„George Enescu“ 2.0: cum a ajuns un festival celebru în pas cu vremurile, pe Internet şi pe smartphone

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Festivalul „George Enescu“, acum şi cu prezenţă în online şi pe smartphone. FOTO Adevărul
Festivalul „George Enescu“, acum şi cu prezenţă în online şi pe smartphone. FOTO Adevărul

Festivalul „George Enescu“ a ajuns anul acesta la cea de-a 21-a ediţie, dar aceasta este şi prima în care parcă s-a schimbat ceva, iar schimbarea a pornit din 2011. „Adevărul“ a discutat cu oamenii care au adus festivalul în secolul XXI prin prezenţa sa în online şi pe dispozitivele mobile.

Dacă George Enescu ar mai fi trăit în prezent, la cei 132 de ani ai săi, probabil că s-ar fi purtat la costum, iar ideile şi le-ar fi notat pe un smartphone. Pe acelaşi smartphone pe care şi-ar fi înregistrat creaţiile pentru a le asculta mai târziu. George Enescu însă a murit în 1955, dar asta nu înseamnă că memoria sa nu se poate păstra şi în epoca dispozitivelor mobile. Anul acesta, înaintea festivalului, două echipe de „dirijori“ digitali şi artistici l-au adus pe Enescu în online, i-au şters de pe umeri praful care se adunase în ultimii ani şi l-au arătat lumii aşa cum îi stă bine unui creator: nemuritor şi mereu în pas cu vremea.

Facerea de bine

În 2011, Cristian Dinu, managing partner la ReadForward a găsit în drumul său către o întâlnire o revistă. Festivalul „George Enescu“ avea dedicat un supliment şi el a fost impresionat de grafica, de ideea şi de modul în care este prezentat acest eveniment. „Am ajuns la firmă, m-am uitat din nou pe revistă şi mi-am spus că trebuie să fac o aplicaţie pentru el. Am programat până la 2.00 dimineaţa, am făcut un prototip şi a doua zi m-am filmat cu tableta în mână, arătând aplicaţia, apoi le-am trimis un mail organizatorilor“, îşi aminteşte Dinu primul produs creat pentru festival.

„Mi-au răspuns în cam două ore şi mi-au spus să discut cu Robert (n.red.: Blaj, de la „Eroii de joi“) şi Ioana (n.red.: Gheorghiu, de la „Eroii de joi“). M-am văzut cu ei două ore la cafeneau Cărtureşti şi din iulie până la jumătatea lui august n-am mai avut weekend-uri şi ceva nopţi“. Astfel a început parteneriatul dintre ReadForward, „Eroii de joi“ şi cei care organizează festivalul „George Enescu“.

Am programat până la 2.00 dimineaţa, am făcut un prototip şi a doua zi m-am filmat cu tableta în mână, arătând aplicaţia, apoi le-am trimis un mail organizatorilor. Cristian Dinu

Acum, evenimentul beneficiază de un site modern, cu grafica lui Blaj şi Gheorghiu, şi de o aplicaţie pe iOS şi Android. Din aprilie şi până în prezent, au fost 183.000 de vizitatori unici, cu mai mult de jumătate intrând în prima jumătate a lunii septembrie. Munca la reconstrucţia acestuia a început în februarie, iar în aprilie au avut prima versiune. Atunci a început vânzarea biletelor şi această secţiune, împreună cu programul festivalului, au fost scoase în faţă. „Obiectivele au variat în funcţie de moment. Acum omul e interesat de ce se întâmplă, de aceea, spre exemplu, secţiunea de live streaming are un loc însemnat pe pagină“, spune Dinu.

image

Nu-i formă fără fond

Cristian Dinu a creat prima aplicaţie, iar anul acesta au dus-o şi pe dispozitivele cu Android. Site-ul poate fi parcurs pe orice dispozitiv, dar avantajul aplicaţiei e că funcţionează şi fără conexiune la Internet, şi e mai rapidă. Cei mai mulţi oameni verifică programul festivalului online, dar şi aplicaţia se bucură de succesul ei. A fost descărcată de peste 800 de ori pe Android şi de aproape 900 de ori pe iPhone. Precedenta versiune a fost folosită de aproximativ 600 de utilizatori.

I-am întrebat pe cei de la ReadForward ce a primat, de ce anume au ţinut cont când au creat noul site, imaginea festivalului în online. „Funcţia a precedetat designul. Am mers pe ideea că frumos e ceea ce funcţionează bine, nu doar ce arată bine şi atât“, afirmă Paul Balogh, managing partner ReadForward. „Am ajuns la design pornind de la nevoile gândite pentru oamenii care vor vizita site-ul. Ne-am întrebat cine va fi publicul şi ce îşi doreşte fiecare. Distribuitorul de muzică vrea să afle ce se cântă, astfel că intră la «Program». Jurnalistul vrea informaţii la zi sau cum obţine acreditare, astfel că intră la «Ştiri» sau «Acreditări». Aşa am construit structura înainte de orice design“, completează Dinu.

„Clasicul“ Enescu în modernul de azi

Robert Blaj şi Ioane Gheorghiu au susţinut dezvoltarea tehnică prin inspiraţia artistică. Ediţia din 2011 a fost primul lor mare proiect şi cu acesta a luat naştere „Eroii de joi“. „Eu şi Ioana am terminat Facultatea de Arte Plastice şi în anul II de masterat Mihai Constantinescu a organizat un concurs la secţia noastră de afişe pentru festival. Noi am participat şi am câştigat“, povesteşte Blaj despre prima „întâlnire“ cu festivalul. În aprilie 2011, cei doi au reuşit să-l convingă pe Constantinescu de necesitatea unei schimbări a imaginii festivalului, o schimbare radicală.

„Înainte de asta, festivalul nu avea o identitate a lui. Principalul lucru pe care am vrut să-l schimbăm a fost percepţia asupra cuvântului «clasic». Mulţi se raportau la el drept la un lucru învechit, în tonuri de sepia, ceva ce vine de demult şi la care ne închinăm, nu ne raportăm activ“, descrie Blaj ideile lor de la început.

E o poză frumoasă cu doi adolescenţi care stau între rândurile de la Sala Palatului, se ţin în braţe şi ascultă un concert. Festivalul avea nevoie şi de asta, pe lângă tot ceea ce are. Robert Blaj

Ei au vrut să facă festivalul contemporan cu publicul său, să fie un eveniment cu care tinerii pot relaţiona şi, mai mult sau mai puţin utopic, au vrut ca ascultarea muzicii clasice să fie activă. S-a apropiat festivalul de un public mai larg? Blaj consideră că da, are chiar şi o imagine în minte pentru a descrie reuşita. „E o poză frumoasă cu doi adolescenţi care stau între rândurile de la Sala Palatului, se ţin în braţe şi ascultă un concert. Festivalul avea nevoie şi de asta, pe lângă tot ceea ce are“, susţine Blaj.

Festivalul „George Enescu“, de la prima sa ediţie din '58 şi până în 2013, s-a derulat în sala de spectacol. Va continua să facă acest lucru, dar de anul acesta va exista şi în noile medii: online şi mobil. Ultimele cifre arată că 85% din vizitatorii site-ului sunt din România, iar restul din afară, iar pe data de 2 septembrie a fost un vârf absolut de trafic, 12.000 de vizitatori. Al doilea vârf a fost pe 9 septembrie, cu 9.000 de vizitatori.

Aplicaţia este disponibilă în Play Store şi App Store. Site-ul poate fi vizitat la adresa festivalenescu.ro.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook Tech Adevărul.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite