Dragoș Pîslaru, acuzat de fake news, după ce a afirmat că segmente din A7 și A8 nu mai sunt prinse în PNRR: „Este deconectat de realitate”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Afirmațiile făcute marți,15 iulie, de ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, potrivit cărora segmente de autostradă din A7 și A8, nu mai sunt prinse în PNRR, i-au determinat pe mai mulți lideri PSD să reacționeze. Ministrul Fondurilor Europene a fost acuzat de fake news și criticat dur: „Este deconectat de realitate”.

 Romeo Daniel Lungu spune că autostrada Moldovei merge mai departe. FOTO Facebook
Romeo Daniel Lungu spune că autostrada Moldovei merge mai departe. FOTO Facebook

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru a anunțat,  în cadrul unei conferinţe de presă, că parte dintre segmentele Autostrăzii Moldovei A7 și ale Autostrăzii Unirii A8 vor fi scoase din finanțarea prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza neregulilor apărute în procedurile de achiziție publică.

Pîslaru nu a specificat ce tronsoane vor fi afectate, însă decizia ar reprezenta o lovitură pentru planurile României de finalizare a marilor proiecte de infrastructură cu bani europeni.

Mai mulți lideri PSD îl contrazic însă.

„Nu se opresc lucrările la autostrăzile A7 ȘI A8!  Fake news-ul zilei vine de la ministrul Pîslaru Se pare că Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a fost afectat serios de caniculă. Altfel, nu îmi explic de ce a venit astăzi cu anunțul apocaliptic că nu vor mai fi bani pentru autostrăzile A7 și A8. Nu știu ce are în minte acest politician, care a mai fost ministru câteva luni și în așa-zisul „Guvern zero” condus de Dacian Cioloș, dar afirmațiile lui alarmiste, fie voite, fie spuse din neștiință, pot crea confuzie și nemulțumiri în rândul cetățenilor”, a scris, pe Facebook, Gheorghe Șoldan, vicepreședinte PSD. 

Liderul social-democrat a continuat:

„Adevărul e următorul: Toate șantierele de pe autostrăzile A7 și A8 merg mai departe!Nu se opresc licitațiile, nu se anulează contractele, nu pleacă muncitorii de pe șantiere.Singura schimbare este sursa de finanțare: de la PNRR (împrumuturi) la fonduri de coeziune (granturi nerambursabile).Mai simplu spus: nu pierdem bani, ci, dimpotrivă, câștigăm!Pentru că fondurile europene de coeziune nu presupun cofinanțare de 40-60%, așa cum e cazul PNRR. Ce urmează? Exact ceea ce am promis: continuăm construcția celor două autostrăzi vitale pentru Moldova. După zeci de ani de nepăsare, în sfârșit se face dreptate unei regiuni ținute prea mult timp pe loc”, a mai spus Gheorghe Șoldan.  

„Se observă o lejeritate, asta ca să nu spun direct nepăsare, debordantă la domnul ministru Pîslaru”

Marius Budăi, vicepreședinte PSD, a notat pe Facebook că se observă o lejeritate, asta ca să nu spun direct nepăsare, debordantă la domnul ministru Pîslaru atunci când vorbește de două proiecte atât de importante, vitale chiar pentru dezvoltarea viitoare a Moldovei.

„Ca parlamentar PSD și reprezentant al moldovenilor din Botoșani în Parlamentul României, nu pot accepta ideea că segmente din autostrăzile A7 și A8 - coloanele vertebrale ale dezvoltării regiunii noastre - sunt scoase din finanțarea PNRR din cauza unor întârzieri acumulate în trecut, și de acum gata, ne spălăm pe mâini și nu căutăm soluții. Refuz să accept ideea că Moldova trebuie, din nou, să fie sacrificată. Noi, cei de la PSD, vă transmitem clar că înțelegem să fim parteneri corecți de guvernare și vom fi alături în căutarea de soluții ca aceste proiecte să continue, dar în același timp vă spunem că nu acceptăm și nu vom permite ca aceste proiecte să fie blocate”, a scris fostul ministru al Muncii.

„Ministru complet deconectat de realitate, care face declarații panicarde„

 Și Romeo Daniel Lungu, președintele PSD Buzău,  a reacționat, afirmând că  ministrul Dragoș Pîslaru că este „deconectat de realitate”.

„Autostrada Moldovei merge mai departe, iar Buzăul nu pierde nimic, dimpotrivă. Avem în fruntea Ministerului Investițiilor un ministru complet deconectat de realitate, care face declarații panicarde, fără legătură cu faptele. Dragoș Pîslaru, fost exponent al unei guvernări zero în materie de infrastructură, lansează acum în spațiul public ideea că s-ar fi pierdut finanțarea prin PNRR pentru tronsoane din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii. Fals. Grav și iresponsabil. „Investițiile nu se opresc. Nicio licitație nu se anulează. Niciun contract nu se suspendă. Toate șantierele continuă conform contractelor și graficelor asumate. Nicio licitație nu se reia, niciun proiect nu se suspendă. Autostrada Moldovei – A7 – se construiește, și nimic nu va sta în calea acestei investiții strategice”, a scris Romeo Daniel Lungu pe aceeași rețea. 

Potrivit președintelui PSD Buzău, „ce face domnul Pîslaru este o deformare periculoasă a realității”

„În loc să susțină proiectele majore ale țării, lansează mesaje de criză care nu au nicio acoperire. Este complet inacceptabil ca un membru al guvernului să afecteze încrederea în investițiile strategice doar pentru a obține capital politic de moment. Solicit public ministrului Pîslaru să înceteze cu declarațiile alarmiste și să nu mai saboteze, prin comunicare iresponsabilă, cel mai important proiect rutier pe care îl avem în derulare. Autostrada Moldovei merge înainte. România nu pierde bani – câștigă timp, eficiență și viitor”, a mai spus Lungu.

Ministerul Transporturilor: „Nu pierdem niciun ban din PNRR”

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a adus clarificări,precizând că România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor.

„În urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat.

Mai mult, ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022”, a precizat Ministerul, într-o postare pe Facebook.

Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt: Infrastructură rutieră: Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani; Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).Infrastructură feroviară: Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor; Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).

În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită:

„Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție. Printre acestea se numără: Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației; Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație; Secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8);  Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania);  Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș”.

„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană”

Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană, potrivit comunicatului.

„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană. Deciziile luate în dialog cu Comisia Europeană asigură predictibilitate și continuitate în investițiile din infrastructură, iar românii vor beneficia de ele, fără povara unei cofinanțări din bugetul național”, a explicat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban.

Ministerul reiterează că modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor. Schimbările sunt cauzate de anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate.

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite