Cât „trăiește” bateria unei mașini electrice și ce îi poate reduce longevitatea

0
Publicat:

Șoferii care se gândesc să cumpere un vehicul electric (EV) își fac adesea griji cu privire la longevitatea bateriei. Deoarece bateria este cea mai scumpă componentă a unui vehicul electric, înlocuirea acesteia poate costa uneori mai mult decât întreaga valoare a mașinii.

Înlocuirea unei baterii pentru mașina electrică poate ajunge și la 40.000 de euro

Producătorii de vehicule electrice oferă de obicei o garanție pentru baterii de 8 ani sau de 160.000 de kilometri (care scenariu survine primul). Cu toate acestea, asta nu înseamnă că după această perioadă mașina poate fi dusă direct la fier vechi. În realitate, pe măsură ce bateria se uzează, autonomia de rulare a unei mașini electrice va deveni pur și simplu din ce în ce mai mică.

O baterie EV poate ține între 10 și 20 de ani, fiind mulți factori care-i influențează longevitatea. Bateriile folosite în țări cu climă caldă sau rece se vor degrada mai rapid decât cele folosite în zone cu climă mai blândă. Atunci când achiziționați un EV la mâna a doua, importat din străinătate, este important să știți de unde provine, deoarece acest lucru va afecta starea bateriei”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.

Un stil de condus agresiv are un efect minim asupra longevității bateriei, problema mai pregnantă fiind că mulți șoferi nu știu cum să aibă grijă corect de bateriile mașinilor electrice. Producătorii recomandă menținerea unui nivel optim de încărcare între 20% și 80% și evitarea utilizării frecvente a stațiilor de încărcare rapidă.

Înlocuirea unei baterii poate costa mai mult decât mașina

În timp ce vehiculele electrice au mai puține piese în mișcare și întreținerea lor costă de obicei mai puțin decât cea a vehiculelor cu motor cu ardere internă, dacă baterie unui EV se deteriorează într-un accident și trebuie înlocuită, ar putea fi vorba despre o cheltuială semnificativă. În funcție de modelul EV, o înlocuire a bateriei poate costa între 20.000 și 40.000 de euro.

Pentru a economisi bani, unii șoferi cumpără baterii deja folosite, dar chiar și cele mai ieftine baterii second-hand pornesc de la câteva mii de euro. Înainte de a cumpăra o baterie folosită, este important să aveți cât mai multe informații posibil despre nivelul de uzură, capacitatea reală și autonomia sa.

Modelele mai noi, cum ar fi mașinile Tesla, colectează aceste informații automat. Poate fi mai dificil de evaluat uzura vehiculelor electrice mai vechi sau mai rare, dar avem la dispoziție din ce în ce mai multe opțiuni de diagnosticare a stării de sănătate a bateriei. De asemenea, înainte de a cumpăra o mașină este indicat să discutați cu proprietarul și să aranjați ca o inspecție să fie efectuată. În caz contrar, cumpărătorii riscă să cumpere o baterie în stare proastă, care nu mai poate parcurge distanțe mari.

Mulți șoferi care iau în considerare cumpărarea unui vehicul electric sunt îngrijorați de nivelul de siguranță al bateriilor. Există o mulțime de povești online despre bateriile EV care iau foc, ceea ce descurajează adesea cumpărătorii potențiali.

Deși nicio mașină nu este imună la riscul de incendiu, mai ales în cazul unui accident major, Buzelis spune că ideea că vehiculele electrice pot lua foc spontan este un mit.

„O mulțime de studii arată că mașinile electrice iau foc mai rar decât mașinile pe benzină sau diesel. Cu toate acestea, stingerea unui incendiu provocat de un vehicul electric poate fi mai dificilă. Mulți șoferi rămân sceptici în ceea ce privește vehiculele electrice și sunt mai dispuși să distribuie materiale controversate despre pericolele pe care le pot prezenta aceste mașini, materiale care lasă impresia c-ar fi nesigure”, explică Buzelis.

Trucuri pentru prelungirea duratei de viață a bateriilor

Deoarece bateriile EV sunt foarte sensibile la schimbările de temperatură, este recomandat să parcați mașina la umbră în timpul verii și într-un garaj încălzit în timpul iernii. Spre deosebire de vehiculele propulsate de motoare cu ardere internă care folosesc căldura motorului pentru a încălzi pasagerii, vehiculele electrice se bazează exclusiv pe energia bateriei.

Eficiența motoarelor electrice este de cel puțin două ori mai mare decât cea a motoarelor cu ardere internă, iar în multe cazuri randamentul depășește 80-85%. Datorită faptului că un motor electric generează relativ puțină căldură în timpul funcționării, autonomia de rulare a unui vehicul electric este redusă semnificativ când vremea este răcoroasă.

Atât descărcarea completă cât și încărcarea completă pot dăuna bateriilor EV. Unii producători limitează nivelul de încărcare pentru vehiculele electrice, împiedicând încărcarea la 100% sau descărcarea la 0%. În special, șoferii ar trebui să evite să-și lase mașinile pentru perioade lungi de timp cu bateria complet descărcată sau complet încărcată. Proprietarii de vehicule electrice care au instalat stații de încărcare acasă sunt sfătuiți să lase mașina conectată pentru a regla automat nivelul de încărcare a bateriei, astfel încât acesta să poată fi menținut la 80%.

Chiar și factori precum accelerarea bruscă sau frânarea pot afecta longevitatea bateriei, ceea ce înseamnă că un stil de condus mai lin și mai calm este benefic pentru vehicul.

Studiile arată că autonomia unui EV se poate scurta cu 1-3% pe an. Deși producătorii asigură că bateria nu va trebui înlocuită pe durata de viață a vehiculului, un vehicul electric mai vechi nu va fi la fel de eficient, iar autonomia sa va fi redusă semnificativ.

Mai multe pentru tine:
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Lupu Rednic ține cură de slăbire, la 56 de ani: „Grăsimea-i bună numai în tigaie!”. Secretul sănătății: un păhărel de horincă și untură de porc de Mangalița. Cât costă dieta?
Cine este Bogdan Boitor, noul iubit al Ilincăi Vandici. În ce oraș din România a dus-o pe vedetă în vacanță
Tânăra de 16 ani care a întors toate scaunele la „Vocea României” încă de la primele note. Smiley: „Eu nu am mai auzit niciodată așa ceva”
Mesajele Vasilicăi Enache, avocata decedată în explozia din Rahova, analizate de criminalist: „În acel bloc era o bombă cu ceas”
Prințul renegat, un libidinos notoriu! Apela la angajații de la Palat să facă rost de femei și-și dorea ”blonde și balerine”
Acuzată că poartă genți de lux, dar că nu-și ajută tatăl aflat la azil! Ion Cassian o apără pe Irina Columbeanu: „Nu-i duceți grija lui Irinel, are șifonierul plin cu...!”
Exclusiv! Acasă la Chef Alexandru Sautner. Juratul "Chefi la cuțite" ni le prezintă pe fetele care-l împlinesc ca soț și tată
Alexandru Rogobete le cere medicilor de la Terapie Intensivă să nu mai poarte bijuterii: „Renunțați la verighetă sau plecați din ATI!”
Cine a fost Dorin Pavel, inginerul care a plănuit marile hidrocentrale din România
Relația scandaloasă de 72 de ore pe care fratele Regelui Charles a avut-o cu un model Playboy