Cum s-a contrazis Guvernul între acciza de 7 eurocenţi şi vilele RA-APPS. Până la urmă, fondul de dezvoltare a autostrăzilor putea fi realizat separat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În primăvară Guvernul argumenta că banii din acciza suplimentară de 7 eurocenţi nu pot fi direcţionaţi pentru o destinaţie anume, astfel că nu s+ar fi putut înfiinţa un fond special pentru infrastructură

Dacă la începutul acestui an Guvernul anunţa că sumele colectate din acciza suplimentară de 7 cenţi pe fiecare litru de carburant vândut nu pot fi direcţionate către un fond special dedicat special construcţiei de autostrăzi, Executivul tocmai ce s-a contrazis singur.

Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă prin care permite Regiei Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS) să folosească o parte din sumele obţinute prin vânzarea imobilelor pentru repararea vilelor de protocol ale statului. Potrivit mediafax, regia şi-a propus să plătească în acest an 26,3 milioane lei pentru baza materială de reprezentare şi protocol, cu 11,2 milioane lei mai mult decât suma cheltuită anul trecut.

Dreptul de a cheltui banii pentru vilele de protocol i-a fost acordat RAAPPS prin derogare de la Legea finanţelor publice, care stabileşte că veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei cheltuieli bugetare anume, cu excepţia donaţiilor şi sponsorizărilor, care au stabilite destinaţii distincte.

Or, tocmai acest principiu a fost invocat de către Guvern în primăvară, când a anunţat că fondurile colectate din acciza de 7 eurocenţi nu pot avea o destinaţie directă, ci trebuie să fie colectate la buget, iar de acolo sunt redirecţionate ministerelor.

Povestea accizei

Acciza suplimentară a fost anunţată iniţial de către premierul Victor Ponta în data de 4 noiembrie 2013, în urma discuţiilor cu delegaţiile Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi Comisiei Europene (CE). Ponta a spus atunci că banii vor fi vărsaţi într-un fond pentru construcţia autostrăzilor. Ulterior, Liviu Voinea – ministrul delegat pentru Buget – afirma că acciza a fost impusă pentru evitarea deflaţiei, lucru imediat contrazis de către oficialii Băncii Naţionale a României (BNR).

Din cauza contradicţiilor cu preşedintele Traian Băsescu, acciza suplimentară a intrat în vigoare din 1 aprilie 2014. Fondurile estimate a fi colectate din această acciză însumau 2,6 miliarde de lei. Însă aplicarea accizei în sine a dus la creşteri de preţ de 40 de bani la pompă, litrul de carburant trecând în anumite cazuri peste pragul 7 lei şi propulsând România în primele state europene ca preţ. În urma aplicării noii taxe, combustibili fiind mai scumpi în ţara noastră decât în Austria, Germania, Polonia, Bulgaria, Cehia sau Grecia.

Ulterior, consumul de carburanţi a scăzut în România, după ce transportatorii internaţionali au început să alimenteze mai mult în state cu preţuri mai mici. De asemenea, statul a aprobat o facilitate prin care transportatorii primesc înapoi o parte din sumele încasate. Chiar şi aşa, consumul de carburanţi a continuat să scadă.

Astfel, Guvernul avea nevoie ca banii să fie prinşi în buget pentru ca deficitul să se încadreze în ţintele convenite cu FMI.

De la „centul pe litru“ la subvenţiile pentru energia regenerabilă

Vezi și:
Ceferiştii şuieră asupra Guvernului: cer şi ei acciza înapoi
Transporatorii vor primi înapoi o parte din acciză doar timp de cinci ani. Poşta Română nu mai beneficiază de restituirea accizei suplimentare
Cristian Socol, consilier al premierului Victor Ponta: Dacă am tăia bani de la Ministerul Dezvoltării, am ajunge în infringement pe canalizare
VIDEO Premierul Victor Ponta anunţă „repornirea Autostrăzii Transilvania”. Lucrările – finanţate din acciza pe carburant
Dan Şova: Autostrada Târgu Neamţ - Târgu Mureş ar putea fi construită din acciza suplimentară pe combustibili
Efectul de bumerang al accizei suplimentare: vânzările de carburanţi s-au prăbuşit în prima lună de aplicare
Din cauza accizei suplimentare, România a avut în aprilie cea mai abruptă scădere a vânzărilor de carburanţi din UE
Transportatorii pot cere din iulie restituirea a 4 eurocenţi din acciza suplimentară la carburanţi. Finanţele au stabilit condiţiile de rambursare
Încă un efect al accizei suplimentare pe carburanţi: şoferii vor să mărească tarifele de transport cu 15%
Formularele pentru transportatorii care vor restituirea accizei suplimentare vor fi publicate săptămâna viitoare de Autoritatea Rutieră Română
ANALIZĂ Şoferii şi industriaşii au salvat bugetul în primul semestru: accizele şi "taxa pe stâlp" au adus cele mai mari creşteri ale încasărilor
Ponta, despre costul carburanţilor: Problema numărul unu la noi nu e doar preţul, problema este consumul mai mare pentru că nu ai infrastructură

De altfel, astfel de sume colectate de la consumatori pentru diverse scopuri precise au tot existat în ţara noastră: „centul pe litru“ a fost colectat de AVAS pentru acoperirea pierderilor Companiei Române de Petrol, iar acum bonusurile de cogenerare şi subvenţiile pentru energia regenerabilă sunt incluse în facturile consumatorilor de energie electrică şi nu trec prin bugetul de stat.

Mai puteţi citi: