Exclusiv Vicepremierul Tanczos Barna: „Nu s-a pus problema creșterii TVA, Horeca rămâne un barometru al încrederii”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vicepremierul Tanczos Barna a fost invitat miercuri, 5 noiembrie, la Interviurile Adevărul, unde a vorbit despre reforma din administrația locală, dar și despre situația economică și politică a țării.

Vicepremierul Tanczos Barna a explicat la Interviurile Adevărul condițiile acordului din coaliție privind reforma administrației publice, acolo unde liderii partidelor de la guvernare au stabilit că vor dispărea 30% din numărul total de posturi posibile din instituțiile publice locale. Potrivit vicepremierului, această condiție duce la o reducere reală de 10% din posturile ocupate: 

„În primul rând, trebuie să clarificăm acest 30%. Acest 30% înseamnă reducerea numărului de posturi, care generează o reducere efectivă de 10% a posturilor ocupate. Aici au fost cele mai multe dispute și în trecut. Noi, ce din UDMR, inclusiv la discuția cu domnul președinte Nicușor Dan, am spus că suntem de acord cu această formulă, pregătită de domnul Cseke în pachetul de reformă administrativă sau reformă administrației locale și centrale, care înseamnă o reducere de 30% a posturilor teoretice, un efect de 10%, care înseamnă undeva la 13.000 de angajați din primării și o limitare de 20%, adică nu mai mult de 20% față de numărul actual de angajați.

Desigur, de la primărie la primărie lucrurile stau diferit, pentru că sunt unele primării care au externalizat activitățile, sunt alte primării care au internalizat activități, sunt unele primării în care au fost primari gospodari și au încercat să țină la minimul necesar numărul de angajați, sunt alte primării care au fost mai largi de mână. De aceea este foarte complicat să ai un singur sistem care să fie fit-to-measure (n. r. - un sistem potrivit pentru toate primăriile). O analiză detaliată pe 3.200 de UAT-uri, n-ai cum să faci. Dar decizia generală, din punctul nostru de vedere, aceasta este. Ne apropiem foarte mult de o variantă finală și am mai făcut pași ieri. S-a completat cu o măsură agreată de 10% reducerea bugetului de personal în administrația centrală. Asta înseamnă că față de anul 2025 cheltuielile de personal se reduc cu 10%. Este cam aceeași economie în administrația centrală și locală. A fost o condiție și a PSD să le abordăm pe ambele”.

Acordul final, pe masa coaliției în ședința de săptămâna viitoare

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila va prezenta proiectul săptămâna viitoare, urmând să poată fi începută procedura de asumare a răspunderii pe acest pachet al administrației, mai explică Tanczos Barna. 

Acestea „nu reprezintă, de fapt, miezul reformei”, mai punctează Tanczos Barna: „Reforma înseamnă, de fapt, acele elemente care ajută primăria să încaseze impozitele. Și acolo sunt foarte multe propuneri noi, legislație nouă, care ajută primăria să execute silit inclusiv datornicii, să încaseze amenzile de circulație, pentru că nu am mai restitui permisul de conducere, până nu sunt plătite, persoana având permisul suspendat. La vânzare, și cumpărătorul, și vânzătorul, trebuie să plătească toate dările la administrația locală. Din ajutoarele sociale pot fi reținute parțial sumele pentru a acoperi amenzi sau datorii la bugetul local. Deci toate aceste lucruri ajută administrația locală să crească veniturile proprii”. 

Potrivit vicepremierului, aceasta este, de fapt, reforma: „Pot fi externalizate executorile silite. Poate merge primăria la o firmă de executoare silită și să încaseze acele datorii de la companiile care nu-și plătesc impozitul local. Toate aceste lucruri ajută la consolidarea veniturilor la nivel local la primării. Acestea sunt adevăratele reforme. Desigur, este neplăcut și știm și noi că este neplăcut ca la unumite primării să plece un om, doi oameni, trei, poate zece”.

Vicepremierul preconizează că în unele cazuri au fost deja plecări din primării. Reforma fiind anunțată deja de mai multă vreme. 

„În foarte multe situații, eu preconizez deja că au fost plecări naturale. Că din păcate, noi de trei luni de zile nu reușim să finalizăm această reformă, acest pachet de reformă al administrației locale, și atunci cei care se simt în pericol, că ar putea fi dați afară, puteau să plece în sectorul privat, puteau să caute o alternativă. Eu cred că nu este un capăt de țară și este nevoie și de o reformă de acest gen în administrația locală. Și centrală, pentru că și acolo sunt foarte, foarte multe instituții unde, prin eficientizarea activității, se pot reduce costurile”, mai spune Tanczos Barna. 

Va crește șomajul? 

„Nu cred că este un șoc pentru piața muncii. Este un efect de dispersie maximă, adică sunt afectate practic 3.000 și ceva de UAT-uri. Cu siguranță, un angajaț, doi angajați la nivel de o comună nu crește spectaculos șomajul și foarte mulți își vor găsi, sunt convins, loc de muncă în mediul privat”.

Se simplifică activitatea în instituțiile de stat? 

„Am rezolvat problema aceea cu memorandumul pentru achizițiile de bunuri și servicii până la sfârșitul anului. Am dat o ordonanță de urgență. Practic, a venit Ministerul Finanțelor și și-a corectat greșeala, pentru că textul, așa cum a fost citit în prima fază în ședința de guvern, a fost, într-adevăr o exagerare și a fost o greșeală a Ministerului Finanțelor. A venit domnul ministru cu o altă variantă. A fost aprobat, acceptat, aprobată de domnul ministru și acea problemă, în principiu, s-a rezolvat.

Birocrație există, din păcate, dar foarte multă birocrație este creată și în interiorul instituțiilor. Cu siguranță, debirocratizarea ar putea să elibereze foarte multă forță de muncă. Iarăși, acea forță de muncă ar trebui să meargă în privat ca să producă mai multe impozite taxe care să susțină sistemul de stat. Pentru că ce înseamnă statul român? Statul român înseamnă instituții.

Înseamnă o primărie, înseamnă o școală, înseamnă spital, înseamnă, inclusiv, nu știu, agenția de mediu, agenția de agricultură, la nivel județean, un minister. Înseamnă sute de mii de oameni care prestează servicii publice. Acele servicii publice, dacă sunt de calitate, sunt prompte, sunt la timp și sunt pe o organizare eficientă sau mai eficientă, se reduc și costurile. Este un deziderat și pentru mine, și pentru foarte mulți politicieni. Este greu de realizat în România. Avem o cultură organizațională aparte. Ne place să creăm proceduri, ca după acea să fie implementate de mai mulți oameni”. 

Condițiile realizării reformei administrației locale

Potrivit vicepremierului, ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, va avea termen până marți să pregătească varianta finală, iar „săptămâna viitoare trebuie să fie un da sau nu”. 

Fără aceste decizii, fără reforma în administrația publică și centrală, nu poate fi însă făcut bugetul pentru anul viitor, arată Tanczos Barna. O contestare a unuia dintre partidele coaliției pot opri însă reforma, iar atunci Puterea va trebui să abandoneze munca din ultimele 3 luni pe acest subiect: „Eu sunt convins că dacă nu decidem marți săptămâna viitoare cu da sau nu, nu se mai poate face nimic pentru 2026”.

Deocamdată nu s-a opus nimeni, relatează vicepremierul, însă discuțiile de până acum nu au fost neapărat prietenoase, în unele cazuri ducând chiar la scandal între lideri. 

Educația, apărarea și sistemul sanitar vor fi scutite de reforma administrației, iar poliția este o discuție aparte, explică vicepremierul. 

Majorarea TVA, exclusă 

Vicepremierul mai afirmă că nu s-a pus niciodată problema creșterii TVA după măsurile din august, momentul în care a fost majorat TVA general la 21%, prin primul pachet de măsuri fiscal-bugetare:

„Horeca, un fel de barometru al încrederii în ziua de mâine”

„În coaliție nu a mai discutat nimeni de creșterea TVA. Comisia (n. r. - Comisia Europeană) ne-a mai cerut în Horeca. M-am opus pentru că ar fi un dezastru pentru sectorul Horeca. Și așa lucrurile nu stau bine. Incertitudinea tot timpul generează efect în Horeca. Este un fel de barometru al încrederii în ziua de mâine. La ce renunță omul prima dată? La o excursie, la un hotel, la costuri zilnice. 

Nu s-a pus problema și nu văd nicio necesitate și nici o presiune ca anul viitor TVA-ul să fie crescut. Nu văd nicio măsură și nici nu s-a discutat nici o altă măsură de fiscalitate sau de creștere a fiscalității în coaliție pe 2026”. 

„Avem inflație de 10%. Deci să nu ne îmbătăm cu apă rece”

Totuși, ținta de deficit pentru anul viitor nu va fi ușor de atins, precizează vicepremierul, avertizând că nu trebuie „să ne îmbătăm cu apă rece”:

 „De aceea presăm pe reformele în sistemele de administrație centrală sau administrație locală. Nu sunt până acum decizii cu efect serios și de volum de reducere a cheltuielilor. Aceste decizii trebuie să apară. Altfel, într-adevăr, va fi greu să se închidă Ministerul Finanțelor pe un 6 și ceva la sută. Nu știu exact care va fi ținta reală (n. r. - de deficit). Trebuie să ne apropiem de șase. 

Dar va fi foarte greu.Văd la Ministerul Finanțelor că avem creștere de venituri din august până acum, dar să nu se bucure prea mult. Din colectări. Să nu se uite nimeni, nici la Ministerul Finanțelor, că avem inflație de 10%. Deci să nu ne îmbătăm cu apă rece. Sper din tot sufletul cu aceste acțiuni de reducere a evaziunii fiscale pe care le vedem zilnic la televizor, generate de procurori, de poliția economică, de ANAF, să producă și rezultate, dar încă să nu se îmbete nimeni cu apă rece că în două luni de zile am încasat TVA un pic mai mult. Pentru că în august am avut TVA mai mare. În iulie s-a facturat foarte mult. Din 1 august a crescut TVA-ul. Și este un efect de moment.

Septembrie arată, iar, un pic mai bine. Dar avem deja TVA și o inflație mult mai mare. Deci trebuie să vină rezultat de calitate, nu de volum, de cantitate, doar din efectele colaterale. Eu sper că aceste acțiuni vor pune pe gânduri acele companii, acele persoane, acei manageri, administratori care până acum numai încercau să fenteze legea”.

Reforma pensiilor pentru magistrați 

„Am văzut deschidere și din partea magistraților”

Privind reforma pensiilor pentru magistrați, vicepremierul dă asigurări că și acest subiect urmează să fie dus la capăt. 

„Poate nu exact în forma asta, dar într-o formă apropiată de această primă decizie din coaliție, adică noi decisesem 70% din salariul magistratului și o perioadă de tranziție de 10 ani, putem să rediscutăm aceste elemente, dar decizia trebuie să fie foarte apropiată ca procent ca termen de tranziție de această primă decizie și trebuie reluată procedura cât se poate de repede, așteptăm și motivarea Curții, avem și acolo o chestiune procedurală, mai avem timp și este posibil.

Și la Comisie, dacă o să vadă Comisia că suntem pe traiectoria cea bună și o să avem o decizie pe 3 decembrie, de exemplu, cred că nu o să fie o problemă. Important este că aceasta reformă să se facă. Am văzut deschidere și din partea magistraților. (...) În societate trebuie să țintim echitatea socială, corectitudinea și acel echilibru care nu lasă loc la exagerare”.

Tanczos Barna este încrezător că o variantă poate trece de Curtea Constituțională. 

Discuții privind condițiile de pensionare în MAI

Discuțiile cu privire la condițiile de pensionare au ajuns și la nivelul MAI, context în care vicepremierul precizează că subiectul a fost atins de mai multe ori de liderii coaliției în ultima perioadă: „Și ieri, și acum o săptămână, două săptămâni, acolo domnul ministru Predoiu stăpânește foarte bine domeniul, este de ani de zile, cunoaște problemele provocării sistemului, cunoaște foarte bine provocările momentului. Această siguranță națională, această situație cu granița cu Ucraina, cu război la graniță, cu intrarea în Schengen, provocările, că am discutat, de exemplu, de graniță România-Ungaria și rolul poliției de frontieră într-o zonă de Schengen.

Pentru că, la prima vedere, și îmi spun colegii de acasă, din Satu Mare, din Bihor, domnule, de ce n-au plecat polițiștii? De ce se mai duce poliția de frontieră la lucru dimineața când nu mai avem frontieră? Și explicația este una relativ simplă și logică, dată de domnul ministru Predoiu - domnule, controlul se face. Nu se mai face cu barieră și cu buletinul la barieră. Este mult mai complex, mai complicat, dar trebuie să asiguri un control între cele două țări, pentru că traficul de persoane, traficul de bunuri, traficul de toate felurile, trebuie oprit și trebuie prinse acele persoane, acei infractori, care până acum trebuiau să se oprească la o barieră și acum nu mai avem barieră”.

Alegerile din București, „o bătălie politică cu miză uriașă”

Aduce o atmosferă mai calmă stabilirea alegerilor în PSD? 

„E greu să ai atmosferă calmă în politica din România, pentru că tot timpul ai provocări. De toate tipurile. Acum avem provocarea cu alegerile din București. Nu se vor calma spiritele foarte repede, pentru că este o bătălie politică cu miză uriașă. Probabil cea mai mare miză după alegerile prezidențiale. Alegerea primarului din București implică foarte mult și datorită faptului că sunt deja doi primari care au ajuns președinte în România.

Cu siguranță miza este uriașă, mai puțin la UDMR. Noi am decis să nu candidăm de data asta la București. Nu avem nici un candidat, nici nu susținem pe nimeni, pentru că nu avem comunitate care să influențeze rezultatele din București”, mai arată Tanczos Barna.

„Coaliția va rămâne stabilă”

Vicepremierul se arată încrezător în durata de viață a coaliției actuale, chiar dacă campania pentru alegerile din Capitală va aduce discuții în contradictoriu:

„Ne uităm la această dispută politică. Vor mai fi probabil declarații politice care sunt undeva la limita colegialității din coaliție, dar nu vor ieși niciodată probabil din această limită. Coaliția va rămâne stabilă și după alegeri. Aștept cu deosebit interes și eu și mă uit deja la campania electorală care a început cu abordările candidaților. E campania electorală, deci vor fi discuții în contradictoriu.

Acum putem să spunem că este ceartă, dar asta este politica, asta înseamnă o campanie, trebuie să spui de ce ești tu bun și de ce n-ar fi bun celălalt. Acest lucru nu poate fi spus fără să superi, sau fără să spui ceva despre contracandidat. Eu am avut campanii personale ca senator, am avut și contracandidat, campanii în care nici n-am rostit numele contracandidatului, n-am spus niciodată nimic despre el, am vorbit doar despre programul meu, intențiile mele, propunerile mele. Se poate face campanie și în felul acesta, dar în alegerile din București, în alegerile pentru primării atât de importante sunt inevitabile ciocnirile”. 

„Este o perioadă aproape fără precedent”

Tanczos Barna subliniază și condițiile complicate în care vin aceste alegeri parțiale, afirmând că lucrurile se pot calma, dacă situația economică este rezolvată cu calm și cu fermitate:

„Suntem în primul an de după alegeri. Este un an complicat și din punct de vedere economic, și din punct de vedere politic, și macroeconomic, și global. Este o perioadă aproape fără precedent în ultimii 50-60-70 de ani. Deci nu este o perioadă ușoară.

Lucrurile se pot calma, dacă această situație economică este rezolvată cu calm și cu fermitate. Pentru că putem crea bazele unor creșteri economice pentru următorii 10 ani, dar pentru acest lucru trebuie să vină foarte repede niște măsuri de reformă și sper că și colegii de coaliție să accepte aceste lucruri cât se poate de repede și de pragmatic să luăm decizii”. 

„PSD nu o să facă niciodată coaliție cu AUR” 

Întrebat despre „colaborarea” PSD-AUR din Parlament, acolo unde ambele formațiuni politice au votat pentru chemarea premierului în plen, Tanczos Barna exclude o eventuală coaliție PSD-AUR:

„Sunt câteva lucruri ciudate în Parlament. Sunt anumite proiecte, înțeleg, în care există câteodată un vot similar sau votează la fel PSD cu AUR. Eu exclud orice colaborare serioasă PSD-AUR. PSD nu o să facă, din punctul meu de vedere, niciodată coaliție cu AUR, pentru că ar fi sfârșitul PSD-ului. Deci, în momentul de față, așa cum stau lucrurile, PSD-ul ar fi un partid mai mic într-o coaliție în care AUR este un partid mai mare. Ok, acum, în Parlament, proporțiile sunt diferite, adică încă are PSD mai mulți parlamentari decât AUR, dar sondajele sunt certe, deci nu mai este un singur sondaj și iese din ecuație, tendințele sunt clare.

Și obiectivul PSD-ului este să-și recapete acel bazin electoral pe care l-a pierdut și care s-a dus spre AUR. Și obiectivul PNL-ului este același, de a recăpăta din zona AUR votanți. USR trebuie să recâștige electoratul din diaspora, de exemplu, un electorat pe care în mare măsură l-a pierdut. Deci ambele, sau cele trei partide, au un scop comun, dincolo de aceste discuții în contradictoriu, să-și recapete bazinele electorale, votanții care i-au susținut până acum și acum mulți dintre ei s-au dus spre AUR”, mai arată Tanczos Barna.

„PSD nu are niciun interes să dinamiteze această coaliție”

Vicepremierul UDMR afirmă și că speranțele AUR privind destrămarea coaliției sunt deșarte, comentând afirmația prim-vicepreședintelui AUR Marius Lulea la Interviurile Adevărul, conform căreia, chiar PSD ar putea să depună o moțiune de cenzură:

„În calitate de lider al unui partid de opoziție, dânsul nu are la ce să spere la altceva decât la o destrămare a coaliției. Eu zic că speranțele sunt deșarte, sunt degeaba. Aceste scenarii nu se vor întâmpla, pentru că nu are niciun interes PSD-ul să dinamiteze această coaliție”.

„Ne-au trimis acasă, dar a fost mai bine”

Vicepremierul afirmă totodată, în ciuda discuțiilor aprinse din ultima perioadă în Coaliție, că existe șanse ca această coaliție să reziste și ca rocadă să se întâmple. Totodată, el mai arată că UDMR nu „poartă pică” pentru excluderea Uniunii la rocada anterioară, în 2023, atunci când PSD și PNL au decis să meargă singure la guvernare în al doilea cabinet al coaliției, condus de fostul premier Marcel Ciolacu:

„După rocadă o să fie vioara întâi (n. r. - PSD), cu siguranță, dar actuala formulă a fost decisă împreună cu ei. Și a fost acceptată această rocadă, iarăși, de premier, o rocadă care a mai funcționat și a dat un guvern cât de cât stabil de trei ani de zile. E altă discuție ce a făcut guvernul acela în ultimii doi ani și cum au crescut cheltuielile și cum au ajuns la un deficit de aproape 10%, dar a funcționat din punct de vedere politic, fără UDMR, că pe noi ne-au trimis acasă la un moment dat, dar a fost mai bine. A fost mai bine pentru că ne-ar fi fost foarte greu să rămânem într-o coaliție în care, fără discernământ, s-au făcut niște cheltuieli care au dus deficitul la peste 9%”, mai spune Tanczos Barna.

„Misiunea imposibilă” din economie

Ce s-a greșit și cum a ajuns România la un deficit de peste 9%?

Referitor la situația din economie, fostul ministru al Finanțelor a relatat că majorările de cheltuieli au început încă din 2023. Totodată, explică faptul că fosta coaliție PSD-PNL-UDMR (n. r. - al doilea cabinet condus de Marcel Ciolacu) a avut o misiune imposibilă, detaliind momentul în care a ajuns în fruntea ministerului:

„Inclusiv în 2023 au fost creșteri de cheltuieli peste deficitul prognozat la începutul anului. Se mai întâmplă, îți programezi un deficit de 5% și e închis cu 5,2%, ai un deficit de 3% programat, e închis cu 3,5%, dar să ajungi de la 5 sau 6 la 9 este o distanță foarte mare. Și este, de fapt, lucrul pe care l-a constatat și coaliția, potențiala coaliție, care în decembrie a început să negocieze formarea guvernului după alegeri. La aceste negocieri, când au văzut cifrele, colegii noștri de la USR s-au ridicat, au spus - noi la așa ceva nu ne băgăm, rezolvați-vă problema, ați făcut-o voi, reparați-o voi, ați stricat-o voi, reparați-o voi.

Noi dacă n-am fi rămas, n-am fi avut majoritate în Parlament, adică PNL-PSD n-ar fi avut majoritate și era aproape imposibil să facă un guvern minoritar într-o perioadă de maximă tensiune politică, acel risc politic a fost evaluat și de agențiile de rating. Atunci am primit prima degradare a perspectivei, nu a rating-ului de țară, dar a perspectivelor fiscal-bugetare și atunci am decis să rămânem în această coaliție și am ajuns eu la Finanțe. Desigur, față de domnul Nazare, pachetul pe care l-am primit eu în ianuarie ca ministru al Finanțelor de la coaliție a fost mult, mult mai șubred”. 

„Am propus o primă reducere a cheltuielilor de funcționare. Ministerele nu au redus cheltuielile”

El amintește că Ministerele aveau încă de atunci misiunea de a reduce cheltuielile, însă acest lucru nu s-a întâmplat. 

„Domnul Nazare a primit în prima săptămână majorare de TVA, majorare de taxe, depolitizare practic la ANAF, poate să numească pe cine dorește dânsul și îți asumă și răspunderea pentru rezultate. A fost o altă conjunctură, practic în ianuarie ne pregăteam pentru alegeri, martie sau mai, încă nu știam exact, dar ne pregăteam pentru alegeri prezidențiale. În alegeri prezidențiale nu faci niște reformă fiscală, nu iei decizii de genul acesta și atunci a fost un fel de mission impossible (n. r. - misiune imposibilă), să construim un buget pe 7%, coborând de la 9,3% în aceste condiții.

Ce am propus eu atunci a fost o prima reducere a cheltuielilor de funcționare cu 5% la toate instituțiile statului, și la UAT-uri, și la ministere, sau agenții subordonate sau finanțate de la bugetul de stat din sistemul central, la personal și la funcționare, lucru care ne-ar fi apropiat foarte mult de 7%. Aceste lucruri nu s-au întâmplat. Ministerele nu au redus cheltuielile. Și atunci a mai primit un pachet, un bonus, domnul Nazare, o păsuire de la 7% la 8,4%. Închidem anul acesta cu 8,4%, 8, ceva, să vedem cum va fi sfârșitul anului, dar lipsa măsurilor din primele luni la nivelul ministerelor și-a pus amprenta pe funcționare”.

Avertismentul fostului ministru al Finanțelor: „Blocarea investițiilor  nu ajută economia”

„Ceea ce nu mi-aș dori niciodată, și se întâmplă din păcate acum de foarte multe ori, e să blocăm investiții. Nu ajută economia. Și vom genera, dacă nu avem grijă, o spirală care, dacă pornește, o să fie foarte, foarte greu de oprit. Este un risc real. Noi nu ne permitem să blocăm toate investițiile în zona rurală, toate investițiile în școli, în spital, pentru că statul are contracte cu acești antreprenori. Antreprenorii, la rândul lor, au angajați. Acei angajați, la rândul lor, duc acasă salarii. Noi, dacă de azi pe mâine oprim PNRR-ul, oprim Anghel Saligny, companiile românești vor suferi. Desigur, bugetul o să arate mai bine.

Doar că, pe partea cealaltă, la încasări, o să vedem ceea ce se vede câteodată și acum, că acele companii nu mai produc. Și dacă intrăm în această spirală a reducerii consumului, care, din păcate, iarăși deja avem câteva semnale la anumite bunuri de consum, că există o încetinire a consumului, o incertitudine. Noi, dacă nu reușim să oferim încredere în anul 2026, în 2027, și că avem o șansă reală de a ieși din această criză bugetară, că nu este încă o criză economică, e o criză bugetară, dacă nu reușim să oferim această încredere, da, se va perpetua și va fi foarte greu anul viitor”, mai spune vicepremierul.

Există posibilitatea să avem o criză economică?

„Eu sunt convins că putem evita criza economică. Sunt convins că acest buget, care e pregătit pentru 2026, va fi consistent pe partea de investiții. Am stabilit deja prioritățile. Începem cu bugetarea tuturor investițiilor pe fonduri europene. Anul acesta a crescut absorbția semnificativ, pentru că începând din ianuarie am prioritizat plățile la proiectele pe investiții. Pe partea de fonduri europene am început să creștem destul de bine  pe absorbție. Deci prioritizăm pentru 2026 fonduri europene, vine PNRR, care trebuie terminat până în august. Acolo avem și împrumut, avem și grant, sumă care nu trebuie restituită”, afirmă vicepremierul privind riscurile situației economice actuale. 

Pe reforma din justiție pot fi pierdute 230 de milioane, amintește vicepremierul. Suma la care face referire este cea aferentă reformei privind pensiile pentru magistrați, care a picat recent testul constituționalității. „Eu cred că putem rezolva și această problemă, chiar dacă sunt încă discuții”, completează Tanczos Barna.  

Propuneri pentru educația fizică în școli 

Tanczos Barna anunță și un proiect pentru educația fizică în școli, subliniind beneficiile pentru copii. Inițiativa va fi realizată în colaborare cu ministrul Educației:

O să venim în scurt, împreună cu domnul ministru Daniel David, cu propuneri pe sportul școlar. Pentru că pe acest segment, noi nu avem nimic structurat și organizat. Și sănătatea societății și a cetățenilor depinde foarte mult de modul de viață, de stilul de viață, de acele obișnuințe din tinerețe, din copilărie, nemaivorbind de acele analize medicale care se fac la fiecare sportiv. Conduc o academie de sport de hockey acasă și știu, că am trecut prin aceste analize medicale mii de copii în 10 ani de zile. Aveam copii care se duceau direct la analize amănunțite, pentru că se descoperea ceva la inimă, ceva la un picior. Sunt foarte, foarte importante”.

Situația din Coaliție: „Văd o transformare semnificativă la premierul Bolojan”

De ce durează reformele?  

Nu avem unanimitatea în coaliție. Din cauza celor patru (n. r. - partide ale coaliției). Nu o să dau vina pe nimeni. Partidele sunt formate din oameni.(...) Noi suntem cei care trebuie să ne înțelegem și nu o să dau vina niciodată pe nimeni. Nici măcar în coaliție nu arăt cu degetul la nimeni. Nu o să o fac în public. Noi trebuie să ne asumăm această responsabilitate și e responsabilitatea noastră a celor din coaliție, cele patru formațiuni”.

Frânează Bolojan reformele? Din cauza inflexibilității sale se întâmplă asta?

„Toată lumea încearcă să explice de ce varianta proprie este mai bună. Domnul Bolojan nu mai este primar de Oradea sau președinte de CJ Oradea. Lucrez cu dânsul de luni de zile și chiar văd o transformare semnificativă și o deschidere pentru dialog și o flexibilitate din ce în ce mai mare. Am mai spus și în declarațiile mele publice că dânsul este un om mai puțin flexibil decât media în politica din București.

Cu siguranță a făcut foarte, foarte mulți pași înainte în ceea ce privește capacitatea de a gestiona o coaliție și de a gestiona patru formațiuni politice”.

Exista un candidat comun din partea PNL, PSD și USR pentru primării?

Barna vorbeşte şi despre reforma pensiilor magistraților. FOTO Adevărul

„Imposibil. Noi avem USR și PSD la masă. Nu va exista candidat comun până există cele două formațiuni politice din partea lor, niciodată, nicăieri. Oricum, situația este una de forță majoră. A trebuit să facem această coaliție pentru a salva țara în situația din mai, când eram la un centimetru de a avea o catastrofă politică. Ok, avem la aceeași masă PSD și USR, colaborează, discută în coaliție, dar nu o să ajungă ei niciodată la o prietenie care se ducă la un candidat comun la București”.