Șapte din zece români vor să reducă cantitatea de mâncare risipită pentru a face economie

0
Publicat:

Şapte din zece români au în vedere strategii pentru a reduce cantitatea de mâncare aruncată la gunoi pentru a face economii, femeile fiind mai deschise decât bărbaţii să ia măsuri în acest sens, conform unui studiu Reveal Marketing Research în parteneriat cu Up România.

Foto: Shutterstock

Principalele categorii de produse aruncate la gunoi sunt mâncarea gătită (48%), legumele (37%), pâinea sau alte produse de panificaţie (35%) şi fructele (34%). În rândul celor cu vârste între 25 şi 34 de ani, risipa mâncărurilor gătite este menţionată într-o proporţie mai mare (65%), în timp ce bărbaţii au tendinţa să arunce mai multe legume decât femeile (42% bărbaţi vs. 33% femei), se menţionează într-un comunicat al companiei de cercetare de piaţă.

Cei mai mulţi dintre români indică drept motiv al risipei achiziţionarea excesivă de produse şi expirarea termenului de valabilitate înainte de a fi consumate (47%), precum şi gătitul în exces (38%). Tinerii între 25 şi 34 de ani sunt mai înclinaţi să cumpere în exces (56%) şi să gătească mai mult decât pot consuma (49%), aceste comportamente reflectând o tendinţă semnificativ mai mare către consumerism în stilul de viaţă al tinerilor.

În comportamentul românilor poate fi observată şi conştientizarea crescută a importanţei gestionării eficiente a alimentelor, principalele măsuri luate în considerare de aceştia pentru a reduce risipa alimentară fiind depozitarea şi congelarea corectă a alimentelor pentru a le prelungi perioada în care pot fi consumate (73%), evaluarea corectă a porţiilor de mâncare necesare pentru a găti doar cât este nevoie (71%), pregătirea unei liste de cumpărături care să fie respectată (71%) şi achiziţia de produse alimentare pentru perioade scurte de timp (65%).

Femeile sunt mai deschise decât bărbaţii să adopte măsuri pentru reducerea risipei alimentare, având în vedere că acestea sunt cele care au o implicare mai mare în gestionarea alimentelor şi a gospodăriei. Dacă se analizează segmentele de vârstă, se poate observa că persoanele mature peste 55 de ani sunt mai predispuse să depoziteze şi să congeleze corect alimentele pentru a le prelungi perioada de consum (84%).

"Rezultatele studiului evidenţiază o conştientizare tot mai mare în rândul românilor cu privire la nevoia de a reduce risipa alimentară, motivaţiile putând fi influenţate atât de considerente financiare, cât şi de aspecte ce ţin de responsabilitatea faţă de protejarea mediului înconjurător. Observăm că majoritatea românilor sunt deschişi să adopte strategii pentru a reduce cantitatea de mâncare aruncată la gunoi şi să îşi adapteze comportamentele în acest sens. Astfel că este esenţială educarea şi spijinirea consumatorilor în adoptarea unor comportamente responsabile, în vederea diminuării risipei alimentare", a declarat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, potrivit comunicatului citat.

Câți bani se pierd din cauza risipei alimentare

71% dintre cei intervievaţi consideră că pierd sub 50 lei într-o săptămână obişnuită din cauza risipei alimentare, în special cei peste 55 ani (89%), în timp ce 19% consideră că pierderea este între 51-100 lei, în special tinerii între 18-34 ani (32%).

În ceea ce priveşte planificarea mesei de Paşte, majoritatea românilor (79%) vor păstra tradiţia luând masa acasă şi consumând mâncare pregătită în propria locuinţă. De asemenea, 3 din 4 respondenţi apreciază că proporţia de alimente pe care o vor arunca la gunoi, raportându-se la cantitatea totală de alimente din gospodărie în perioada sărbătorilor de Paşte, este de aproximativ 10%.

Conform datelor studiului, se observă că există o tendinţă semnificativă în rândul românilor de a cumpăra mai mult dacă le este foame când merg la cumpărături. Mai exact, 6 din 10 respondenţi declară că, în astfel de situaţii, achiziţionează mai multe produse. Acest comportament se traduce într-o creştere a achiziţiilor cu până la 10% pentru 51% dintre respondenţi, sau între 10%-30% pentru 41% dintre aceştia.

Studiul mai semnalează că 47% dintre români obişnuiesc să cumpere produse alimentare de câteva ori pe săptămână, iar 38% zilnic sau aproape zilnic.

Referitor la obiceiurile alimentare, majoritatea românilor consumă mâncare gătită acasă (7,5 din 10 mese). Totuşi, tinerii cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani adoptă această practică într-o măsură semnificativ mai mică, consumând în medie 6,5 mese preparate acasă din totalul de 10. Această discrepanţă sugerează o deschidere către alternative de consum care să fie mai eficiente în ceea ce priveşte gestionarea timpului, reprezentanţii acestei generaţii fiind recunoscuţi pentru ritmul lor de viaţă activ.

În aceeaşi ordine de idei, comanda de mâncare la domiciliu este cel mai des utilizată de respondenţii între 18-24 ani (aproape una din 5 mese), iar luarea mesei la restaurant are incidenţa cea mai mare în cazul celor între 25-34 ani (1,7 din 10 mese).

Referitor la comportamentul responsabil la cumpărături, 57% dintre cei intervievaţi declară că şi-ar dori să existe o zonă cu produse la preţ special pe care să le cumpere şi să le consume imediat, în special cei între 35 şi 44 de ani (65%), iar 53% dintre respondenţi şi-ar dori să aibă cât mai multe opţiuni de a cumpăra vrac sau la bucată.

În plus, se remarcă faptul că 9 din 10 români au obiceiul de a verifica termenul de valabilitate al produselor pe care le cumpără, tinerii cu vârste între 18 şi 24 de ani adoptând acest obicei într-o mai mică măsură (77%). De asemenea, 86% dintre cei care verifică termenul de valabilitate al produselor afirmă că fac acest lucru de cele mai multe ori sau chiar întotdeauna.

În contextul comportamentului responsabil al românilor în momentele când aleg să mergă la restaurant, se evidenţiază faptul că aceştia ar fi mai predispuşi să acţioneze responsabil dacă ar fi informaţi şi susţinuţi în a lua mâncarea neconsumată la pachet (61%) şi dacă ar avea posibilitatea de a alege între două tipuri de porţii, medii şi mari (50%).

Mai multe pentru tine:
Ce s-a descoperit după autopsia medicului Ștefaniei Szabo. Nu a murit din cauza unui infarct sau AVC
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Cine este Cristian Rizea, cel din cauza căruia Dan Capatos ar fi fost dat afară de la Antena Stars. Fostul politician a fost implicat în mai multe scandaluri
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Gestul superb făcut de Regele Charles pentru Kate Middleton, nora lui preferată! A fost un moment emoționant
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat