Românii nu mai cumpără mașini electrice. Vânzările au scăzut cu 35% într-un an. Care sunt motivele

0
Publicat:

Vânzările de mașini electrice au scăzut dramatic în ultimul an, fiind cumpărate cu 35% mai puține în febrarie 2025 față de aceeași lună a anului trecut.

Două mașini electrice puse la încărcat
Vânzările de mașini electrice au scăzut dramatic în ultimul an. Foto arhivă

Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto din România (APIA) a publicat luni primele informații oficiale despre înmatriculările de autovehicule din România, în luna februarie 2025, bazate pe datele publicate de DGPCI și prelucrate de specialiștii noștri.

Această informare oferă o perspectivă rapidă, la cald, asupra principalelor tendințe din piață”, scrie APIA, prezentând principalii indicatori.

Astfel, în luna februarie, înmatriculările de autoturisme noi au fost în creștere cu 5.4% față de februarie 2024, ajungând la un volum de 11.779 unități.

Tot în februarie, autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere de -35% față de februarie 2024, realizând o cota de piață de 6.1%.

În primele 2 luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi au atins 23.602 unități, cu o scădere de doar -0.6% față de perioada similară a anului 2024.

image

În ce privește numărul de mașini achiziționate în februarie în funcție de marcă, APIA a furnizat următorul clasament:

image

De ce se vând atât de greu mașinile electrice

Încă de la finalul anului trecut, experții auto au identificat factorii cheie din spatele vânzărilor lente de mașini electrice, avertizând că nu este vorba doar despre costurile mult mai mari de achiziție față de mașinile pe combustie internă.

Costul per kilometru parcurs este mult mai scăzut în cazul unui vehicul electric față de costurile de rulare ale mașinilor pe motorină sau pe benzină, dar în cazu mașinilor electrice prețul inițial este mult mai ridicatdecât în cazul uneia pe combustie internă. „Deși mulți clienți nu iau în calcul vehiculele electrice din cauza prețurilor umflate, acesta nu este singurul factor care a încetinit vânzările”, subliniază experții auto, enumerând câteva dintre motivele pentru care vehiculele electrice nu sunt foarte populare.

Inaccesibile fără stimulente guvernamentale

Prețul este încă principalul motiv pentru care șoferii nu trec la mașini electrice. carVertical relevă că ponderea medie a vehiculelor electrice verificate pe platforma sa în prima jumătate a anului 2024 în România a fost de doar 0,5%. În medie, mașinile electrice sunt cu 40-50% mai scumpe decât cele pe benzină. Prin urmare, stimulentele guvernamentale rămân unul dintre principalii factori pentru alegerea unui vehicul electric.

În general, vehiculele electrice nu sunt suficient de accesibile în ziua de azi. Doar ca exemplu, dacă ne uităm la mașini de familie de 15 ani vechime care rulează pe benzină sau diesel, găsim ușor variante până în 10.000 de euro. Mai mult, aceste mașini sunt excelente atât pentru naveta de zi cu zi cât și pentru remorcare sau călătorii în familie la drum lung. În același timp, mașinile electrice la prețuri similare ar putea fi, în cel mai bun caz, vehicule decente de condus în oraș.

Se depreciază mult mai repede decât mașinile clasice

Mașinile electrice se depreciază și devin indezirabile relativ repede pe măsură ce îmbătrânesc. Mulți dealeri de mașini second hand susțin că nimeni nu își dorește un vehicul electric la mâna a doua. Nu numai că sunt mai scumpe decât cele pe diesel și benzină, dar bateriile consumate care s-au degradat în timp le compromit valorile reziduale.

Matas Buzelis, expert auto al carVertical, spune că unii proprietari de vehicule electrice au început chiar să revină la mașinile diesel și pe benzină: „Auzim de la dealeri că nu mai sunt dispuși să accepte mașini electrice la mâna a doua, deoarece probabilitatea de a le vinde este foarte scăzută. Acest lucru încalcă practica obișnuită deoarece, de obicei, oamenii care sunt dispuși să cumpere o mașină nouă sau mai nouă, o dau reprezentaței la schimb pe cea veche. Având în vedere această situație, nu este surprinzător faptul că unii șoferi care dețineau anterior vehicule electrice, aleg acum să cumpere și să revină la mașinile cu motor cu combustie internă. Unii șoferi deja se tem că nu vor putea vinde un vehicul electric după ce l-au deținut câțiva ani și că vor suferi pierderi financiare semnificative.”

Majoritatea oamenilor își înlocuiesc mașinile la fiecare câțiva ani, așa că firesc au tendința de a evita să cumpere mașini care se depreciază rapid. În plus, este imposibil să știi cât de repede se va deteriora bateria, lucru care are un impact puternic asupra valorii unui vehicul electric. Unele vehicule electrice cum ar fi Tesla și câteva modele Audi, sunt foarte căutate, dar acest lucru nu împiedică de obicei prea mult deprecierea.

Mașinile electrice scumpe, de lux, sunt printre vehiculele de pe piață care se depreciază cel mai tare. Tehnologiile noi îmbătrânesc rapid, bateriile se deteriorează și pe piață este un flux continuu de modele mai impresionante an de an. Aceste aspecte scad valoarea unor modele precum Audi e-Tron GT, Tesla Model X și Tesla Model S.

Neplăcerile sunt mai mari decât beneficiile

De obicei, la început oamenii se concentrează mai ales pe beneficiile mașinilor electrice, confruntându-se abia mai târziu cu neplăcerile asociate. Una dintre principalele probleme cu vehiculele electrice este că infrastructura orașelor nu este încă adaptată corespunzător pentru mașini electrice și probabil că nici nu va fi prea curând. Vehiculele cu combustie internă pot fi alimentate în câteva minute și au o autonomie de sute de kilometri, în timp ce mașinile electrice necesită spații de încărcare în cartierele dens populate, lângă magazine, birouri și alte destinații importante.

Tehnologia EV nu este nici pe departe perfectă și trece prin schimbări rapide ceea ce face ca mașinile electrice mai ieftine, la mâna a doua să fie extrem de ineficiente. Oamenii așteaptă baterii mai bune, încărcătoare mai rapide și alte inovații pentru a considera rezonabilă deținerea unui vehicul electric. Între timp nimeni nu cumpără mașini electrice second hand din cauza prețurilor ridicate, a bateriilor deteriorate, a autonomiei reduse și a tehnologiei învechite.

În momentul de față, o mașină electrică pare o opțiune bună ca a doua mașină cu care se poate face naveta prin oraș – este ieftin de încărcat, se poate încărca acasă și nu sunt probleme de autonomie având în vedere că va fi folistă pentru călătorii scurte. Cu toate acestea, utilizarea unui astfel de vehicul pentru călătorii mai lungi nu este convenabilă și o mașină electrică costă mai mult decât un vehicul cu combustie internă care este mult mai capabil - poate tracta remorci sau poate asigura transportul întregii familii în călătorii lungi.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite