Emil Racoviţă, explorator al Antarcticii şi fondator al biospeologiei, omagiat de Google printr-un Doodle

Emil Racoviţă este ”protagonistul” celui mai nou Google Doodle

Emil Racoviţă a fost primul biolog din lume care a studiat viaţa din Antartica, dar şi întemeietorul unui nou domeniu de cercetare: biospeologia. Google îl omagiază printr-un logo special.

Racoviţă s-a născut în Iaşi, pe 15 noiembrie 1868, şi a fost elev al biologului Grigore Cobălcescu. La institenţele tatălui său, tânărul Racoviţă a urmat cursurile Facultatea de Drept din Paris, după care s-a înscris la Facultatea de Ştiinţe din cadrul Universităţii Sorbona.

La vârsta de numai 25 de ani, Emil Racoviţă este ales membru al „Societăţii zoologice“ din Franţa şi selectat să participe la expediţia antarctică belgiană, la bordul navei Belgica. Expediţia a avut caracter internaţional, pe lângă belgieni participând şi norvegianul Roald Amundsen (ofiţer secund), americanul Frederick Cook (medic) şi polonezii Antoine Dobrowolski (meteorolog) şi Henryk Arctowski (geolog).

Echipa  a părăsit bordul navei de 22 de ori pentru a aduna informaţii şi pentru a efectua experimente, iar Emil Racoviţă a fost primul cercetător care a reuşit să colecteze mostre biologice şi zoologice din zone aflate în afara cercului polar antarctic.

Savantul român a rămas istorie pentru faptul că a descoperit existenţa balenelor cu cioc.

Nava Belgica a rămas blocată între gheţuri aproape un an de zile (între martie 1898 şi februarie 1899), timp în care cercetătorii de la bord au întreprins numeroase observaţii şi cercetări ştiinţifice.

Materialul adunat a constituit obiectul unui număr de 60 volume publicate, reprezentând o contribuţie ştiinţifică mai mare decât a tuturor expediţiilor antarctice anterioare luate la un loc.

Savantul român a înteprins un studiu aprofundat asupra vieţii balenelor, pinguinilor şi altor păsări antarctice, care i-a adus o reputaţie bine meritată.

Emil Racoviţă, fondator al biospeologiei

După întoarcerea din expediţia din Antarctica, Racoviţă vizitează peştera Cueva del Drach, din Mallorca, în 1904. Acolo, el descoperă noi specii de crustacee şi devine fascinat de acest domeniu de studiu. Astfel, el renunţă la cercetarea în oceanologie şi se dedică ecosistemelor subterane.

În 1907, va publica „Essai sur les problemes biospeologiques”, prima lucrare importantă dedicată biospeologiei din lume. După aceea, va iniţia un program internaţional de cercetare numit „Biospeologica” care să studieze fauna peşterilor, la început ca o activitate privată, dar în 1920, înfiinţează la Cluj primul Institut Speologic din lume.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.

(Costumul purtat de Emil Racoviţă în expediţia din Antarctica)