Criza cipurilor, departe de a se fi încheiat. Producţia globală de maşini ar putea fi redusă cu peste 7 milioane de unităţi în acest an

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Shutterstock

Producţia auto globală ar putea fi redusă cu circa 7,1 milioane de vehicule, în acest an, din cauza deficitului global de semiconductori, se arată într-un raport al companiei de analize financiare Markit, transmite Bloomberg.

De asemena, problemele din lanţul de aprovizionare provocate de pandemie vor afecta industria şi în 2022, precizează specialiştii, potrivit Agerpres.

„Redresarea va avea loc în cursul semestrul doi din 2022, apreciază Markit, adăugând că, perspectivele sumbre sunt o nouă dovadă că actuala criză a semiconductorilor nu se va rezolva rapid.

„Industria auto se confruntă cu dificultăţi. Vedem, de asemenea, o volatilitate suplimentară din cauza restricţiilor impuse în Malaezia, ceea ce va afecta producţia de cipuri", au apreciat analiştii Mark Fulthorpe şi Phil Amsrud de la Markit.

Ratele scăzute de vaccinare şi creşterea numărului de cazuri de infecţii în sud-estul Asiei au determinat închiderea fabricilor unde sunt produşi semiconductorii. 

„În special în sud-estul Asiei, extinderea pandemiei şi restricţiile au efect asupra furnizorilor noştri locali", a apreciat directorul de achiziţii al Toyota, Kazunari Kumakura.

Markit se aşteaptă în 2021 la reducerea producţiei auto globale cu 6,3 - 7,1 milioane de vehicule, fără includerea reducerilor anunţate de Toyota, iar în trimestrul trei din 2021 ar putea să fie fabricate cu 2,1 milioane de unităţi mai puţine din cauza lipsei cipurilor.

„Trimestrul doi ar putea fi momentul în care furnizarea se va stabiliza dar eforturile de redresare vor începe numai în semestrul doi al anului viitor", estimează Markit.

Marii producători suspendă activitatea fabricilor

Săptămâna aceasta, marile companii auto au anunţat reducerea producţiei de vehicule, din cauza deficitului de semiconductori pentru industria auto.

Miercuri, Ford Motor a anunţat închiderea temporară a fabricii sale din Kansas, SUA, unde produce cel mai bine vândut model, camioneta F-150, după ce pandemia a dus la reducerea producţiei de cipuri în Malaysia.

În perioada 23 - 30 august uzina va fi închisă, a informat al doilea producător auto american, iar sâmbătă se va renunţa la un schimb.

Şi Volkswagen, cel mai mare producător auto european, a avertizat, joi, că ar putea fi nevoit să reducă şi mai mult activitatea fabricilor, din cauza deficitului de semiconductori.

Grupul german speră că situaţia se va îmbunătăţi până la finalul anului şi că va putea majora producţia în semestrul doi din 2021.

Publicaţia niponă Nikkei a informat, joi, că Toyota Motor Corp va reduce luna viitoare producţia globală cu 40%, faţă de planul precedent, tot din cauza deficitului de cipuri care a afectat industria auto. În urma anunţului acţiunile celui mai mare producător auto mondial au scăzut la Bursa de la Tokyo cu 4,4%. Este cel mai sever declin din decembrie 2018.

Iniţial, Toyota avea ca obiectiv să producă luna viitoare aproape 900.000 de vehicule, dar a redus ţinta la aproximativ 500.000 de unităţi, susţine Nikkei. Un reprezentant al companiei nipone a informat că sunt verificate informaţiile publicate de Nikkei.

În anul fiscal care se încheie în 31 martie 2022, Toyota are ca obiectiv livrarea a 8,7 milioane de vehicule pe plan global.

Începând din septembrie, Toyota ar urma să reducă producţia la fabricile sale din Japonia, America de Nord, China şi Europa, susţine Nikkei.

Criza de cipuri în România

În ceea ce priveşte criza din ţara noastră, Uzina Dacia de la Mioveni şi-a sistat din nou producţia, pentru trei zile, la sfârşitul lunii iulie, din cauza lipsei semconductorilor. Ultima dată când Dacia şi-a trimis angajaţii în şomaj tehnic a fost în aprilie. De asemenea, în februarie şi marie a avut cinci zile fără producţie, tot din cauza lipsei de componente electrice. 

Şi Uzina celor de la Ford a fost oprită din cauza lipsei de semiconductori, în perioada 26 februarie – 10 martie. Uzina Ford de la Craiova a fost, alături de cea din Koln, Germania, cel mai puţin afectată de criza microcipurilor, în condiţiile în care alte uzine ale constructorului au avut şi peste 20 de zile fără producţie în 2021. La Craiova doar producţia din şase zile a fost „tăiată“ alături de mai multe zile cu producţie în două schimburi, în loc de trei.

Criza de cipuri, rezultatul unei combinaţii de factori

Potrivit Reuters, criza globală de cipuri s-a format atunci când producătorii de automobile au închis uzinele timp de două luni în timpul pandemiei de anul trecut şi au anulat comenzile de cipuri. În paralel, cererea de cipuri a crescut în industria echipamentelor electronice, în condiţiile în care oamenii au fost obligaţi să stea în acasă, ceea ce a dus la creşterea vânzărilor de laptopuri şi console de jocuri video.

Producătorul german de semiconductori Infineon a anunţat, la începutul aceste luni, că stocurile sale sunt la cel mai scăzut nivel din istorie, estimând că deficitul global de aprovizionare cu cipuri se va prelungi până în 2022. 

La uzina sa din Malayezia, unde lucrează 8.000 de persoane, Infineon a fost nevoit să întrerupă producţia timp de 20 de zile în cursul lunii iunie, din cauza măsurilor locale de carantină. Această închidere s-a tradus printr-o lipsă de producţie cuprinsă între 400 şi 500 de milioane de semiconductori.