Schimbare de paradigmă: Dacă înainte obişnuiam să cumpărăm haine din oraş şi să mâncăm acasă, acum cumpărăm online şi ieşim pentru a lua masa în oraş

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România trece printr-o schimbare de paradigmă. Dacă înainte ieşeam în oraş pentru a cumpăra haine şi mâncam acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri online şi să ieşim pentru a lua masa în oraş sau la mall, consideră Cristi Moga, Research Consultant C&W Echinox.

Conform unui studiu al Cushman & Wakefield, România ocupă a doua poziţie în Europa, după Turcia, din punct de vedere al creşterii, dar şi al potenţialului de creştere din sectorul Food & Beverage (F&B), incluzând aici consumul din restaurante, unităţi fast-food, cafenele, ceainării şi gelaterii.

 „Lumea modernă, incluzând aici şi România, trece printr-o schimbare semnificativă de paradigmă. Dacă în urmă cu câţiva ani, obişnuiam să cumpărăm haine din oraş sau mall şi să mâncăm acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri, inclusiv haine, online şi să ieşim pentru a lua masa în oraş sau la mall. În pieţe dinamice, precum România, cu o creştere economică record şi un avans al salariilor de peste 10% pe an, aceste tendinţe sunt rapid îmbrăţişate de consumatorii tineri, iar operatorii de restaurante şi cafenele beneficiază de acest context pozitiv”, declară Cristi Moga.

În Europa, anul trecut au fost cheltuiţi echivalentul a 796 miliarde euro în sectorul F&B, în condiţiile în care ritmul mediu de creştere al pieţei din ultimul deceniu a fost de 4,2% pe an. Pentru următorii 10 ani (2017-2026), consultanţii Cushman & Wakefield estimează un ritm mediu de creştere de 4,9% pe an.

Spania, Marea Britanie, Italia, Germania şi Franţa au fost cele mai mari cinci pieţe de F&B în 2016, în condiţiile în care în Spania, liderul pieţei de profil la nivel european, piaţa a atins nivelul de 120 miliarde euro, reprezentând 15% din consumul la nivel european.

România, pe locul doi                                                                                      

Pe de altă parte, pieţele din centrul şi estul Europei, precum Turcia, România, Bulgaria, Polonia şi Ucraina, au avut şi îşi vor păstra un ritm de creştere peste media europeană. România s-a clasat pe locul al doilea în funcţie de ritmul de creştere din ultimii zece ani, estimat la 7,2% pe an, şi se află pe aceeaşi poziţie şi în funcţie de potenţialul de creştere pentru următorul deceniu, ritmul mediu de creştere fiind estimat la 8,8% pe an.

Cele mai mari zece centre comerciale din România găzduiesc aproximativ 250 de unităţi F&B, întinse pe o suprafaţă închiriabilă de peste 40.000 de metri pătraţi, reprezentând circa 6% din suprafaţa închiriabilă a centrelor comerciale analizate, potrivit datelor centralizate de Cushman & Wakefield Echinox.

În ultimii ani, dezvoltatorii au acordat o atenţie tot mai mare zonei de food-court a centrelor comerciale, căutând să îmbine spaţiile pentru servirea mesei cu cele de leisure si entertainment.      

Mai multe pentru tine:
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța