transporturilor, a declarat pentru BBC Breakfast: "Există acei militanți care vor să le spună oamenilor obișnuiți că nu pot zbura. Acesta este punctul lor de vedere, au dreptul la el. Guvernul nu este de acord cu ei”.

El a mai declarat că utilizarea SAF produce cu aproximativ 70% mai puține emisii de carbon decât combustibilii tradiționali, "așa că acesta este un mare pas înainte".

"Suntem, de asemenea, implicați în sprijinirea industriei pentru dezvoltarea hidrogenului și a zborurilor electrice pentru zborurile pe distanțe mai scurte, astfel încât toate aceste tehnologii sunt în curs de dezvoltare".

Harper a recunoscut că utilizarea SAF nu este "singura soluție", dar a spus: "Este un pas foarte important, alături de celelalte tehnologii, pentru a ne asigura că putem continua să zburăm și să protejăm mediul înconjurător".

Guvernul britanic intenționează să impună ca 10% din combustibilul pentru aviație să fie SAF până în 2030.

Airlines UK, care reprezintă transportatorii înregistrați în Regatul Unit, a declarat că aceștia trebuie să poată accesa suficiente SAF la prețuri accesibile pentru a îndeplini o astfel de cerință, iar o cantitate cât mai mare să provină din Regatul Unit.

Mai multe pentru tine:
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei