Cum arată în realitate cel mai întârziat segment al Autostrăzii A7, care ar trebui terminat până la finalul lui 2025

0
Publicat:

Un videoclip postat pe YouTube ilustrează stadiul lucrărilor la data de 14 iunie 2025, pe pe locurile 1, 2 și 3 ale autostrăzii Moldovei, unul dintre obiectivele de infrastructură care au captat atenția opiniei publice după ce ministrul Investițiilor, Dragoș Păslaru, a afirmat marți, 15 iulie că o parte din A7 și A8 nu vor mai primi bani prin PNRR.

Un adevărat scandal a izbucnit marți, 15 iulie, după ce ministrul Investițiilor a afirmat că parte dintre segmentele Autostrăzii Moldovei A7 și ale Autostrăzii Unirii A8 vor fi scoase din finanțarea prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza neregulilor apărute în procedurile de achiziție publică.  

Dragoș Pîslaru nu a specificat ce tronsoane vor fi afectate, însă o astfel decizie ar reprezenta o lovitură pentru planurile României de finalizare a marilor proiecte de infrastructură cu bani europeni, ceea ce explică încingerea spiritelor pe marginea acestui subiect. 

„România nu pierde bani din PNRR – dar pierde șansa de a finanța acum, cu bani europeni nerambursabili, unele dintre cele mai importante tronsoane de autostradă din Moldova. Asta nu e o simplă „ajustare tehnică”. E rezultatul unor greșeli administrative, întârzieri nejustificate și nerespectarea procedurilor europene de către autoritățile române”, 
 a scris, miercuri, 16 iulie, pe Facebook, deputatul liberal Alexandru Muraru

 Problemele de pe loturile Ploiești–Buzău și Buzău–Focșani din A7

Potrivit liderului PNL Iaşi, oificiali din CNAIR și Ministerul Transporturilor „au întârziat licitațiile, au greșit procedurile de achiziții și nu au respectat cerințele Uniunii Europene. Din acest motiv, Comisia Europeană a decis că unele tronsoane nu mai pot fi finanțate din PNRR, pentru că nu mai pot fi terminate la timp – adică până în august 2026, termenul-limită stabilit pentru PNRR.  Mai exact, capetele montane ale A8 – Târgu Mureș–Miercurea Nirajului și Leghin–Moțca, deși pregătite, au fost eliminate. La fel s-a întâmplat și cu loturile Ploiești–Buzău și Buzău–Focșani din A7, unde problemele de transparență și lipsa unor publicări legale în Jurnalul Oficial European au dus la scoaterea lor din listă”.

„Vor să îngroape autostrada A7, în tot felul de corecții financiare ca să dăm banii înapoi”

Afirmațiile făcute marți de Pîslaru au generat un val de reacții pe Facebook, iar cei mai înverșunați au fost liderii PSD.

„E jalnic că cei care au prioritizat - în PNRR-ul secretizat de Ghinea, să ne amintim (!) - milioane pe consultanță şi trotinete electrice, vor să îngroape autostrada A7, în tot felul de corecții financiare ca să dăm banii înapoi, tocmai acum când constructorul băcăuan UMB e pe cale să finalizeze lucrarea. Domnule Pîslaru, dacă nu duceți ministerul plecați acasă! Rama «De Luxe»  a ochelarilor dvs. nu ține loc de competență”, a scris Dragoș Benea, vicepreședinte PSD, într-o postare pe rețeaua socială.

„Afirmațiile lui alarmiste pot crea confuzie și nemulțumiri în rândul cetățenilor”

Amintim că ministrul lnvestițiilor și Proiectelor Europene a fost acuzat de fake news și criticat dur.

„Nu se opresc lucrările la autostrăzile A7 ȘI A8!  Fake news-ul zilei vine de la ministrul Pîslaru Se pare că Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a fost afectat serios de caniculă. Altfel, nu îmi explic de ce a venit astăzi cu anunțul apocaliptic că nu vor mai fi bani pentru autostrăzile A7 și A8. (...) afirmațiile lui alarmiste, fie voite, fie spuse din neștiință, pot crea confuzie și nemulțumiri în rândul cetățenilor”, a scris, pe Facebook, Gheorghe Șoldan, vicepreședinte PSD. 

„Refuz să accept ideea că Moldova trebuie, din nou, să fie sacrificată”

O reacție a venit și din partea lui Marius Budăi, vicepreședinte PSD, care a notat pe Facebook că se observă o lejeritate, asta ca să nu spun direct nepăsare, debordantă la domnul ministru Pîslaru atunci când vorbește de două proiecte atât de importante, vitale chiar pentru dezvoltarea viitoare a Moldovei.

„Ca parlamentar PSD și reprezentant al moldovenilor din Botoșani în Parlamentul României, nu pot accepta ideea că segmente din autostrăzile A7 și A8 - coloanele vertebrale ale dezvoltării regiunii noastre - sunt scoase din finanțarea PNRR din cauza unor întârzieri acumulate în trecut, și de acum gata, ne spălăm pe mâini și nu căutăm soluți.”, a scris fostul ministru al Muncii.

„Ministru complet deconectat de realitate, care face declarații panicarde„

Președintele PSD Buzău,  Romeo Daniel Lungu,  a reacționat și el,  afirmând că  ministrul Dragoș Pîslaru că este „deconectat de realitate”.

„ Fals. Grav și iresponsabil. Investițiile nu se opresc. Nicio licitație nu se anulează. Niciun contract nu se suspendă. Toate șantierele continuă conform contractelor și graficelor asumate. Nicio licitație nu se reia, niciun proiect nu se suspendă. Autostrada Moldovei – A7 – se construiește, și nimic nu va sta în calea acestei investiții strategice”, a scris Romeo Daniel Lungu pe aceeași rețea. 

Ministerul Transporturilor: „Nu pierdem niciun ban din PNRR”

În aceeași zi, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a venit cu o serie de clarificări, precizând că România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor.

„În urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat.  Mai mult, ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022”, a precizat Ministerul, într-o postare pe Facebook.

Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt: Infrastructură rutieră: Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani; Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).Infrastructură feroviară: Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor; Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).

În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită:

„Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție. Printre acestea se numără: Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației; Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație; Secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8);  Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania);  Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș”.

„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană”

Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană, potrivit comunicatului. Pe larg, AICI.

Amintim și că Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a solicitat Guvernului explicații cu privire la mai multe aspecte ce țin de finanțarea a două loturi de autostradă, din A7 și A8, și a subliniat, la rândul său, că „nu se pierd bani din PNRR”.

Organizația precizează că „suma disponibilă pentru proiectele de infrastructură rutieră mare a rămas aceeași care a fost inițial aprobată, dar a fost redistribuită pe proiectele care au rămas eligibile (precum A7 Focşani - Paşcani, cu reducerea la zero a cofinanțării naționale).”

Detalii, AICI.