Atenție la roaming în avion sau pe mare! Rețelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE

0
Publicat:

Românii care călătoresc cu avionul sau pe nave maritime trebuie să fie atenți la riscurile conectării la rețele non-terestre prin satelit, care nu sunt reglementate, atrage atenția ANCOM.

Românii trebuie să fie atenți la tarifele de roaming, când sunt pe mare sau în avion. Foto 123 RF

Chiar dacă utilizatorul se află în Spațiul Economic European, normele UE privind Roam like at home nu se aplică în cazul conectării la rețelele mobile non-terestre prin satelit. De obicei, atunci când utilizatorul se află pe o navă care navighează în ape deschise sau când călătorește cu avionul, există și riscul de conectare accidentală la o rețea non-­terestră. Aceste rețele nu sunt reglementate și pot genera costuri foarte mari, chiar și pentru o utilizare scurtă.

Dacă terminalul rămâne conectat la o rețea mobilă terestră (de exemplu pe râuri, fluvii, lacuri sau de-a lungul coastei), utilizatorul beneficiază în continuare de Roam like at home.

ANCOM atrage atenția asupra următoarelor aspecte:

• Rețelele non-terestre (prin satelit, la bordul avioanelor sau navelor) nu sunt acoperite de sistemul de tarifare Roam like at home.

• Aceste servicii sunt costisitoare și pot fi activate fără intervenția utilizatorului, dacă telefonul este setat să se conecteze automat la rețelele disponibile. Utilizatorul trebuie să verifice întotdeauna rețeaua la care este conectat și să ia măsuri preventive pentru a evita surprizele neplăcute.

• Furnizorul este obligat să trimită un SMS de avertizare când utilizatorul se conectează la o astfel de rețea, cu detalii despre tarife.

• La atingerea pragurilor financiare în valoare de 50 de euro (fără TVA) și 100 de euro (fără TVA) pentru serviciile de date utilizate în roaming, chiar și prin conectarea la o rețea mobilă non-terestră prin satelit, furnizorul trebuie să notifice utilizatorul și să îi ceară acordul pentru continuarea furnizării serviciilor.

Cum se protejează utilizatorul?

• Activarea modului avion în timpul zborului sau pe mare;

• Dezactivarea roamingul de date din setările telefonului;

• Dezactivarea serviciului de roaming prin satelit dacă furnizorul oferă această opțiune;

• Atenție sporită mesajelor de avertizare primite de la operator.

Ce, cum și unde reclami

Utilizatorii care au o nemulțumire în legătură cu serviciul de roaming trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului. În cazul în care furnizorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM, urmând pașii descriși aici.

Mai multe pentru tine:
O nouă apariție de weekend a Prințesei Kate. Viitoarea regină a avut un mesaj de suflet: ”Ne lepădăm de ce nu ne mai e de folos”
Mariana Moculescu, mesaj dur pentru Alexandra Velniciuc „Nu înțeleg cine stă în spatele acestor decizii” De ce nu a fost lăsată în primă instanță să intre la priveghi și cum a apărut apoi alături de Nidia UPDATE
Cristina Teleanu, în lacrimi. Fosta avocată, devenită ciobăniță, acuzații grave pentru soțul ei: „Un om fără școală să mă umilească..."
Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
Care este cel mai mare „viciu” al Dacianei Sârbu?! De abia acum a recunoscut! „De patru-cinci ori pe zi!”
Black Friday 2025 pe Flip.ro: cele mai mari reduceri la iPhone – economii de până la 1.000 de lei și telefoane premium sub 1.000 €
A Diamond Is Forever: colecția Primul diamant TEILOR — bijuterii luxury de la 500 lei pentru cadouri care spun povești
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: cele mai bune oferte pentru decorațiuni de Crăciun cu reduceri uriașe de până la 78%
Lancôme Bestseller în România: Parfumuri iconice, mascara virală și skincare premium pentru cadouri de lux
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: Top televizoare cu cele mai mari reduceri, de până la 5.000 de lei și calitate premium pentru living și dormitor
Previziunea misticului Baba Vanga pentru 2026. Cât va ajunge să coste aurul în România?